Hoe kan ik vrienden maken met lichamelijke beperkingen?

Tja, dat dus... naar school kan ik niet, ik doe een thuisstudie. Sporten kan ik dus ook niet. Verenigingen zijn er niet hier in de buurt, althans niks wat ik haalbaar acht.

Toch heb ik behoefte aan sociale contacten, iemand waarmee ik kan lachen. Nu zit ik heel de dag maar thuis en ik ben het spuugzat om altijd opgesloten te zitten. Maar waar kan ik iemand vinden om mee om te gaan?

Oud-klasgenoten hebben allemaal hun eigen leven inmiddels, dus daar hoef ik ook niet bij aan te kloppen.

Toegevoegd na 42 minuten:
Op straat praat ik vaak genoeg met mensen, en word ik volgens mij wel aardig gevonden, maar een echte vriendschap komt er nooit uit voort. Het blijft altijd bij dat ene gesprek. Ik kom nooit verder dan dat punt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (9)

Via een lotgenoten forum vrienden maken en daarmee afspreken. Als het vertrouwd is tenminste of bij een soort clubje in je buurt. Er zullen toch vast wel verenigingen in je woonplaats zijn voor mensen zoals jou?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan brieven sturen naar de mensen die je hebt gekent.
en als je dat niet zelf kan laat je het iemand anders doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht kun je wel naar een leuk cafe toe. Of naar een toneelvoorstelling of concert. Of je gewoon op straat begeven en gesprekjes aangaan met mensen die je leuk lijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt bij de stichting Humanitas een buddy aanvragen maar ook bij Buddy netwerk. (zie link)
Wat is een buddy?
Een buddy is een vrijwilliger die structureel ondersteuning biedt (bij voorkeur een dagdeel per week) aan iemand die ernstig ziek is. Buddy's worden hiervoor geselecteerd, getraind en begeleid door beroepskrachten.

Wat doet een buddy?
Een buddy biedt een luisterend oor, is betrokken en geeft tijd en aandacht aan het alledaagse en het bijzondere en is er voor zijn cliënt (maatje).

Veel maatjes hebben behoefte aan ondersteuning, bijvoorbeeld als ze naar het ziekenhuis moeten. Ze praten ook graag over hun angsten en (praktische gevolgen) van hun ziekte met iemand die wat verder van hen afstaat. Maar soms wil het maatje deze angsten en problemen even vergeten en 'gewoon' wat plezier maken, een frisse neus halen, naar de bioscoop gaan of samen wat winkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoontje zit op een scouting voor gehandicapten,de leiding heeft ook in meer of mindere maat een handicap,maar zijn wel in staat om met elkaar en voor elkaar te zorgen. Erg leuk,en iedereen is vrij omdat een handicap heel normaal wordt gevonden ,en dat is natuurlijk ook zo.
leiding geven heb ook zijn voordeel,logeren vaak op locatie en is gezellig tot late uurtjes. Als je in de buurt van amsterdam woont ga kijken bij de teil,maar er zijn ook vast meer groepen in de buurt ff googlen
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook maar net waar je woont. Wij wonen in een dorp waar veel vriendelijke mensen wonen.
Mijn vrouw die ook lichamelijk beperkt is, wordt regelmatig een keer opgehaald voor de plattelandsvrouwen, of de groeigroep.
En ik ga dus ook regelmatig met haar weg.
Als je nu bij ons in de buurt woont (friesland) mag je best wel eens met ons mee.
Dat aanbod staat al vast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens naar de afdeling maatschappelijk werk, van de gemeente waar je woont. Als ze ergens weten waar jij in je woonplaats aan leuke contacten kunt komen, is het daar wel!

In een openbare bibliotheek kun je ook mensen ontmoeten en een kop koffie of thee mee drinken.
Praat er eens met het personeel, en die kennen vaak ook hun vaste klanten goed en weten wellicht klanten die ook wel zin in een praatje hebben.

Vriendschap met iemand ontstaat vaak nadat blijkt dat er wederzijdse interesse`s zijn, bijvoorbeeld wanneer je er achter komt dat degene met wie je praat, dezelfde hobby heeft als jij. Dus stuur het gesprek in die richting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve Mangowolk, ik herken erg veel in hoe je je leven beschrijft.
Besef dat het leven lang duurt , dat er veel tijd is om je wonden ( lichamelijk of geestelijk ) te helen en om inspiratie op te doen op de vraag : "hoe nu verder " ?

Ik kan je een raad geven . Visualiseer je wens op vriendschap . Ga je voor de geest halen hoe je een vriendschap zou willen , wat je er voor over zou willen hebben , wat je zou willen geven en wat je zou willen krijgen.

Vriendschap is zowel geven als krijgen. Meestal is het zo , dat als je bereid bent te geven , je het "vanzelf " krijgt. Maar het gaat ook niet voor niets. Want het kan een langere tijd duren , totdat je de juiste "toon" hebt gevonden met anderen.

Ook geldt dat je niet bang moet zijn weer te verliezen. Alles wat naar je toe komt , kan je weer kwijtraken . Het is dus van belang om niet bang te zijn te verliezen , niet krampachtig vasthouden aan wat je toekomt.

Ik vond op internet een goede vriendin . Gewoon omdat ze zag uit mijn manier van praten , mijn levensinstelling , dat ik de moeite waard was. Ga na bij jezelf waarin jij kan toevoegen bij iemand anders .

Je eigen gevoel van waarde en eigenwaarde maakt al dat je aantrekkelijker wordt als vriendschaps kandidaat.

Ik lees op dit moment het boek " Vrijheid " van Jonathan Franzen . Ik vind het boek een enorme verrijkende kijk geven op het verschijnsel vriendschap . Ik herkende veel .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat jij dus voorstel is 'ga dromen'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee , dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat als jij je als persoon aantrekkelijk voelt ( niet in lichamelijke zin maar als "wie je bent " ) , dan zal je vriendschappen kunnen aantrekken. Er veel over lezen en over denken kan helpen.
Ik weet niet wat je beperkingen zijn, maar jij weet wèl wat je mogelijkheden zijn. En daar moet je eens goed nar kijken.

Kun je oppassen op een buurkindje?
Een keer de post aanpakken als je buren niet thuis zijn.
Bij iemand plantjes verzorgen?
Vrijwilligerswerk doen? Ik denk dan bijvoorbeeld aan een telefooncirkel van het Rode Kruis.
Of een maatje zijn voor iemand in een bejaardenhuis: gezellig 1x per week even een kop thee drinken.

In de anonieme sfeer van een gericht forum vriendinnen/vrienden maken en langzaam uitbreiden naar privé-mail en bellen. Misschien zelfs wel elkaar bezoeken.
Aansluiten bij de Zonnebloem voor dagjes uit. Daar is hulp en aangepast vervoer.
Op Schoolbank op zoek naar klasgenoten van vroeger?

Joh, er is best iets. Goed dat je om advies vraagt. Kunnen we allemaal meedenken. Sociale contacten zijn goed voor iedereen!
Wedden dat je straks een agenda nodig hebt??