Hoe maak je een vereniging interessanter, of opnieuw interessant, voor leden en nieuwelingen?

Ik ben actief lid van een vereniging die al zo'n 40 jaar bestaat. Het gaat om een club voor liefhebbers van geschreven science fiction. Zo'n 25 jaar geleden hadden we veel actieve leden uit het hele land die allerlei activiteiten organiseerden. Nu zijn we geslonken tot een soort 'harde kern' van mensen die er nog veel energie in steken, maar jonge aanwas hebben we nauwelijks meer. We organiseren nog wel activiteiten, maar die worden matig bezocht. Het blad dat we uitgeven wordt door de leden goed gelezen, maar het lijkt wel of ze alleen nog lid zijn voor het blad.

Hoe krijgen we er weer wat nieuw leven in?

Of zou het toch zo zijn dat we ons nut gehad hebben en gewoon door moeten gaan als gezellige harde kern? Het oorspronkelijke doel van de vereniging is eigenlijk al lang en breed bereikt en de hype rond ons bestaansrecht is voorbij. Is het misschien zo dat mensen tegenwoordig veel minder de neiging hebben om zich bij een vereniging aan te sluiten en moeten wij sci-fi junkies ophouden met dromen van de gouden tijden van het georganiseerde 'Nerden'dom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ben bang dat de aandacht voor én de interesse in SF een langzame dood aan het sterven is.Enerzijds omdat de aandacht tegenwoordig meer gericht is op de z.g. fantasy roman,waar weinig echte SF bij komt kijken en waarbij iedereen schijnt te denken dat hij/zij zo'n roman kan schrijven.Anderzijds,(maar dat is mijn persoonlijke mening) omdat er tegenwoordig weinig goedeSF schrijvers zijn. Ik mis de schrijvers van het kaliber Asimov,Bradbury, Vance,
Clark,Heinlein e.a.
Daarbij is natuurlijk niet ieder SF liefhebber geneigd,dat in georganiseerd verband te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ken je Alastair Reynolds? Dan Simmons? Kim Stanley Robinson? Peter F Hamiltonv (om er maar eens een paar te noemen)? Maar ja, die concurrentie van de Fantasy hebben we natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan Simmons wel,de anderen niet. En ik moet toegeven,dat naarmate ik ouder word, de belangstelling voor de SF een beetje aan het wegebben is.

Andere antwoorden (4)

Misschien zou je een wedstrijd kunnen organiseren.Wie schrijft een spannende science fiction.Of organiseer een ''Moordweekend".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef even een link aan waar lid te worden en een website om de mogelijkheden te zien. Ben wel geïnteresseerd.

Maar als idee waarom neem je niet contact op met een commerciële omroep, uit ervaring weet ik dat Veronica wel in is met dit soort zaken. Gewoon contact met ze opnemen en kijken wat de mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bang dat de tijd geweest is.
Ik zag een aantal bekende namen voorbijkomen bij vorige beantwoorders, daar heb ik inderdaad in mijn jonge jaren van lopen smullen. Nul-A en zo...

Maar de vroegere mensen die interesse in deze SF literatuur hadden, zouden als ze nu jong waren interesse hebben in computergames en virtuele werelden met nog onbekende begrenzingen.
We moeten helaas constateren dat we in het heden al een deel van de science uit de vroegere fictie voor ons beschikbaar hebben.
itsme
14 jaar geleden
Met intressante activiteiten uitvoeren. Zoals noem maar op booling, carten enz laser game. Ik weet niet of het voor jongeren zijn of voor wat oudere mensen. Je kan eventueel met ze alle eenskeer naar disneyland gaan. Wij deden tenminste zo.. Die van ons was jongeren vereniniging. We hadde bv elk vrijdag avond een film avond we huurde een film en keken met ze alle op dia voorstelling...