Meestal ben ik heel netjes. Soms niet, maar dat is dan meestal onbedoeld - verkeerd ingeschat, of even niet helemaal opgelet.
Hoe netjes ik overkom op een ander, hangt ook van de situatie af.
In jouw voorbeeld: als er een rijtje auto's aankomt en ik wil oversteken, of dezelfde weg opdraaien, dan kijk ik of er binnen redelijke afstand een "gat" aankomt. Zo ja, dan wacht ik tot dat gat er is.
Is er geen gat, tja, dan kan ik kiezen: heel erg lang wachten, of toch maar ergens tussen zodat iemand even zal moeten inhouden. Dan kies ik voor het laatste.
Waar ik me dus, net als jij, vreselijk aan kan ergeren, is aan mensen die er even snel tussen schieten - maar dat vind ik alleen zo erg als er kort achter mij een enorm gat aankomt.
Wat ik wel doe als fietser, als ik een voorrangsweg bij mij in de buurt moet oversteken: officieel begint, vlak voor de kruising, een klein stukje fietspad dat is gescheiden van de hoofdbaan van die zijstraat. Ik moet dus dat stukje fietspad op, en dan rechtdoor de voorrangsweg oversteken.
Automobilisten die uit dezelfde zijstraat komen en rechtsaf willen slaan, de voorrangsweg op, hebben vaak niet door dat de rechtdoorgaande voorrang heeft. Daarrom blijf ik, voor mij eigen veiligheid, in dat geval op de rijbaan rijden. Sommige automobilisten ergeren zich daaraan, maar ik vermoed dat dat juist diegenen zijn die de regel "rechtdoor gaat voor, ook als het een fietser is" niet kennen.
Toegevoegd na 55 minuten:
Vrijdag heb ik wel een aantal mensen rechts ingehaald. Op een driebaans stuk A12, rustig moment, waar enkelen op de middelste baan bleven rijden. Daar ging ik rechts voorbij.
De vraag is dan: wie van ons was hier /geen/ heer in het verkeer?
Toegevoegd na 1 uur:
Tip om vriendelijk te blijven:
Bedenk dat het voor je reistijd geen fluit uitmaakt of je nu 100, 120 of 140 rijdt. Dat heb ik zelf regelmatig getest tussen Hilversum en Leiden (62 km) en tussen Hilversum en Gießen (375 km). Je reistijd wordt bepaald door wegwerkzaamheden, toevallige drukte, stoplichten - maar niet door je snelheid.
Die houding scheelt je al een hele hoop verspilde energie. Je komt veel fitter aan, en nog veiliger ook.