Zijn er kosten verbonden aan trouwen op een begraafplaats?

Sommige mensen trouwen graag op de begraafplaats waar hun ouders/grootouders zijn begraven. Zijn hier (extra) kosten aan verbonden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ongetwijfeld. Informeer bij de desbetreffende begraafplaats.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarvoor moet je bij de gemeente zijn, zij beheren de begraafplaatsen. Het zal per gemeente verschillen of en hoeveel kosten er voor in rekening gebracht worden.
Antoni
9 jaar geleden
Het is niet overal in een gemeente mogelijk om te trouwen: het aantal plekken in een gemeente waar een huwelijk mag worden gesloten, is beperkt. De burgemeester zal de begraafplaats in dit geval dus apart moeten aanwijzen als een plek waar ook getrouwd mag worden. De kans dat hij/zij dit doet, lijkt mij klein gezien de voor de hand liggende praktische en ethische bezwaren tegen zo'n aanwijzing.

Antwoorden (1)

In Amersfoort kon je kiezen, stadhuis, oude stadhuis, buitenlocaties...maar ook zelf gekozen locaties.
Op de site staat dit:
Voor een huwelijk of partnerschapsplechtigheid op een zelf gekozen locatie kunt u telefonisch contact opnemen met de burgerlijke stand. De medewerker legt de gewenste datum vast. Vervolgens dient u het verzoek ook schriftelijk of per mail bij ons in. In dit verzoek vermeldt u de adresgegevens en gegevens van de beheerder van de door u zelf gekozen locatie.

Dus ik denk dat dit per gemeente verschilt. En sommige begraafplaatsen staan niet onder het beheer van een gemeente. (Zoals onze familie begraafplaats, deze is in beheer van een stichting)
Dus dan hangt het van de beheerder af.

De tarieven hangen af van de gemeente.
Vaak betaal je voor een zelf gekozen locatie meer dan wanneer je bijvoorbeeld trouwt in de trouwzaal op het gemeentehuis. Bij ons waren we €412 kwijt (exclusief boekje) voor de trouwzaal, maar hadden we op een zelf gekozen locatie willen trouwen was dit €510 geweest.

De gemeentes die het toestaan om je te trouwen op een zelf gekozen locatie hebben wel vaak voorwaarden aan deze locaties verbonden, een voorbeeld hiervan:
http://www.heuvelrug.nl/inwoner/huwelijk_44917/item/voorwaarden-trouwlocaties_44547.html

Dus om kort te gaan:
Extra kosten? Waarschijnlijk wel, hang van de gemeente af, maar tot nu toe ben ik geen enkele gemeente tegen gekomen die maar 1 tarief heeft voor een huwelijkse voltrekking, ze vragen allemaal extra geld voor een zelf gekozen locatie.

Kan het op een begraafplaats?
Ook dat hangt af van de gemeente, en als zij akkoord zijn, vind de beheerder van de begraafplaats het dan goed?