5 mei, vieren we de vrijheid of vieren we dat we niet meer bezet zijn?

Toegevoegd na 57 seconden:
Veel mensen zeggen er niets mee te hebben maar vinden het voor de overlevenden prachtig, perfect, goed enzo.

Maar vieren we het nou vanwege WWII, of vieren we dat we sinds WWII elke dag in vrijheid leven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

We vieren de bevrijding van Nederland,bezet bleven we wel.zij het door onze bevrijders,maar dat was van korte duur en niet te vergelijken met de bezetters daarvoor,de duitsers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

We vieren de vrijheid, met in ons achterhoofd de verschrikkelijke tijd en leed wat WOII ons bracht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4 en 5 mei hebben niet alleen met WOII te maken. Op 5 mei herdenken we ook dat we na 65 jaar niet in een ander gewapend conflict terecht zijn gekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na wo2 hebben wij nog gevochten in o.a. Indonesië, Korea, Joegoslavië, Irak en nu in Afghanistan dus die stelling gaat niet op.
Ik vier het feit dat we niet meer bezet zijn.
Wacht verder elk jaar op vijf mei tevergeefs op bevrijding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het allemaal hypocriet, omdat we op hetzelfde moment op alle fronten onze vrijheid aan het verkwanselen zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik vier het dus eventueel alleen omdat de WO II is afgelopen. Ik had wel hongeroedeem aan het einde van WO II en moest elders ondergebracht worden om aan te sterken: Darfurjongetje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig denkt men op 4 mei (dodenherdenking) aan het verleden, en op 5 mei aan vrijheid in het algemeen.. Ook stelt het comité 4 en 5 mei thema' vast.. Meer hierover vind je hier: www.4en5mei.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in eerste instantie was 5 mei bedoeld om te vieren dat Nederland bevrijd was van de onderdrukker. Op 5 mei 1945 is de overgave van Duitsland getekend.

In de loop van de jaren is de herdenking verbreed. Niet alleen de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog worden herdacht, maar ook de Nederlanders die zijn omgekomen bij oorlogen, gewapende conflicten en vredesoperaties na de Tweede Wereldoorlog.

Het accent van 5 mei is na 1995 verschoven van bevrijding (terugkijken) naar vrijheid (vooruitkijken). De Tweede Wereldoorlog stamt uit de vorige eeuw, en toch blijft 5 mei de dag waarop we de herwonnen vrijheid vieren. Ook is het de dag waarop we stilstaan bij de betekenis en het belang van vrijheid, grondrechten en democratie.

Dus nu is 5 mei niet meer de dag van de bevrijding, maar de dag van de vrijheid.

(Dit antwoord gaf ik ook bij je andere vraag over 5 mei, maar ik doe het weer, want ik vind dat de vragen elkaar gedeeltelijk overlappen wat dat betreft.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5 mei heet tegenwoordig ook wel de Dag van de Vrijheid. In 1990 ingesteld als nationale feestdag is Bevrijdingsdag een dag waarop de vrijheid wordt gevierd met als directe aanleiding de bevrijding van Nederland van WO II.

Toegevoegd na 15 minuten:
Iets vieren betekent voornamelijk dat je op plechtige dan wel feestelijk manier een gedenkwaardige tijd of periode gedenkt. Je staat dus stil bij de bevrijding van WO II en tegelijkertijd verwelkom je de vrijheid die daarop volgde.