Ben jij onder alle omstandigheden een heer/dame in het verkeer?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik kan me mateloos ergeren als iemand vanuit een zijstraat nog net even voor je de weg optrekt zodat jezelf in de remmen moet.Dan ga ik even flink claxoneren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Door ons nederlandse file-leed spreek ik geen tijd meer af, dat ik ergens zal zijn. Je kunt er immers tóch geen pijl op trekken.....Vroegah was ik ergens om 11 uur, nu ben ik ergens tussen 11 en 12, en dan kachel ik gezellig met de radio aan en een sigaretje erbij naar waar ik zijn moet.
Als ik voor mijn werk op tijd moet zijn, neem ik gewoon extra tijd om er te komen - en heb dan meestal alle rust om nog even een bakkie te doen, vóór de stress op het werk losbarst. Daar heb ik stress genoeg - hoef er geen verkeersstress bij te hebben. En mijn autootje kan, zelfs met wind in de rug en heuvel af, niet harder dan 150, dus ik hoef ook niet zonodig hem even op z'n staart te trappen. Dus ja - ik ben geloof ik wel een dame in het verkeer - wie moeilijk wegkomt uit een zijstraat, of met een kinderwagen en tassen vol boodschappen over wil steken, mág van mij......
Mijn achterliggers zullen daar wel eens anders over denken, vrees ik, maar shit happens......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Ik ben onder alle omstandigheden een persoon in het verkeer.

Gisteren heb ik me van de verkeerde kant laten zien in het verkeer. Normaal denk ik meer om het verkeer om me heen, dan om mezelf (houd ik mezelf voor).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zeker niet altijd netjes. Ligt een beetje aan mijn stemming. Ik kan heel rustig zijn en iedereen voor laten gaan, geen haast hebben en nergens een probleem in zien.
Er zijn ook dagen dat ik wat meer gestresst ben en steeds commentaar op anderen zit te geven, inclusief vloeken, schelden en in sommige gevallen zeker ook driftig claxoneren.
Het komt zelfs voor dat ik ga bumperkleven. Ik weet dat het slecht is en zeker niet helpt (als iemand het bij mij doet ga ik langzamer rijden), maar soms is het gewoon stress en doe ik het dus toch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ik kan me helemaal vinden in jouw antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ik ook
Echt niet! Sommigen treiteren je zo met idioot rijgedrag dat ik daarin mee ga..wel altijd veilig natuurlijk maar ik kan wel eens tussendoor schieten hoor..of rechts inhalen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen wel. Maar mensen moeten me niet dwars gaan zitten in het verkeer, dan kan ik nog wel eens geagiteerd reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou liegen als ik ja zei. Sommige dagen kunnen mensen me behoorlijk irriteren en ik kan soms als een bouwvakker reageren :)

Maar voornamelijk als de situatie gevaarlijk is of wordt. Wanneer iemand inderdaad ineens uit een zijstraat schiet of spontaan in de ankers gaat. Je zal maar even net niet opletten of je aandacht ergens anders op de weg hebben... dan is een botsing snel gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik kan me enorm opwinden over de hoeveelheid dommigheid waarmee mensen aan het verkeer deelnemen. En dat is dan eigenlijk ook weer dom, realiseer ik me.

Maar linksrijders, remmend op een groen stoplicht afgaan, 30 rijden waar je 50 mag, alvast 6km voor de afslag voorsorteren....aaaaaaaaaargh.

Wat me opvalt is dat als ik in een traag dieseltje rijdt, dat eigenlijk veel relaxter is dan wanneer ik in m'n eigen auto rijdt die bovengemiddeld sneller is. Misschien moeten de snelheidsverschillen tussen auto's maar eens wat minder. Scheelt een hoop stress denk ik.
14 jaar geleden
Meestal ben ik heel netjes. Soms niet, maar dat is dan meestal onbedoeld - verkeerd ingeschat, of even niet helemaal opgelet.

Hoe netjes ik overkom op een ander, hangt ook van de situatie af.

In jouw voorbeeld: als er een rijtje auto's aankomt en ik wil oversteken, of dezelfde weg opdraaien, dan kijk ik of er binnen redelijke afstand een "gat" aankomt. Zo ja, dan wacht ik tot dat gat er is.

Is er geen gat, tja, dan kan ik kiezen: heel erg lang wachten, of toch maar ergens tussen zodat iemand even zal moeten inhouden. Dan kies ik voor het laatste.

Waar ik me dus, net als jij, vreselijk aan kan ergeren, is aan mensen die er even snel tussen schieten - maar dat vind ik alleen zo erg als er kort achter mij een enorm gat aankomt.

Wat ik wel doe als fietser, als ik een voorrangsweg bij mij in de buurt moet oversteken: officieel begint, vlak voor de kruising, een klein stukje fietspad dat is gescheiden van de hoofdbaan van die zijstraat. Ik moet dus dat stukje fietspad op, en dan rechtdoor de voorrangsweg oversteken.

Automobilisten die uit dezelfde zijstraat komen en rechtsaf willen slaan, de voorrangsweg op, hebben vaak niet door dat de rechtdoorgaande voorrang heeft. Daarrom blijf ik, voor mij eigen veiligheid, in dat geval op de rijbaan rijden. Sommige automobilisten ergeren zich daaraan, maar ik vermoed dat dat juist diegenen zijn die de regel "rechtdoor gaat voor, ook als het een fietser is" niet kennen.

Toegevoegd na 55 minuten:
Vrijdag heb ik wel een aantal mensen rechts ingehaald. Op een driebaans stuk A12, rustig moment, waar enkelen op de middelste baan bleven rijden. Daar ging ik rechts voorbij.

De vraag is dan: wie van ons was hier /geen/ heer in het verkeer?

Toegevoegd na 1 uur:
Tip om vriendelijk te blijven:

Bedenk dat het voor je reistijd geen fluit uitmaakt of je nu 100, 120 of 140 rijdt. Dat heb ik zelf regelmatig getest tussen Hilversum en Leiden (62 km) en tussen Hilversum en Gießen (375 km). Je reistijd wordt bepaald door wegwerkzaamheden, toevallige drukte, stoplichten - maar niet door je snelheid.

Die houding scheelt je al een hele hoop verspilde energie. Je komt veel fitter aan, en nog veiliger ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mijn reistijd en mijn gemoedstoestand maakt het wel degelijk uit hoe hard ik rijd / kan rijden. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ik bedoel natuurlijk: gegeven de omstandigheden. Wel file: maakt niet uit of je gigantisch gaat zigzaggen en snijden, de reistijd blijft gelijk. Geen file: maakt niet uit of je 100, 120 of 140 rijdt, de reistijd blijft gelijk. Je gemoedstoestand hangt dus alleen af van het wel of niet accepteren van de omstandigheden waarop je geen invloed hebt.
Als het gaat om rekening houden met anderen op de weg: ja, dat doe ik altijd. Ook in mijn eigen belang: anderen zijn een onzekere factor op de weg, ik weet niet of de ander in staat is om goed te reageren op een onverwachte beweging van mij.

Als het gaat om verkeersregels: nee, ik ben niet altijd een heilige. Als ik per ongeluk de verkeerde eenrichtingsstraat in rijd, wil ik best wel eens achteruit er weer uit rijden als dat veilig is, en als ik 's nachts op een lege snelweg in het zuiden rijd, wil ik best iets boven de maximumsnelheid rijden. Wat ik dan weer nooit doe, is door rood rijden. Hoe leeg de weg ook is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, altijd. Dat zouden andere mensen ook moeten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, lang niet altijd. Maar dat komt omdat ik nog maar een week mijn rijbewijs heb. Dan heb je nog niet alles goed onder de knie! Maar als ik wat meer geoefend ben dan ben ik wel een heer in het verkeer (hopelijk!).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker niet altijd, vind het soms heerlijk om even een paar minuten 200 te rijden! En tuurlijk is het niet netjes, maar dat is fietsen zonder licht ook niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar ik probeer altijd even tot 10 te tellen. De gevolgen bij terugpakken of iets dergelijks zijn meestal niet in 10 seconden op te lossen.

Bij bumperklevers wil ik nog wel eens langszamer gaan rijden. Verder moet iedereen het maar uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeer dat zeker ja

en als je gewoon stopt met je door anderen te laten irriteren, dat scheelt je bakken aan energie.
dat recht hebben ze toch niet, om dat zo op te eisen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben altijd een dame in het verkeer, maar dat is niet zo moeilijk, want ik verplaats me te voet of per bus ;p
14 jaar geleden
Ik ben zeker niet onder alle omstandigheden een heer in het verkeer, maar wel zo veel mogelijk (rij altijd te hard, maar laat wel mensen oversteken en laat ook vaak mensen voor). Foutjes moeten kunnen en een korte claxon klinkt ook 10x netter dan TTTTOOOOOOEEEETTTT, daar erger ik me dan weer aan. Net als supertrutten, linksplakkers, geen richting aangeven, gas geven als je ingehaald wordt, etc etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb me vandaag even geergeerd, omdat ik bij een file geen gelegenheid kreeg in te voegen van de mede-weg-gebruikers, was heet en ik had een grote hond achterin. Maar van ritsen kwam niets terecht. Dus degene die me wél ineens voorliet heb ik uitbundig bedankt. Was toevallig een duitser ;). Ik ben als deen niet zo een doordrukker in het verkeer, haal snel de schouders op, maar soms, lijkt wel een sport je niet te laten voorgaan. Maar ik blijf dame, laat desnoods zelf twee ritsen, zal me boeien.:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herkenbaar fenomeen. Erg irritant als niemand je laat invoegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik zat tegen de eind van de invoegstrook, en dan nog niet , was echt van , bekijk het maar pff
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duitsers zijn heel vaak erg attent in het verkeer,ik woon in Duitsland en het valt me steeds weer op
Claxoneren, als het niet nodig is?

Degeen, die jij hiermee wilt irriteren, trekt zich er niets van aan. Andere mensen kijken verschrikt rond, letten vervolgens niet op waar ze rijden en knallen tegen een boom op.

Verder is het onnodig geluidsoverlast.

Ik irriteer me aan bumperklevers. Toeteren helpt niet. Gevaarlijk rijgedrag ook niet.