Is een westerse levensstandaard voor iedereen mogelijk?

Hoe kunnen we bereiken dat er voor iedereen in de wereld een acceptabele levensstandaard komt zonder grote economische consequenties?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Economie = 't rondpompen van ruilmiddelen. Alleen als dat uitermate drastisch wordt aangepakt is een voor iedereen vergelijkbare levensstandaard mogelijk. Die levensstandaard zal dan lager zijn zoals die in Nederland is. Simpelweg omdat wij in verhouding met de gemiddelde wereldbewoner rijker zijn en omdat wij zoveel consumeren dat er 2 aardbollen nodig zouden zijn als iedereen 't zelfde deed als de gemiddelde Nederlander. (In de USA geldt zelfs dat er dan 5 aardbollen nodig zou zijn.)

Als je de Nederlandse levensstandaard als maatstaf neemt, dan is 't op 't moment dus niet mogelijk dat iedereen een vergelijkbare westerse levensstandaard krijgt als we de wereldwijde bronnen wèl eerlijk zouden verdelen. Of we zouden (naast de herverdeling van bronnen) óók nog eens plotseling véél efficienter met onze bronnen moeten omgaan.

Zulke grote veranderingen zijn niet op korte termijn mogelijk. Tenzij iedereen van 't ene op 't andere moment inziet dat consumeren zeer drastisch ingeperkt zou moeten worden èn als ±90% van de wereldbevolking zijn geloof aan de kant zet (want die zegt nu meestal: produceert nageslacht - en dat terwijl de aarde al lang overgeëxploiteerd wordt) èn dat iedereen opeens tegelijk zou besluiten alle bronnen (ook die in eigen land) volledig te delen met ieder ander èn we van 't ene moment op 't andere alleen nog maar de groenste energiebronnen zouden (kunnen) gebruiken, zal de situatie alleen maar vrij langzaam kunnen veranderen in de richting zoals je in je vraag stelt.

Die 0,8% BNP van Nederland in de ontwikkelingslanden steken klinkt wel aardig, maar is een druppel op de gloeiende plaat om grote veranderingen te weeg te brengen. En dan moet je nog bedenken dat Nederland hier procentueel meer aan uitgeeft dan de meeste andere landen. Eigenlijk zou 't ongeveer 50% van onze BNP moeten zijn, gezien die rekenkundige 2 aardbollen die we gebruiken. 50% is natuurlijk volstrekt onhaalbaar en onacceptabel voor de gemiddelde Nederlander.

Wil de ontwikkelingslanden ons in kunnen halen, dan zouden wij zelf moeten stoppen met 't uitputten van bronnen in die landen. Onze eigen ontwikkeling zou dan in elk geval decennia lang stil moeten komen te liggen (en we moeten dan consuminderen) willen we de andere landen de kans geven ons in te halen. Waarschijnlijk geen enkele politieke partij in NL zal dat acceptabel vinden - behalve misschien een soort van SP of GL in extreme vorm.

Met je ondervraag in acht genomen is 't antwoord in elk geval volmondig 'nee' (helaas)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Daarvoor hoeft het Westen zich alleen maar wat aan te passen aan de rest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat proces zal wel vrij automatisch verlopen. DE productie is bijna volledig weg uit europa en de braindrain blijft bestaan. de vraag wordt : kunnen we zelfs een minimum levensstandaard handhaven voor de volgende generaties.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een westerse levensstandaard voor iedereen betekent dat iedereen dezelfde levensstandaard zou hebben. De levensstandaard zou dus gemiddeld moeten worden en daarmee automatisch onder de (zeer hoge) westerse standaard vallen. Nee op je hoofdvraag.
Je subvraag gaat over acceptabel. Daar zijn meerdere plannen voor bedacht. Het plan brandt (zie link) kwam er (als ik het goed begrijp) grofweg op neer dat wij 50% van ons inkomen naar de 3rd world verscheepten. Alleen dan onstaat er een acceptabele levensstandaard voor iedereen. En ja, dat kan. Misschien is het ooit wel nodig ook.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of dat mogelijk is? Niet eens wenselijk denk ik. Zowel niet voor ons, maar al zeker niet voor hen....
Zo fijn is die vervuilde en gestresste bende nou ook weer niet.

Geintje hoor. Ik gun het ze zeker wel, al onze gemakken en luxe. Maar of ze er op zitten te wachten dat betwijfel ik eerlijk gezegd wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
jazeker kan dat, moeten we wel iets minder egoisties en eerlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wil iedereen een Westerse levensstandaard dan?