Waar komt dat vandaan "iets afkloppen" op ongeverfd hout?

Waar komt dat vandaan het bijgeloof dat als je op ongeverfd hout klopt, je bijna niks ergs overkomt? En hoe moet je dat tegenwoordig doen, aangezien bijna al het hout geverfd is?

Toegevoegd na 38 seconden:
En overkomt je juist wat als het op geverfd hout wordt afgeklopt?

Toegevoegd na 38 seconden:
En overkomt je juist wat als het op geverfd hout wordt afgeklopt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met wat zelfspot heb je altijd ongeverfd hout bij de hand; gewoon zeggen dat er alleen maar zaagsel in je hoofd hebt.
Of op iemands anders hoofd kloppen ;-)

Het beste antwoord

Dit geloof schijnt te zijn ontstaan toen de mens begon bepaalde bomen als woningen voor de bosgeesten te beschouwen. Dit breidde zich uit tot de gedachte dat alle hout, van welke soort ook, bewerkt of onbewerkt verwant is aan Christus ' kruis. Opscheppen trekt ongeluk, vond men in oude tijden. Om dit af te wenden, wordt er in sommige streken van de wereld aangeraden nooit te prijzen of de schoonheid van vrouwen te loven, dit trekt boze geesten of het boze oog aan.