Zou de wereld vrediger zijn als er geen godsdienst had bestaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, mij was dat ook al opgevallen...
Bedankt :)

Antwoorden (13)

zonder de judistise(joden kristen&moslims) zeker weten wel
maar het buddisme(ea hindoe achtigen) hebben voor zover ik weet nog geen oorlogen veroorzaakt en zijn zeker vreedzaam te noemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zover ik weet, is het buddisme geen godsdienst maar een levensvorm. Verder ben ik het wel met je eens.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou het eerlijk niet zeker weten ik deel het mischien ten onrechte in als religieuze stroming en gooi het bij de hindoes op de hoop
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buddisme is een filosofie. Veel volgers interpreeteren het wel op een manier die aan religie doet denken.
Mogelijkerwijze wel,maar dat is helaas slechts een hypothetische waarschijnlijkheid.

De mensheid verkeert nu eenmaal in een bepaald stadium van sociale evolutie---naast de fysieke (biologische) en bewustzijnsevolutie --- en is daarom immer op zoek naar een "modus vivendi" met de omringende wereld,de (eigen) plaats in het universum,de relatie tot andere soorten(inclusief de medemensen) en bovenal het trachten te verklaren van het onbekende:

lukt dat laatste niet en gebeuren er onvoorspelbare en onverklaarbare dingen (omdat onze kennis ontoereikend is),dan gaat men de verklaring zoeken in bovennatuurlijke,machtige wezens (God,goden,engelen,natuurgeesten,enz.).

Wij staan nu ,helaas,nog steeds op een vrij primitief niveau van evolutie i.h.a. gesteld: we kunnen nog steeds de fysieke dood niet overwinnen,ons zonnestelsel niet verlaten,weten nog lang niet alles over de structuur en exacte werkingswijze van heelal,de hersenen,en ga zo maar door...

Omdat sommigen op een destructieve manier grote groepen mensen weten te winnen en te mobiliseren voor een religieuze zaak,kwamen/komen godsdienstgerelateerde conflicten (nog) steeds voor en zullen dat nog lang doen.

Wellicht dat de mensheid in de toekomst uiteindelijk de noodzaak zal gaan inzien om samen te gaan werken om zo globale problemen op te lossen,zodat de weg vrij komt om een stabiele,globale samenleving te creëren en een nieuwe stap voorwaarts in de evolutie te zetten.

Wanneer dát ooit gebeurt---vooropgesteld dat wij onze vooroordelen(bij-)geloven en angsten voor het onbekende hebben weten te overwinnen en/of te beheersen--- dan zal de wereld inderdaad een vrediger plek kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is moeilijk te zeggen. Waarschijnlijk zoe de wereld wel iets vrediger zijn, maar dan zoekt de mens wel weer een ander excuus om oorlog te zoeken.
Het is wel een feit dat de godsdiensten (vrijwel) altijd verantwoordelijk zijn geweest voor oorlogen. Aan de andere kant moet iedereen het recht hebben om te geloven wat hij/zij wil. Het is alleen jammer dat het allemaal te fanatiek wordt en dat de mens een te kort lontje heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
De eerste en tweede wereldoorlog gingen ook weer over welke godsdiensten...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WO1 is begonnen door de aanslag op Frans Ferdinand en zijn vrouw, door de Servische student Princip. Noem het hoe je het wil, maar iedereen weet dat hier uiteindelijk een religieus motief achter zit.
WO2 was eigenlijk het resultaat van een soort kettingreactie. De armoede en de onverdeeldheid na WO2 was natuurlijk al een lekker brandje wat steeds door woekerde. Je had alleen een grote gek nodig die er nog wat benzine opgooide. De gek was er en koos o.a. als zondebok, de joden.
Ik blijf er bij, en dat is puur mijn mening, dat de verschillende godsdiensten (en het Vaticaan, zoals zo vaak) hier voor verantwoordelijk waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thumbs up, Italklaas! +
Dan zouden er nog heel mensen ruzie maken over wie wat bezit en wie niet. Religie wordt er nu heel vaak voor gebruikt, maar vaak schuilt daar gewoon hebberigheid achter..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Godsdienst is altijd slechts een vehikel geweest van slechte menselijke eigenschappen als hebzucht en drang naar macht. Zelfs Islamieten trekken niet ten strijde als ze niet worden opgejut door mensen die meer macht en aanzien willen hebben. Als het om het geloof ging zou een Bin Laden zelf een bomvest aantrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Er blijven genoeg redenen over om elkaar het leven zuur te maken. Kijk maar hoe de dinosauriers met elkaar omgingen. Het heeft te maken met overlevingsdrang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet de godsdiensten bepalen of de wereld vrediger zou zijn..maar de mensen.

En dus kun je stellen dat de wereld er een stuk vrediger zou uitzien..zonder mensen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahaha: vind ik een giller van een antwoord Ton, super!!
John Lennon vond dat zeker, gezien zijn lied Imagine.
Het had zeker een aantal godsdienstoorlogen gescheeld, al moet je daarbij wel de kanttekening plaatsen dat godsdienst soms een dekmantel was voor ordinaire machtsstrijd.
Overigens hebben zogenaamd vredige religies ook godsdienstoorlogen gekend tussen verschillende stromingen binnen die religies. En er zijn ook nog oorlogen tussen Hindoes en Moslims geweest die soms nu weer oplaaien in India en Pakistan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen godsdienst had bestaan had de wereld er nu compleet anders uitgezien. Want hoe je het wend of keert, religie heeft door de eeuwen heen heel veel impact gehad op de mensheid. Een wereld zonder religieuse geschiedenis is maar moeilijk voor te stellen.

Of er een vredigere wereld had bestaan weet ik niet, er zijn zeker veel oorlogen geweest om religie maar de mens is erg vindingrijk in het vinden van excuses voor geweld. In dat opzicht is religie slechts het 'slachtoffer' van geweld; men had een reden nodig.

Ik denk dat technologisch gezien, de wereld heel wat verder zou zijn geweest; religie heeft de vooruitgang behoorlijk tegen gehouden. Ons begrip van ons bestaan, de wereld waarop wij leven en het universum waarin het zich allemaal plaats vindt had waarschijnlijk vele malen verder geweest dan waar we nu staan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dat niet nodig is, als mensen zo 'groot' konden zijn om iedereen hun eigen geloof te gunnen.
Wie ben jij om te zeggen dat ik X moet geloven, wie ben ik om te zeggen dat jij Y moet geloven, of helemaal niets?
Geloof wat je wilt, maar dring de regels niet op aan anderen, dan zou al zoveel veel eenvoudiger zijn. Maar kennelijk is dat niet uitvoerbaar, want veel gelovigen hebben een enorme zendingsdrang, en veel niet-gelovigen maken wel-gelovigen belachelijk.
(Ik ben zelf niet gelovig, maar als iemand in iets of iemand wil geloven, prima, zolang ik de ruimte krijg om niet te geloven.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee religie wordt gebruikt als sluier om macht en geld te krijgen.
"Zo lang er mensen zijn zullen er oorlogen zijn" zoals albert einstein het zei..

Elk mens wil zoveel mogelijk macht en geld en dat wilt hij via elke manier doen dus ook via een zogenaamde religie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat denk ik ook
waarom heeft de almachtige deze chaos toegelaten?
volgens de jehova's zou de eindtijd (armageddon )al ingetreden moeten zijn .
de mensen die in 1912 geboren zijn zouden dit nog kunnen aanschouwen.
hoeveel zijn er nog over?
ik heb al in 3 kerken gezeten nergens heb ik heil gevonden nu bid ik thuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee,zeker niet.
Het geloof in god of god heeft helemaal niks met oorlog of haat te maken.

Maar het gevaar van godsdienst is dat het een groep is en zoals je weet zitten er in zo een groep altijd mensen die zin hebben in strijd op wat voor een manier dan ook.
En groepen mensen zijn dan heel makkelijk tegen elkaar op te zetten .
Dus in die zin worden godsdiensten er wel voor gebruikt om een oorlog te creeren.

Maar waren er geen godsdiensten geweest had "de macht"wel iets anders bedacht om een oorlog te creeren.
Want oorlog moet er zijn oorlog levert geld op .
Vrede levert geen geld op.