Waarom is er tegenwoordig zoveel ophef over coffeeshops?

Mensen hebben het over overlast. ik persoonlijk vind coffeeshops helemaal niet erg. mensen roken daar een jointje en gaan naar huis. of ze kopen wat voor thuis. ik heb meer problemen met cafes en snachts al die dronken meestal luidruchtige mensen op straat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik vermoed dat het vaak door onbegrip komt en angst die aangepraat is. Zo´n beetje 90 jaar terug zijn softdrugs verboden (invoering opiumwet) en zijn er nogal veel verhalen over verzonnen. Je zou er van gaan moorden, je zou er knettergek van worden, je zou automatisch overstappen op andere drugs, verkrachten en talloze andere zaken zijn er aan geweten.
Voor de grap zou je de film Reefer Madness uit 1936 eens moeten zien, da´s zo´n beetje de... klassieker qua verzinnen van feiten en tegenwoordig een lach/cult film voor blowers.

Behalve alcohol, wat niet verboden werd, zijn alle andere drugs zonder veel onderzoek op een grote hoop gegooid en zo´n beetje wereldwijd is die trend gevolgd.
Cannabis werd voor die tijd trouwens ook als huis tuin en keuken geneesmiddel gebruikt, bijv. om in slaap te komen en als pijnstiller.
Met de komst van de farmaceutische industrie sinds zo´n beetje 1900, konden die weinig aan hennep verdienen, je groeit nl. zo voor niets een paar planten in je achtertuin. Zij hebben destijds de boel dus ook stevig in een negatief daglicht gezet om hun middelen te kunnen verkopen.

Door het generaties lang als extreem gevaarlijk af te schilderen zijn mensen er simpelweg in gaan geloven.
De hippies in de jaren 60 hebben daar langzaam aan verandering in aangebracht, maar ja, die waren voor velen langharig tuig.

Langzamerhand zijn er veel meer onderzoeken gedaan en blijkt dat het helemaal niet zo gevaarlijk is als verzonnen was en zelfs veel minder gevaarlijk als alcohol. Sinds 1976 is de wet er in Nederland langzamerhand op aangepast, maar angst is moeilijk van de ene op de andere dag weg te nemen.
Zonder veel naar de feiten te kijken wordt het ook vaak gebruikt om politiek te pingpongen, zowel nationaal als internationaal.

Onbekend bij velen maakt helaas ook onbemind bij velen en ik gok dat dat de voornaamste reden is waarom er nu nog zo moeilijk over gedaan wordt.

Op zich is het natuurlijk nog wel steeds een drug en zitten er ook negatieve kanten aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het gaat er vooral om dat er sommige langs (midelbare) scholen staan.. Zo komen hun nogal gauw in verleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook genoeg cafe's vlakbij scholen...dat zijn er meer dan 1 en je moet je bij een coffeeshop legitimeren. daar zijn coffeeshops vaak veel strenger mee dan cafe's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, Maar in een cafe moet je je ook legitimeren. Onder de 20 En kun je gewoon een cola bestellen. Coffee shop niet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de coffeeshop kun je ook gewoon een colatje bestellen het is niet verplicht om er te blowen vaak geld enkel consumptie verplicht dit kan dus net zo goed een cola of een candybar zijn.
Helaas denkt niet iedereen zo.
Zelf heb ik ook meer last van vervelende dronken mensen, dan van iemand die stoned is. Dronken mensen zijn vervelend, mensen die stoned zijn zijn relaxer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat een coffeeshop iets is wat gedoogd wordt door de Nederlandse overheid maar volgens de letter der wet illegaal is. Een coffeeshop heeft voor zover ik weet geen eigen parkeerplaatsen, en dan storen buurtbewoners zich nogal snel wanneer ze zelf geen parkeerplaats vinden voor eigen huis. En wanneer dat die winkel in de buurt een bakkerij is, weten ze dat het geen zin heeft om te klagen bij de overheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist dan krijg je pas overlast
Als ik naast zo'n zaak zou wonen zou het mij vooral om de stank gaan. Zeg nou niet dat het niet stinkt, sorry ik ruik het al van ver, en vind het vreselijk, die lucht.