Bestaat er een site, waarin ingewikkelde problemen op eenvoudige wijze worden uitgelegd?

Als voorbeeld kun je de huidige situatie in Parijs nemen. Of andere wereldse, politieke, economische kwesties. Uitgelegd en/of toegelicht op een neutrale wijze, zodat ook een kind het kan begrijpen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Jeugdjournaal geeft ook uitleg. Is geen site.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Warempel...het Jeugdjournaal. Dat ik daar zelf niet aan dacht. Bedankt. Maar...het is ook een website, hoor: http://jeugdjournaal.nl/

Het beste antwoord

Voor eenvoudige uitleg, mede gericht op kinderen, zou je een kinderencyclopedie of kinderkrant kunnen raadplegen. Zo is er wikikids, de wikipedia-variant gemaakt voor en door kinderen (http://www.wikikids.nl/Hoofdpagina). Ik heb even wat rondgekeken en er zijn nog niet heel veel artikelen, maar vooral over zaken die kinderen ook op school leren is er best het één en ander vindbaar. Als de site succesvol is, zullen er steeds meer artikelen komen. De bedoeling van een encyclopedie is altijd dat de uitleg neutraal is, en voor zover ik in korte tijd kan zien hebben ze aardig de opzet en dus ook de regels van wikipedia overgenomen. Dat betekent zeker niet dat het perfect is (er is geen vaste redactie en dus geen gegarandeerde controle op de artikelen), maar wel dat iedereen artikelen mag wijzigen en aanvullen. Bij voldoende actieve deelnemers kun je dan na verloop van tijd redelijk (nogmaals: zeker niet perfect) adequate artikelen verwachten.

Verder vond ik een wekelijkse kinderkrant, Kidsweek. Daar zou je terecht kunnen voor informatie over recente gebeurtenissen - gebeurtenissen uit het nieuws. Hier vind je bijvoorbeeld een artikel over de aanslagen en gijzelingen in Parijs van de afgelopen week: http://www.kidsweek.nl/artikel/36458/nog-meer-geweld-in-parijs#.VLEwyZU5Bjo

En er zijn ongetwijfeld meer van dergelijke sites, maar ik denk niet dat je één site zult vinden waar je echt alles bij elkaar vindt. Toch zijn er wel genoeg sites die gericht zijn op kinderen en jongeren om wat eenvoudige uitleg van heel wat kwesties te kunnen vinden. Zo heeft Nu.nl bij belangrijke gebeurtenissen vaak artikelen in de trant van "6 dingen die u moet weten over de gebeurtenissen in..." Dit is weliswaar niet gericht op kinderen, maar wel op een breed publiek en op mensen die misschien geen kranten lezen en niet op diverse sites hun informatie zoeken, maar die het gemakkelijk vinden om even een snel en relatief kort overzicht te hebben van de meest relevante feiten. Ik denk dat in elk geval delen uit die artikelen ook kunnen vallen in de categorie 'uitleg op eenvoudig niveau'.

In feite hebben we allemaal onderwerpen waarvoor we graag eenvoudige uitleg zoeken, omdat er nu eenmaal altijd dingen zijn waar we totaal geen verstand van hebben. Het internet is groot genoeg: meestal heeft iemand de vraag die jij hebt, al een keer gesteld. De kunst is alleen het vínden van die uitleg die jij zoekt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide en gedetailleerde reactie!