Is er ooit onderzoek gedaan naar relaties met verschil in leeftijd tussen de partners?

Vervolg op vraag:
http://www.goeievraag.nl/cafe/persoon-gezondheid/familie-relatie/vraag/545723/vinden-relatie-10-jaar-leeftijdsverschil#%23&from=email&source=answer_new

Het lijkt mij niet meer dan logisch, dat een relatie met een aanzienlijk leeftijdsverschil, meer te verduren heeft zowel van binnen als van buiten, zelf zoveel dat de kans op het breken van deze relatie groter is dan een relatie van partners met ongeveer gelijke leeftijd.

Ik heb daar echter geen bewijs voor. Wellicht is er een vorm van bewijs in een onderzoek?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Wie lang en gelukkig getrouwd wil zijn, kan volgens Amerikaanse wetenschappers maar beter een partner zoeken die ongeveer net zo oud is. Hoe groter het verschil tussen partners, hoe waarschijnlijker het is dat een huwelijk geen lang leven beschoren is.
Andrew Francis en Hugo Mialon van de universiteit van Atlanta hebben onderzoek gedaan naar leeftijden en huwelijken. Wie bijvoorbeeld een partner thuis op de bank heeft zitten die vijf jaar jonger of ouder is, heeft 18 procent meer kans om bij een scheidingsmakelaar te eindigen dan iemand met een partner van dezelfde leeftijd.
Cougars
Als het verschil tien jaar is, is de kans op een scheiding nog groter: zo’n 39 procent. Voor de cougars en sugar daddy’s van deze wereld is de kans op een mislukt huwelijk nog groter. Als het leeftijdsverschil twintig jaar of meer is, is het voor 95 procent zeker dat je niet tot je dood bij je partner zult blijven.
Kinderen
Mocht je de kansen op een lang huwelijk met een veel oudere partner wat willen ophogen, is er een manier volgens Francis en Mialon: begin aan kinderen. Echtparen met kids blijven veel vaker bij elkaar dan kinderloze paren. Zodra de eerste kinderen het gezin betreden wordt de kans op een scheiding met 79 procent verminderd.
Niet iedereen is het met de laatste bewering eens. Advocaat Randy Kessler zegt in New York Post dat kinderen het misschien moeilijker maken om te scheiden en de scheiding misschien uitstellen, maar op den duur niet gaan helpen. Sterker nog, volgens haar wordt de situatie thuis alleen maar vervelender als stellen bij elkaar blijven vanwege de kids.

Volgens Brits onderzoek is een leeftijdsverschil van 4 jaar en 4 maanden ideaal, de man moet dan wel ouder zijn dan de vrouw.

Verder zijn er enquêtes gedaan door verschillende dating sites, zij kwamen weer tot andere conclusies.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Aangezien de gemiddelde vrouw langer leeft dan de gemiddelde man zou het voor de lengte van het huwelijksleven wel eens gunstig kunnen zijn als de vrouw een aantal jaren ouder is. Want dan is de kans op het behalen van de platina bruiloft een stuk groter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, daar heb je gelijk in, maar dan moet je wel op je zestiende trouwen om daar een kansje op te maken.
Maar hoe belangrijk is een platina huwelijk? Steeds minder mensen trouwen tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De mensen die ik ken die afgelopen jaar 50 jaar getrouwd waren (1953 /1954 getrouwd) hadden dikwijls 10 jaar verkering voor hun huwelijk. Dus na je 16e trouwen kan best.
Antoni
9 jaar geleden
50 jaar getrouwd is toch een gouden huwelijk, geen platina?!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt, maar wat ik wilde zeggen is dat als je vroeger op je 20e verkering kreeg, maar dan pas tegen je 30e ging trouwen, je ondanks dat je niet gaat scheiden pas rond je 90e platina zal halen.
Antoni
9 jaar geleden
Oké! Overigens is een 60-jarig huwelijksjubileum diamant. 70 jaar is (pas) platina.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is een platina bruiloft bij een 70 of 75 jarig huwelijk, of zit ik er naast? Als dat zo is, dan zullen sowieso weinig mensen dat halen. Ik ga het opzoeken. Zo erg is het niet, je platina huwelijk te missen, als je wil vieren, valt er veel te vieren:
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/benamingen-voor-jubilea
Antoni
9 jaar geleden
Op deze website http://nl.wikipedia.org/wiki/Huwelijksverjaardag is een duidelijke lijst te vinden. 70 jaar: Platina, soms ook briljant
75 jaar: Albast, soms ook kroonjuweel, radium of rodium
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zowel mijn ouders (6 jaar leeftijdsverschil) als een oom en tante (21 jaar leeftijdsverschil) hebben een huwelijk gehad dat tot de dood van de eerst overledene duurde; dit waren beide zeer gelukkige huwelijken, ook beide met kind(eren). Overigens stierf mijn 21 jaar jongere tante een half jaar voor mijn oom, die op 95-jarige leeftijd overleed omdat hij haar niet kon missen.
Waarmee maar gezegd is dat er uitzonderingen genoeg zijn. Mijn echtgenote en ik schelen daarentegen slechts 8 dagen (ook dat kan goed gaan, we zijn inmiddels ruim 35 jaar getrouwd). Leeftijd zegt dus niet alles. wat Amadea zegt klopt trouwens wel, zeker voor wie een recordpoging wil wagen (:+=)); zie http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2273839/Husband-wife-named-longest-married-couple-U-S-celebrating-80th-anniversary.html ... en houd het 80 jaar vol!