Wat is origineel van het Nedelandse cultuur?

ik wil eigenlijk weten wat origineel nlands is, dus niet uit buitenland gewaaid is!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Wij zijn meer dan gevoelig voor "gratis"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (51)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Windmolens en dijken, dus het gevecht tegen het water.
Handelsgeest, Nederland had o.a. de eerste multinational ter wereld te weten de VOC.
Uitvinder van het aandeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nog steeds heel aantrekkelijk ook!
+
(Water)molens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koninginnedag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Poldermodel

Toegevoegd na 8 minuten:
Hagelslag
Kroketten, met name vleeskroketten
verschillende soorten drop
stroopwafels
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oliebollen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
windmolens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beschuit met muisjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen naar huis sturen met etens tijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elfstedentocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De typisch Nederlandse gezelligheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toch wordt iedere cultuur gevormd door de culturen eromheen... Er zijn natuurlijk typisch Nederlandse dingen maar zijn die dan wel echt Nederlands? 4000 jaar geleden kende men nog geen Nederland en toen hadden ze bepaalde dingen ook al... En als wij iets uitvinden, is het dan gelijk iets typisch Nederlands? In ieder geval niet een typering voor onze cultuur want een cultuur is alles bij elkaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er maar aan hoever je terug wilt gaan in de geschiedenis. Want dat wat wij nu Nederland noemen, is er niet altijd geweest, en heeft ook niet altijd de huidige vorm gehad. En heel veel dingen die typerend zijn voor de Nederlandse cultuur, hebben lang niet altijd een locale oorsprong. Fietsen bijvoorbeeld zijn behoorlijk belangrijk voor onze identiteit, maar het is geen Nederlandse vinding. Klompen of variaties daarop werden ook op veel meer plaatsen gedragen. Molens komen ook buiten onze landsgrenzen voor. De tulp komt uit Turkije, de aardappel uit Peru en de kroket uit Frankrijk.

De Hollandse handelsgeest is nog altijd vermaard, maar inmiddels wel aan devaluatie onderhevig aan het worden. Alleen onze strijd tegen het water (en vooral de overwinningen daarop) zijn nog behoorlijk vermaard.

Al met al kun je niet anders concluderen dan dat Nederland altijd wel aan internationale invloeden heeft blootgestaan en dat ook altijd zal blijven staan. We geven er onze eigen draai aan, integreren het in onze dagelijke routine, en zo wordt iets oorspronkelijk exotisch typisch Nederlands. Het oerhollandse broodje shoarma bijvoorbeeld. Of de rijsttafel. Misschien beiden nog net even te nieuw om nog niet als algemeen typisch Nederlands gezien te worden, maar dat is een kwestie van tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder zijn eigen eten betalen in een restaurant!
In het buitenland noemen ze dat ook wel "going Dutch"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echte hollandse kaas.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij heeft het ook met de evolutie te maken, er komen steeds meer mensen bij op deze wereld dus we zullen onze plaats met steeds meer mensen moeten delen, iedereen is uniek, maar de maatschappij kan alleen binnen bepaalde grenzen fungeren om van een maatschappij te kunnen spreken, dat daar dan ook dingen gebeuren die voor ons als anders worden ervaren daar is geen ontkomen aan, maar het ligt er maar net aan in hoeverre wij ons kunnen aanpassen. En of wij er in willen investeren om te zorgen dat we samen kunnen leven.
Als ik vind dat ik gelijk heb, en jij vind dat jij gelijk hebt wie heeft er dan gelijk, of niemand of het gelijk ligt in het midden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gouda kaas :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Delfts blauw (Engels Delftware) is een type faience (aardewerk) met blauwe decoratie, dat traditioneel in Delft wordt vervaardigd. Het ontstond aan het einde van de 16de eeuw als goedkoop alternatief voor het blauw-witte Chinese porselein. Het Delfts blauw werd in korte tijd zeer populair en beleefde een bloeiperiode in de periode 1650-1750, toen er in Delft een honderdtal aardewerkfabrieken actief waren. De industrie werd omstreeks 1800 weggevaagd door goedkoper aardewerk uit met name Engeland (Staffordshire). Tegenwoordig is er nog maar één fabriek in Delft die ‘echt’ Delfts blauw produceert. Andere soorten Delfts aardewerk zijn het meerkleurige Boerendelfts en het Delfts wit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dalfser moppen,
ze zijn trouwens in heel veel landen te koop, maar ze komen echt uit dalfsen ;p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezellig, is een begrip die weinig andere talen vertaald kan worden. In bijna alle gevallen wordt hiervoor een synoniem toegepast. Bijvoorbeeld in 't Engels wordt gezellig als cosy, wat eigenlijk knus betekend en niet gezellig. Het wordt hier wel voor gebruikt. Een draaiorgel is ook typisch nederlands. Ook al verdwijnt deze ook meer en meer in ons straatbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
drop, klompen, vee, tulpen, VOC, stroopwafels, molens

Toegevoegd na 13 seconden:
hagelslag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt eigenlijk wel uit het buitenland gewaaid, maar toch; de Nederlander spreekt een aardig mondje over de grens. Er wordt in verschillende vreemde talen onderwezen op school. Dat is in andere landen een stuk minder. Heeft wel weer met onze handelsgeest te maken.

Toegevoegd na 18 uur:
In de westerse wereld; thuisbevallingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is niet helemaal correct. In vergelijking met andere landen doen we het zeker beter, maar we zijn niet de beste in 'meertalig zijn'.
zegeltjes sparen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze kun je op verschillende manieren beantwoorden.
Van bouwkunst (amsterdamse school stijl)
Tot voeding (balkenbrij)
Nederland is van oudsher beroemd om zijn primaire sector en handel. (Kaas, klompen)Veel van onze typische kenmerken zijn dan ook hier te vinden.
Nederlands is i.t.s.t veel andere landen vlak en nat, veel typische zaken zijn hier ook te vinden Molens fiereljeppen, misschien een fries dit dit ff kan verbeteren.
Ook hebben we van vroeger uit onze bijznodere bezigheden (kievietseieren zoeken en naar de koningin brengen.
Iets anders typisch nederlands is ons liberale gedoogbeleid.
In mijn ontmoetingen met buitenlanders (xelf in Israël gewoont)kwam dot keer op keer naar voren. Of het uit het bitenland (en welk) komt weet ik niet maar ik ben nog geen engelssprekende buitenlander tegengekomen in wiens land meer mag en kan dan in nederland. Maar hoe dan ook ik ben er blij mee want het impiseert min of meer dat wij in staat zijn, ondanks grote verschillen in mening en opvatting, vreedzaam naast elkaar kunnen te wonen en te leven in een piepklein landje.

Toegevoegd na 3 dagen:
Nog eentje ben ik vergeten, typisch nederlands is constant achter de feiten aanlopen en dan overcompenseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een volkstuintje, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zuinigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik niet hoor.
Onze taal!

De Nederlandse taal is het belangrijkste onderdeel van onze cultuur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stroopwafel, Pindakaas en hagelslag op je brood. ;D
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Friese taal in Nederland is wel zo,n beetje de oudste + Fries stamboekvee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onverdraagzaamheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de apartheid, onze toevoeging aan het wereldwijde vocabulaire. een aantal decenia later hebben we de multicltisoep laten aanbranden. "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg" & "dat we toffe jongens zijn dat willen we weten". consistentie is niet onze sterkste kant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beschuit met muisjes bij de geboorte van een baby!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tulpen?
klompen
molens
kaas
hagelslag
...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waterkering
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom heeft nog niemand drugs genoemd?

Nederwiet!

Iedereen kent wel iemand die blowt of wietplanten heeft..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kaasschaaf en de dunschiller
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kaasschaaf komt oorspronkelijk uit Noorwegen.
poffertjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had geantwoord...een lang stukje...en zie het hier niet terug. Sorry..ga het niet opnieuw doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke cultuur?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
windmolens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boerenkool, hutspot, krentjebrij, Prinsjesdag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
koninginnedag echt typisch nederlands
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elkaar 3 keer zoenen op de wang!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tulpen en klompen en één koekje voorbij de koffie

boerenkool met worst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze verzorginsstaat, denk maar aan de AOW, de AWBZ enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zuinigheid en inteelt