Is monogamie realistisch of niet?

Vaak hoor je over een "vrije relatie" en staat men elkaar dus een slippertjer op zijn tijd toe... dat is toch vragen om ellende of zie ik dat verkeerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik denk, dat een mens niet van oorsprong monogaam is, en ik denk ook, dat iedereen wel eens een tijdelijke verliefdheid/verdwaasdheid heeft, al is de relatie nóg zo goed. Het kontrast-effekt is redelijk bekend: als een relatie verbroken wordt, is de opvolger/ster vaak het totale tegendeel van de voorganger/ster, ook al zal daar misschien geen 'echte' relatie uit groeien.

Ik denk, dat trouw zijn een keuze is die je maakt. Een mens kan niet ontkennen, dat andere mensen leuk/aantrekkelijk/opwindend zijn, maar je kan kiezen of je hier iets mee doet of niet.
Vooral als je samen duidelijke afspraken hebt gemaakt over hoe monogaam een relatie zou moeten zijn, heeft een mens zijn wilskracht, om die afspraak na te komen.

Bovendien heb je, als het goed is, ook afgesproken, tot hoever die monogamie gaat : voor sommigen is een heftige zoen 'vreemdgaan', anderen trekken de grens bij een slippertje, wéér anderen bij een langer-durende verhouding die naast de bestaande relatie wordt opgebouwd.

Zo lang er maar eerlijk met elkaar wordt omgegaan, en je heilig gelooft in de goede wil van je partner, om de gemaakte afspraken na te komen, kan ieder stel op zich 'monogamie' definieëren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad ; trouw is een keuze, en monogamie vloeit daaruit logisch voort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrij wat jullie zeggen, maar wil er wel iets aan toevoegen: trouw is niet synoniem met exclusiviteit. Waar de twee niet samenvallen, vloeit monogamie er ook niet logisch uit voort. Zelf ben ik heel trouw. Maar niet monogaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen, met dat ieder stel zijn eigen monogamie kan definieëren - maar ik ben dus niet duidelijk genoeg geweest. Dankjewel, SuzyQ.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het hier helemaal mee eens. Trouw zijn is de keuze die je maakt, en blijkbaar ook de beste manier voor de mens om zijn/haar relatie vol te houden.
Tenslotte is de mens wel in staat om van meerdere mensen gelijk te houden. Je houdt van al je kinderen, van allebei je ouders, je hebt meerdere vrienden..... Dus dan is het gek als iedereen altijd alleen maar van één man/vrouw zou kunnen houden.
De keuze is echter... wat doe je met een eventuele verliefdheid. Geef je je relatie ervoor op of niet.

Andere antwoorden (12)

Wat mij betreft wel, maar er zijn inderdaad stellen waar dat prima bij werkt. Er zijn ook stellen die het leuk vinden om naar parenclubs te gaan voor de afwisseling.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is een keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn idee doe je dat niet, een slippertje, als je een relatie met iemand hebt.

Het lijkt mij erg moeilijk om daar mee om te gaan als mijn partner geregeld buiten de deur zou "rond lummelen" denk dat ik hem dan voortaan buiten de deur zal houden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan, als je monogaam ziet als iets wat je jezelf oplegt dan zal dit zeker realistisch zijn. Maar probeer je je hieraan te houden omdat de kerk dit van je verlangt, dan is de kans al groter dat het je niet gaat lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, mensen zijn nu eenmaal zo jaloers van aard, dat monogamie de enige houdbare oplossing is. Wel is dat echter een seriele monogamie ; dus één relatie tegelijkertijd ; niet noodzakelijkerwijs slechts één exclusieve sexuele relatie in je hele leven. Dat kan wel, maar dan moet je daar ook echt bewust voor kiezen, zoals je ook voor een leven zonder sex kunt kiezen. Mijn huidige echtgenoot is danwel mijn laatste minnaar (en zal dat vermoedelijk ook blijven), maar hij is absoluut zeker weten niet de eerste. Verre van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bah, viespeuk..... :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hehehe, ik noem bewust geen aantallen ; mensen zijn tegenwoordig zooooooo ouderwets :lol:
Ik denk niet dat je hard kan maken dat monogamie voor alle mensen de enige optie kan zijn, nee. Net zoals dat je naast heterosexualiteit ook andere sexuele voorkeuren hebt (die weliswaar minder populair zijn, maar wel bestaan) heb je ook mensen die prima een 'vrije' relatie kunnen hebben, helemaal geen relatie kunnen hebben, leven met polygamy of polygynie. Het is meer een kwestie dat mensen die deze relatievoorkeur hebben dezelfde relatievoorkeur als hun partner(s) hebben om het te laten werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om eerst iets duidelijk te maken: mijn man en ik leven bewust niet-monogaam, maar dat betekent niet dat we 'slippertjes' maken. Ook gaan we niet vreemd, rijden we geen scheve schaats, of wat voor termen je er maar nog meer voor zou kunnen verzinnen. Een slippertje is als je buiten medeweten of goedkeuren van je vrouw in een opwelling je secretaresse over haar bureau heen buigt. Dat heeft niets te maken met hoe wij leven.

Hoe wij wel leven: we realiseren ons dat je ook als je een goede relatie hebt en veel van elkaar houdt, ook liefde kan voelen voor iemand anders. Dat is op zich niet ijzonder, maar wij hebben ervoor gekozen om anders met die wetenschap om te gaan dan andere stellen. Niet beter, alleen anders.

In plaats van af te spreken niets met dat soort gevoelens te doen, zien wij dat soort gevoelens niet als bedreiging voor onze relatie. Net zoals de liefde voor mijn vader geen bedreiging is voor de liefde voor mijn moeder, hoeft de liefde voor iemand naast mijn man geen bedreiging te zijn voor de liefde die ik voel voor mijn man. En omdat we dat soort gevoelens, van verliefdheid tot diepere liefde, niet zien als bedreiging, zien we geen reden om monogamie van elkaar te verwachten. Als één van ons een bijzonder iemand tegenkomt, vindt de ander dat over het algemeen alleen maar heel erg leuk. Ongeveer op dezelfde manier als de meeste mensen het leuk vinden als hun partner een nieuwe vriend (de platonische variant) maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spelen met vuur,dat kan alleen maar fout gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor uw oordeel, oh wijze. Tot nu toe gaat het prima. Kun je misschien voorspellen wanneer dit fout zal gaan? Dan kan ik me geestelijk voorbereiden. Aangezien jij blijkbaar meer weet over mijn relatie dan ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor dit openhartige antwoord. En inderdaad...het kan alleen werken als beide partners er op dezelfde manier in staan. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed zo + 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Super eerlijk Suzy!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed hoor, als je er op die manier mee om kunt gaan!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de plusjes iedereen! Om toch even bescheiden te blijven: het is niet knap van ons dat we dit 'kunnen'. Dit is gewoon toevallig wat voor ons het beste werkt (en we hebben veel geluk dat we een partner zijn tegengekomen voor wie hetzelfde werkt). Het zou een stuk moeilijker en daardoor een stuk knapper zijn als we onszelf zouden dwingen om monogaam te leven.
ik vind monogamie iets natuurlijks. de meeste ellende komt door vreemdgaan. en ook parenclubgangers en swingerstellen (heb er nogal wat in de omgeving) lopen toch vaak stuk doordat ze elkaar dingen toestaan met een ander. er kan gevoel bij komen, je kan over de ander zn grenzen gaan heel makkelijk, en dat loopt toch vaak stuk.

nee laat me maar lekker met mijn eigen partner, als de liefde diep genoeg zit, zorg je dat je elkaar blijft aantrekken en vermaken en ga je niet je pleziertjes buiten de deur zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat parenclubgangers en swingerstellen (overigens bepaald niet de enige vormen van non-monogamie) 'vaak' stuklopen? Ik heb zelf namelijk niet de indruk dat die stellen echt vaker stuklopen dan monogame stellen. Wel hoor ik vaker dat als zo'n stel stukloopt, de omgeving er direct van uitgaat dat het komt omdat ze niet monogaam zijn. Het vreemde is dat niemand denkt dat monogame stellen uit elkaar gaan omdat ze monogaam zijn, terwijl ook dan de meeste relaties niet tot de dood duren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toevallig noem ik die twee voorbeelden, zeg niet dat het de enige vormen zijn. ik heb zelf in die kringen gezeten en veel mensen in mijn omgeving zitten er nog in. ik veroordeel het niet zie alleen met eigen ogen dat er toch vaak problemen komen, en hoor ook met eigen oren de redenen van die problemen. ik heb even zitten tellen maar 8 van de 10 swingerstellen uit mijn omgeving zijn nu uit elkaar of hebben mega issues erover in hun relatie. ik ga er niet zomaar zelf vanuit. en daarmee zeg ik ook niet dat het bij monogame mensen altijd goed gaat. en ook niet dat het altijd! fout gaat.
ik blijf toch een voorstander van monogamie, maar ieder zijn eigen ding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij mag je voorstander zijn van monogamie, het één vind ik (behalve als het om mijn eigen relatie gaat) niet beter dan het andere. Ik zou het wel interessant vinden om concrete cijfers te zien. Want ik blijf erbij: volgens mij gaat het overgrote deel van de monogame relaties ook op een gegeven moment uit. Dan krijgt monogamie ook niet de schuld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, het zou inderdaad mooi zijn om er concrete cijfers van te zien.
maar hoe vaak gaat een monogame relatie niet uit omdat er toch ander vlees ergens te halen is? maar zo zijn er duizenden redenen waarom relaties stukgaan.
heb zowel monogame als niet monogame relaties gehad en ik moet zeggen.. ik vind net als jij het een niet beter als het andere, maar ik ben wel een stuk gelukkiger nu we gewoon met zn tweetjes zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je vooral met zijn tweetjes blijven: If it ain't broken, don't try to fix it. Bij dit soort onderwerpen vertel ik graag iets over hoe wij leven, vaak gewoon uit eigenbelang: als meer mensen zich realiseren dat er meer levensvatbare manieren bestaan om je relatie in te richten dan standaard één-mannetje-één-vrouwtje-twee-punt-drie-kinderen-en-een-hond, wordt er minder snel raar tegen ons aangekeken. Je zou eens moeten weten wat voor rare ideeën sommige mensen hebben als ik vertel hoe we leven, alsof we iedere avond apart van elkaar schaars gekleed de kroeg induiken op zoek naar de volgende scharrel, om elkaar dan alleen 's ochtends even tegen het lijf te lopen als we even langs huis komen voordat we weer aan het werk gaan. Maar ik wil absoluut niet overkomen als een soort missionaris die iedereen wil overhalen om monogamie terzijde te schuiven: iedereen moet vooral zélf weten hoe hij zijn relatie inricht, en wat werkt voor ons kan desastreus zijn voor een ander. En vice versa natuurlijk. Wat ik wel herken, is wat je zegt over over grenzen heen gaan. Dat lijkt me een vrij universele reden waarom veel relaties stuk gaan, monogame én niet-monogame. En die grenzen hoeven niet eens te maken te hebben met seksualiteit of exclusiviteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat laatste wat je zegt ben ik het helemaal mee eens. en ik veroordeel andere levenswijzen absoluut niet hoor. heb ook anders geleefd dus, maar dat werkte helaas niet. misschien dat het met de juiste persoon wel gewerkt had, wie zal het zeggen. ik ken de vooroordelen die mensen hebben maar al te goed. zolang je je gelukkig voelt met je levenswijze is het ok toch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 helemaal eens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je zegt dat de meeste problemen ontstaan door vreemdgaan,dit is een niet geheel correcte aanname als je tevens zegt dat monogamie iets natuurlijks is.
monogamie is een opgelegd iets dit zeg je feitelijk zelf .
dat ligt heel erg aan de persoon. niet iedereen is in staat zijn gevoelens van seks te scheiden. als beide personen elkaar volledig vetrouwen en het niet erg vinden is het wel te doen, anders,niet aan beginnen xD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je überhaupt je gevoelens per se van seks moeten scheiden? Voor sommige stellen werkt het alleen als het gaat om seks zonder gevoelens. Voor anderen ook als het gaat om seks mét gevoelens. Of überhaupt als het gaat om gevoelens, of er nu seks bij komt kijken of niet.
Ik denk dat er meer weinig mensen echt monogaam zijn. Er zijn wel meer mensen serieel monogaam. Dan zijn ze dus bij een partner waar ze op dat moment monogaam aan zijn. Als die relatie voorbij is, kunnen ze aan de volgende partner ook monogaam zijn.

Monogamie lijkt een aangeleerd, maatschappelijk wenselijk verschijnsel. Mensen zijn van nature niet monogaam. De vrouwen zoeken de beste partner voor een a.s. kindje uit (instinct) enz.

Overigens vind ik het walgelijk als je (ex) partner beweert monogaam te zijn, en er toch nog 4 andere vrouwen op na blijkt te houden. Helaas is mij dat overkomen. Hij had beter gewoon eerlijk kunnen zijn, en dan had ik zelf de keuze kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je elkaar vertrouwt en om elkaar geeft is het hebben van een monogame relatie geen must,Als voorbeeld een echttpaar van middden 30 waarbij de partner een ziekte oploopt waardooor er van een sexuele relatie geen sprake meer kan zijn,de zieke partner kan nu 2 dingen doen,de ander testaan om een sexuele relatie aan te gaan op ewelke manier dan ook ,of vasthouden aan de monogamie en daardoor de relatie onder druk zetten omdat de andere partner ook behoeftes heeeft die niet gestild worden. in mijn geval zou ik als ik om mijn partner zou geven de sexuele relatie door mijn partner noiet erg vinden maar eerder toejuichen.
je kunt dus beter een slippertje op zijn tijd toelaten dan krampachtig tegen de menselijke natuur ingaan.
Verder ben ik van mening dat vreemdgaan in een relatie bijna altijd het gevolg is van een slechte relatie en absoluut niiet de oorzaak,het kan dan wel weer het breekpunt zijn van de relatie als het uitkomten de partners zijn niet bereid om aan de relatie te werken.
uitzonderingen zijn er natuurlijk ook mannen of vrouwen die zo egocentrisch zijn dat ze nooit een vaste relatiezouden moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is hier al meermalen gezegd, maar ook van mij dan:
Monogamie is een keuze die we zelf maken.
De mens kent verschillende soorten liefde die allemaal uit te bouwen zijn tot verschillende personen.
Dus ook de liefde voor de ander zal niet bij iedereen exclusief zijn/blijven.
De vraag is....... wat doe je ermee?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Monogamie is om een aantal redenen praktisch en makkelijk en heeft zeker de voorkeur om te komen tot een goed georganiseerde samenleving en het ontspannen opvoeden van kinderen. Het zorgt voor stabiliteit voor alle partijen!
Persoonlijk heeft een monogame relatie mijn voorkeur, ik deel mijn partner liever niet met een ander, en gelukkig denkt hij er ook zo over.
Maar ik ken heel wat mensen die daar weer anders over denken en niet altijd met de beste resultaten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot nu toe is mijn niet-monogame relatie heel stabiel, hoor! Ik durf zelfs te stellen: stabieler dan zij geweest zou zijn als we onze relatie hadden ingericht naar wat 'hoort' of wat 'gebruikelijk' is in plaats van naar wat voor ons werkt.