Wie voorspelt een toekomst, waarin een opperklasse van mensen ontstaat en een "loser" klasse?

Ik heb dit een tijdje geleden op TV gezien.. er zou een opperklasse ontstaan, van mensen die dure plastische chirurgie, levensverlengende medicatie en androïde implantaten kan betalen, en een onderklasse van dikke en ongezonde mensen.
Wie bedacht dit en waar vind ik info over deze theorie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Laten we beginnen met de opmerking: dit is geen toekomstvoorspelling of science fiction, maar werkelijkheid.
* Op wereldniveau gooien we bijv. in NL per jaar per hoofd van de bevolking meer eten weg, dan een inwoner van Congo of Burundi per jaar eet. Ook geven wij per jaar meer uit aan tijdverdrijf (vakantie, spelcomputers), dan mensen in Bangladesh te besteden hebben om te overleven.
* Op landelijk niveau:
-Bijv.: De kosten voor het vrijgeven (dus: door de zorgverzekering laten vergoeden) van bepaalde psychofarmaca, zijn hoger dan het opvangen/'corrigeren' van mensen die aan de verwante stoornissen lijden - dus geven we de medicijnen NIET vrij. Kennelijk is winst de dominante factor in deze, en niet (collectieve) geestelijke gezondheid.
-Bijv.: De groep 'meervoudig zorgwekkenden' (mensen die last hebben van meerdere kenmerken als schooluitval, leven onder armoedegrens, criminaliteit, verslaving, en zo nog een paar criteria) groeit; de laatste jaren lijkt zich een trend in te zetten van bijna exponentiële groei. Wanneer deze meervoudig zorgwekkenden zich zouden verenigen in een belangengroep of politieke partij, zouden zij op dit moment met gemak een zetel of 35 kunnen bemachtigen. Eat your heart out, Rutte/Verhagen/wie al niet meer...

Vrijwel alle socio-filosofisch denkers van de afgelopen 20 jaar hebben hierover dingen gezegd, in veel verschillende contexten. zoek maar eens op 'empowerment derde wereld'.
Natuurlijk mede gebaseerd op theorieën die al veel langer bestaan, zie laatste 'bron' .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit klinkt niet als toekomst maar als het heden. Was vast een gedramatiseerde en aangedikte 'documentaire' van Discovery of BBC. Zat vast veel spannend klinkende muziek bij...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is dit al begonnen met 'the time machine' van H.G. Wells (1895), hij voorspelt een toekomst waarin de mensheid uit elkaar is gevallen in de Eloi (mooie, lieve 'bovenmensjes') en de Morlochs (wrede, hardwerkende 'ondermensen'). De theorie stamt uit de periode toen de gevolgen van de industriele revolutie duidelijk werden: een grote, hardwerkende onderklasse die moet krabbelen voor z'n bestaan, en een kleine 'jet set' die er op los leeft.

Sindsdien is de theorie in tig varianten overgedaan. Ik denk dat in de jaren 70 de eerste theorieën ontstaan zijn over een mensheid die gesplitst werd in mensen die zichzelf eindeloos konden laten verbeteren (genetisch, cybernetisch) en de mensheid die dat niet zou kunnen. Met wie het precies begonnen is, weet ik niet, maar het was vast een sf-schrijver!

Toegevoegd na 5 uur:
Een goed voorbeeld van een sf-film rond dit thema is Gattaca (1997), waarin een genetisch inferieure man uit de onderklasse (dus zonder aanpassingen) toch wil worden toegelaten tot de bovenklasse.
Een andere film die een soortgelijk thema belicht is 'The Island' (2005), waarin mensen er achter komen dat ze gekweekt zijn als reserve-onderdelen voor de rijke bovenklasse.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Dat verhaal moest ik ook gelijk aan denken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Yep, ik ook. En natuurlijk, zij het op een andere manier, aan 'Brave New World' van Aldous Huxley.
Doet me ook een beetje denken aan het marxisme met zijn Base en Superstructer. Daarin is er ook een heersende klasse en een onderdanige klasse.