Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gebarentaal

Ik vraag me af of gebarentaal internationaal is. Kunnen dove mensen uit Nederland met dove mensen uit Frankrijk communiceren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
937

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Nee, elk land heeft zijn eigen gebarentaal-alfabet. Sterker nog, in de gebarentaal bestaan ook dialecten!

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie, ik lees net op wikipedia dit stukje over Gestuno:

Gestuno oftewel Internationale Gebarentaal is een samengestelde gebarentaal, waarover het congres van de World Federation of the Deaf al discussieerde in 1951. De naam "Gestuno" komt uit het Italiaans, en betekent "eenheid van gebarentalen". Tegenwoordig noemt men het gewoon "Internationale Gebaren".
Internationale Gebaren worden vaak gebruikt op grote bijeenkomsten waar doven uit verschillende landen aanwezig zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, jammer
De internationale index van talen onderscheidt 121 gebarentalen van dovengemeenschappen en 3 van horende gemeenschappen[1]. Veel landen of regio's kennen hun eigen gebarentaal, die los staat van de gesproken taal van de horende mensen. Voorbeelden van landelijke gebarentalen zijn NGT (Nederlandse Gebarentaal), VGT (Vlaamse Gebarentaal) en ASL (American Sign Language). Daarnaast kunnen er ook regionale varianten bestaan, die vergelijkbaar zijn met gesproken dialecten.

Omdat gebarentaal geen kunsttaal als Esperanto is, bestaat er niet één universele gebarentaal. Al bestaan er met Gestuno en Signuno wel pogingen die te ontwikkelen. Bij internationale contacten worden ASL of Gestuno vaak als de lingua franca gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja! Ik ben zelf doof. Ik kan prima met doven uit de andere landen communiceren omdat we erg visueel zijn en we begrijpen elkaar vrij snel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding