Kan een kind later last krijgen van een adhd diagnose als hij/zij een autoverzekering wil afsluiten?

Ik ken iemand die mede daarom geen gehoor wil geven aan het schooladvies om haar zoon op adhd te laten testen

8 jaar geleden
1.9K
Erna55
8 jaar geleden
Een heel wonderlijk argument om een kind niet de hulp te geven die het nodig heeft... Mensen met gediagnostiseerd ADHD hebben GEEN verhoogde kans op auto-ongelukken.
Autoverzekeringen hebben een no- claim korting die je kwijt kunt raken wanneer je schade claimt.
De grootste brokkenmakers zijn de overmoedige jong- volwassenen. Ik denk dat je kennissen een andere reden hebben, maar ervoor kiezen om zich met deze smoes "eruit te kletsen" .
Heel kwalijk dat ze het kind niet de hulp en steun gunnen die het nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij mogen ze je zelfs niet eens weigeren met deze diagnose.
Een kennis van mij heeft een verhoogde kans op epileptische aanvallen die rijdt ook gewoon auto. En hij bepaald zelf of hij de weg op gaat als hij zich niet lekker in z'n vel zit gaat hij niet en 9 van de 10 keer voelt hij het aankomen dan kan hij nog vroegtijdig ingrijpen om ff als voorbeeld te geven. Dus moet auto rijden en adhd ook wel gaan , als de gene die het heeft het maar zelf onder controle heeft. En een verzekering mag je niet weigeren.
tinus1969
8 jaar geleden
@Erna55. Het argument is eigenlijk helemaal niet zo wonderlijk.
een autoverzekering is eigenlijk weinig meer dan een concreet voorbeeld van de vele nadelen die dit soort diagnoses met zich meebrengen.

Het beste antwoord

Ja dat kan.
In de bron (twee jaar geleden) lees je dat ADHD zeker niet meehelpt, maar dat het vaak een combinatie is van diagnosen (waaronder ook verleden, overgewicht etc valt) die de premie voor een aanvrager verhoogt. Daarnaast schijnt het soms lastig te zijn om andere verzekeringen als arbeidsongeschiktheids- of overlijdensrisicoverzekering af te sluiten.
Om deze reden wordt het ook wel verzekeringsdiscriminatie genoemd. Ergens zijn er regels (of mazen in de wet) die het legaal maken om dit zo door de verzekeraar te laten doen.

De andere kant van het verhaal is dat het het kind ook zeker niet helpt om hem niet het stickertjes ADHD te geven indien hij hier wel aan lijdt. Een goede behandeling (of indien noodzakelijk een goede instelling op medicatie) vergroot de kans op het slagen ervan en komt het kind zeker ten goede!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk niet dat overgewicht een reden kan zijn voor een hogere auto verzekering.

Andere antwoorden (3)

Het lijkt me belangrijk om zèlf op de hoogte te zijn of je kind hier last van heeft, maar het vastleggen door de school vindt ik te ver gaan.

Dat het inmiddels door verzekeringsmaatschappijen misbruikt mag worden, geeft aan dat ze net als eerste het bankwezen, een eigen wereld aan het creëren zijn, los van enige sociale controle.

Ik herinner me de gekte van de ammandelen nog, waarbij ze resoluut verwijderd werden zodra je als kind last had van de keel....., onzinnig zoals we nu inzien.

Mijn kind had last van dromerigheid op de lagere school....dat was een groot probleem zijden de deskundigen...een speciaal behandelplan hebben we als ouder tegengehouden, en inmiddels is dat zelfde kind, succesvol op de hogeschool!

Als ouder is het raadzaam goed op de hoogte te zijn, in welke mate deze adhd bij je kind tot uiting komt, daar kun je dan begrip mee ontwikkelen, maar een stempel door een school is een onjuist uitgangspunt, laat het unieke liever de hoofdrol spelen, inplaats van de afkeuring door het systeem!
Lees Sir Ken Robinson eens, dat maakt je beslissing eenvoudiger.:-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een feit dat mensen met ADHD door verzekeringsmaatschappijen worden gezien als 'spanningszoekers' en er is ook gebleken dat zij meer schade veroorzaken. Hierdoor betalen zij dan ook een hogere premie.

Ouders die hun kop in het zand steken en een dergelijke stoornis onderkennen, zullen echter van een koude kermis thuiskomen. Heet het kind écht ADHD, dan werken de hersenen apart van elkaar en zijn geen geolied netwerk. Zij hebben gewoon moeite met meerdere dingen gelijktijdig doen, vergeten steeds weer alles en kunnen zich moeilijk of niet concentreren. Het zal dan tijdens de rijlessen al door de mand vallen en de instructeur zal het doorverwijzen naar een specialistisch ADHD- instructeur en die zijn er niet voor niets. Een kind dat niet behandeld wordt voor deze stoornis, zal er zeker niets van bakken. Zonder rijbewijs hoef je je niet te verzekeren voor een auto!

Er zijn slecht weinigen die er met de puberteit overheen groeien en het zal er zonder behandeling steeds meer last van krijgen. De ouders zouden er dan ook beter aan doen, om het kind te laten diagnostiseren en mocht ADHD eruit komen, het op tijd te laten behandelen. Door cognitieve therapie, coaching en evtl. medicatie is er veel meer kans op een normale ontwikkeling van het kind en het kind zal er minder last of hinder van ondervinden dan nu.
amc
8 jaar geleden
Het testen is zeker niet verkeerd, maar je dient voorzichtig te zijn om het label of de diagnose te snel op te laten plakken.
Je kunt in gesprek gaan met de psychiater of de school. Dat je wel de test wil, maar niet de diagnose of de stempel.
De weg is dat je wel de ondersteuning krijgt, maar dat het medische dossier gesloten of zelfs verwijderd word op het moment dat het kind volwassen is.

Want ook bij de werkgevers is een stempeltje iets waar ze niet zo blij van worden.