Waarom worden mensen met rood haar vaak gepest en uitgelachen?

Zo grappig is het toch niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (15)

er is helaas geen 2de wereld oorlog nodig om een minderheid te detecteren en te pesten. mensen doen dat gewoon uit verveling, machtswellust of angst in elke willekeurige situatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een oud vooroordeel dat mensen met rood haar niet deugen, dat ze 'duivelse' eigenschappen hebben.. Opvliegendheid en zo.. Maar het wordt wel minder tegenwoordig. . rood haar wordt nu vaker gezien als bijzonder en een 'sieraad'.. Er zijn veel vrouwen die hun haar rood verven..

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben roodharige en trots daarop!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet dat 't daar mee te maken heeft. Volgens mij worden zulke personen als ze vaker gepest worden, omdat ze opvallen vergeleken met andere haarkleurigen. Opvallen wordt heel vaak afgestraft door asociale idioten - of de slachtoffers nu wel of niet iets aan dat opvallen kunnen doen.
Zulke asociale idioten horen in een heropvoedingsinstituut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van die 'duivelse eigenschappen' is ook al een tijd geleden.. Zo'n 50 jaar geleden.. Maar dat vooroordeel is natuurlijk ontstaan omdat roodharigen opvallen..
Rood haar is bijzonder (niet iedereen heeft het) en dat is voor sommige mensen een reden om ze te pesten. Ik vind natuurlijk rood haar mooi en zou willen dat ik het zelf had!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat ze gewent zijn met zwart en bruin en blont
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om iedere afwijking worden mensen gepest en uitgelachen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is rood haar een afwijking dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het percentage roodharigen in Nederland is maar een paar procent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Om iedere afwijking worden mensen gepest en uitgelachen."
Ik zou dat zou willen zeggen:
"Om iedere afwijking van het gemiddelde worden mensen gepest en uitgelachen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van Dale
af·wij·king
de afwijking (vrouwelijk), de afwijkingen, het afwijkinkje

het afwijken van de norm
Omdat het anders dan anderen. Iedereen die opvallend afwijkt kan ermee gepest worden. De kunst is er goed mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is inderdaad een raadsel, want mensen met rood haar zijn vaak zulke mooie mensen.
Omdat ze een andere kleur hebben, en er een heleboel domme vooroordelen bestaan, worden ze gepest.
De mensen die pesten, zijn vaak ook onzekere mensen die zelf heel bang zijn om gepest te worden.
Daarom richten ze hun aandacht op iemand anders, om zo zelf niet op te vallen.
Ik ken mensen die vroeger gepest zijn, en velen van hen zijn getekend voor het leven, zo diepe impact heeft het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me niet zo goed voorstellen dat mensen met rood haar nog steeds uitgelachen worden. Wat dom!!!

Roodharigen worden vaak geplaagd of zelfs gepest. Er bestaat zelfs een term voor: gingerisme.

"Rooie" zal er wel eens geroepen worden, of "vuurtoren".
[Maar als je scheel bent wordt er ook wel "schele" geroepen. ]
In de Middeleeuwen eindigden roodharige vrouwen niet zelden als heks op de brandstapel. Mensen met rood haar zouden temperamentvol zijn en sensueel. Ze werden als demonisch beschouwd.

En het is waar dat het wereldwijd de meest zeldzame haarkleur is.

Volgens mij zijn er meer minachtende moppen e.d. over blondjes.

Er is trouwens zelfs ieder jaar een roodharigendag [duurt 2 dagen] in Breda, de laatste in sept. 09.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ik kan me niet zo goed voorstellen dat mensen met rood haar nog steeds uitgelachen worden."
Waarom niet? Mensen worden overal voor uitgelachen en mee gepest: bril, sproeten, rood haar, kaal, krullen, grote neus, niet 'elke week' nieuwe kleren kopen, een 'koelkast'-mobieltje hebben, met computers werken (nerd), klein zijn, opvallende stem hebben, aardig zijn, verlegen zijn, niet brutaal zijn, etc. etc. etc.
Vaak hebben mensen met rood haar niet alleen maar rood haar, vaak hebben ze ook nog heel erg veel sproetvorming in het gelaat en armen. Tevens zijn ze door hun pigment tekort heel bleek, dus het resultaat is een bleek persoon met rood (zeer opvallend) haar en daarbij ook nog een veel sproetjes. Alles wat anders is dan 'normaal' (let vooral op mijn aanhalingstekens), wordt belachelijk gemaakt, vooral door mensen die een laag zelfvertrouwen hebben en zelf niet al te jofel voor den dag komen. Een soort afleidingsmanoeuvre, pesten van anderen om tekortkomingen van henzelf te maskeren, dat daarbij iemand dan ook nog uiterlijk wat afwijkt dan 'Hollands welvaart', is koren op diens molen.

Tja, ik heb een zwak voor Iers aandoende deernen, met hun prachtige rode/rossige haar, smaragdgroene ogen en freckles, hun melkbleke huid en een zeer charmante blos op de konen.
Moet er maar gauw weer eens op bezoek gaan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me af of het iets met de geschiedenis te maken heeft, of er ooit een strijd is geweest met een volk met rood haar, of vooroordelen over zo'n volk.
Bijvoorbeeld vroegere problemen tussen Engeland en Ierland, dat bij de Engelsen daaruit een minachting voor Ieren is blijven hangen, waardoor ook het idee 'rood haar is stom' is ontstaan. En dat wij een deel van die Engelse cultuur hebben meegekregen, en bij ons daardoor ook rood haar als stom wordt gezien.
Het voorbeeld hierboven is maar een gok hoor, maar ik kan me voorstellen dat het uit het verleden komt.
Als iemand hier meer over weet, hoor ik het graag, want ik vind zoiets wel interessant.

Overigens vind ik zelf rood haar prachtig :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn domme mensen die denken dat de uitspraak "GINGERS have no soul"(roodharigen hebben geen ziel) een juiste uitspraak is.
Roodharigen zijn juist vaak zeer bezielde mensen die al heel wat pesterijen te verwerken gehad hebben EN met dit stomzinnige gedrag om hebben leren gaan.
Ze zijn , door hun opvallende verschijning , rood haar , blanke huid en vaak sproeten, net als andere opvallende verschijningen "anders" en worden in dit steeds intoreranter wordende land op een hoop geveegd met mensen die door hun gedrag werkelijk problemen veroorzaken.
Ik ken veel roodharigen en ze hebben veel meer gemeen dan ik gedacht had, het zijn juist vaak moedige mensen met het hart op de tong EN de goede plaats.
Ze zijn vaak geestig maar zeker niet zielig, ik heb met mijn roodharige vrienden veel plezier.
Het zou niet in me opkomen ze als "minder"te zien.
Misschien willen sommige politici meer groepen mensen hebben aan wie ze alles wat misgaat kunnen toeschrijven.
Nog dommer zijn de mensen die achter deze politici aanlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft inderdaad niks te maken met 'grappig zijn'. Het heeft slechts te maken met het grote aantal asociale elementen in onze samenleving. Meestal zijn zij asociaal geworden, omdat ze niet goed opgevoed zijn (omdat de ouders dat niet konden).
Ik pleit voor een ouderschapsbewijs, voordat je vader/moeder mag worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
(De asociale elementen zijn dan natuurlijk de pesters.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De groep mensen die zich schuldig maakt aan het pesten van anderen...vinden dat zo iemand niet bij hun groep past.
De vraag is dan alleen...wil je wel bij zo'n bekrompen groep passen..
En verkapte jaloezie is ook heel vaak een reden.
Belachelijk maar waar. Mensen met rood tot roodkoper haar zijn gewoon mooi en apart.
Groetjes Schuimpje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak komt dat doordat weinig mensen rood haar hebben. Het is bijzonder, of 'anders'. Pesters pesten mensen die 'anders' zijn, of die iets hebben wat de meeste mensen niet hebben, niet kunnen, of niet zijn. Dan heeft het veel meer kans dat mensen je gaan steunen, met je mee gaan doen en je 'vriend' zijn. Want dat is het doel van Pesters. Die hebben weinig zelfvertrouwen en willen 'vrienden'.
Rood haar heeft natuurlijk meer kans dan als je bruin-harigen pest, want er zijn veel mensen met bruin haar. bijv: 'Haha! Jij hebt 'Poephaar!' De gepeste kan makkelijk steun zoeken bij andere 'Poepharigen'. Samen sta je sterk. Dat is niet het doel van de Pester. Hij moet iemand hebben die er dan helemaal alleen voor staat.
(Als niemand iets tegen het pesten doet.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het een minderheid is. Minderheden in onze samenleving zijn het makkelijkst te kwetsen en over een kam te scheren.
Stiekem is natuurlijk ook iedereen een beetje jaloers op mensen met mooi rood haar. Ik wel in elk geval.