de tweede paasdag is in het leven geroepen als extra vrije dag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

van wege comerciële redenen is 2e paas dag ook een feestdag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe lang weet ik niet, maar omdat de 1e paasdag (en meerdere christelijke feestdagen) per definitie op een zondag valt, mocht je vanwege het christelijk geloof niets doen, dus niet reizen naar familie en zo. Daarom hebben ze de 2e paasdag erbij verzonnen om al die dingen te doen die je wilde doen maar niet mocht op de 1e. Althans dit is wat ik me herinner als reden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat je met pasen net als met kerstmis bij je familie op bezoek moet. omdat je ouders en je schoonouders meestal niet bij elkaar wonen maar er wel bij beiden gegeten moet worden, zijn er dus twee paasdagen van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gewoon een landelijke extra vrije dag (voor iedereen).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De oorsprong van het christelijke paasfeest ligt in de joodse traditie.
Het joodse Pesach (in de christelijk liturgie Pascha) is nauw verbonden met de uittocht uit Egypte, de Exodus. De viering en herdenking hiervan werd volgens het bijbelboek Exodus de avond voor de uittocht ingesteld en is de eeuwen door in verschillende vormen bewaard gebleven.
Inherent is de herdenking van de grote daden van God aan het volk Israël. Hierin ligt het idee van 'bevrijding' besloten. Dit geldt ook voor het christelijke paasfeest, zij het vanuit een andere invalshoek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sinds de 19e eeuw. Vroeger werd er een week na Pasen feest gevierd; het is teruggebracht tot 1 extra dag.