Stel vast , als een ambulance opweg is naar een melding en er 10 meter voor hem een ongeluk gebeurt , welke moet hij eerst helpen ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (3)

Goede vraag. Ik heb de koepelorganisatie van de ambulancezorg voor je gebeld.

Er zijn geen vastliggende regels voor; e.e.a. is ter beoordeling aan de professionals in de wagen.

Sowieso hangt er het een en ander van het soort melding af. Als het personeel op weg is naar een niet-spoed-melding en ze zien een zwaargewond persoon, dan zullen ze uiteraard stoppen en doen wat ze kunnen om te helpen, en de meldkamer een andere ambulance naar de niet-spoed-locatie laten sturen. Gaan we echter uit van een spoedrit (met zwaailicht en sirene) dan zullen ze gewoon doorrijden naar waar ze zelf naartoe onderweg zijn en de meldkamer verwittigen dat er nog een ambulance nodig is voor de nieuwe locatie.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Duidelijk :)
Castle
9 jaar geleden
Plusje voor het bellen en het antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met mijn voorganger ;-) dus ook een +
Op deze vraag is niet zo maar een antwoord te geven, dat altijd geldt.

Wat er wordt gedaan, is namelijk afhankelijk van de omstandigheden. Welk incident is ernstiger? Het incident, waarnaar men op weg was, of het "nieuwe" incident? De ambulancebestuurder en ambulancemedewerker zullen aan de hand van de specifieke omstandigheden besluiten wat ze doen: een andere ambulance vragen te komen of zelf helpen bij het nieuwe ongeluk: iemand in nood niet helpen, is wettelijk verboden (voor iedereen). Wat ze in dit geval zullen doen, is dus afhankelijk van hun professionele oordeel en inschatting van de ernst van de situatie.
Antoni
9 jaar geleden
Op deze vraag is niet direct een antwoord te geven. Ik denk dat dat ten eerste er aan ligt hoe het slachtoffer van het ongeluk er aan toe is. Maar ik denk dat de man/vrouw die de ambulanche bestuurd ook over een ander ding goed na moet denken. Namelijk: Ik was het slachtoffer in de ambulanche naar het ziekenhuis aan het brengen en er komt sowieso ook al een ambulanche de kant van het ongeluk uit. En hoe het slachtoffer in de ambulanche er ook maar aan toe is... Hij of zij heeft de hulp ook hard nodig. Ik denk dus dat de ambulanche moet doorrijden naar het ziekenhuis en moet wachten tot het slachtoffer naar binnen is gebracht. Dan is het nog optioneel voor de bestuurder van de ambulanche om nog naar de plek van het ongeluk te gaan, dat hangt er ook een beetje vanaf of op de plek al genoeg ambulanches zijn of niet.