Het woord 'respect' komt van het Latijnse woord re-spicere, dat omkijken betekent. In de vroege tijd als een Romein in Athene verbleef, liep hij het gevaar om als vreemdeling aangevallen en beroofd te worden. Daarom keken deze vreemdelingen altijd over hun schouder achterom, uit ontzag voor eventuele rovers en andere onverlaten. Ze hadden dus angst en ontzag voor degenen die hun het leven zuur konden maken.

Vandaag de dag heeft het woord 'respect' voor iedereen een andere betekenis.

Het kan betekenen, opkijken naar iemands macht, kracht of potentieel waardoor hij angst, ontzag of gevoelens van minderwaardigheid in je creëert, en jij jezelf ten opzichte van hem wat minder belangrijk maakt.
Respect creeert bescheidenheid.

Respect is ook het besef dat ieder ander mens wezenlijk is zoals wij zelf, eender welke kleur, godsdienst of mening hij heeft.

Respect is anderen accepteren zoals ze zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

My friend wikipedia:

Respect betekent aanzien, eerbied of waardering, die men heeft voor (of ontvangt van) iemand vanwege zijn kwaliteiten, prestaties of vaardigheden. Het woord betekent oorspronkelijk omzien naar, en vandaar rekening houden met.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat weet ik niet, maar ik kan je vertellen wat respect NIET is, namelijk geen status voor een bepaalde leeftijd of huidskleur. je bent oud? leuk voor je! wil je respect? verdien het. respect komt niet met de jaren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
100% mee eens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dat geval mag je Chrisje best een + geven uberwahle.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar Chrisje, Lower wil weten wat het WEL is.Dus is de vraag niet beantwoord.
Dat je met zorg en waardering omgaat met iemand of met iemand anders spullen, wie of wat het ook is.

Wat mij opvalt is dat er mensen zijn die constant roepen dat je respect moet hebben(media bv), dat dat dus heel vaak mensen zijn die dat zelf juist niet hebben. De betekenis is dan ook vaak volledig verloedert van het woord respect.
Bijvoorbeeld mensen die zich snel aangevallen voelen(geestelijk) en dat zij dan snel roepen dat je respect moeten hebben. Dit zeg je niet.... Dit heb je, en laat je blijken door beleefd te zijn en rekening met elkaar te houden.
Respect voel je makkelijk aan en dit zeg je dan ook niet constant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waardering. simpelweg het in de waarde laten van mensen ongeacht wie of wat ze zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waardering, dat je klaar staat voor iemand en aardig doet tegen die gene!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Respect is voor mij, het respect hebben voor andersdenkenden, anders gelovigen, niet leeftijds-afhankelijk. Respecteren dat een ander nu eenmaal anders is, jij bent anders voor een ander.
Samen de wereld zo leuk mogelijk maken begint bij respect, jong en oud, kleurig en vrolijk. Dat is mijn opvatting van respect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Respect is dat iemand je aanvaard, hoe je ook bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag en er is een nederlandse komiek ( Freek de jonghe ) welke dit ooit beschreef als.

respect is een tandje lager.

als jij mij met rust laat, laat ik jou met rust.

respect is een woord met meerdere betekenis.
dit is puur afhankelijk van het context waarin deze persoon welke dit woord gebruikt.

In principe is respect iemand in zijn waarde laten zoals je eigenlijk kan zien in het voorbeeld hierboven

als jij mij met rust laat, laat ik jou met rust.

hierbij spelen gevoelens geen rol. je kan een persoon een klootzak vinden maar tergelijker tijd respecteren vanwege zijn manier met omgang met bijvoorbeeld werknemers, vrouwen, vreemden etc etc.

wil je de letterlijke vertalling van respect dan is dat
eerbied uit hoogachting of angst

bron Van dale Groot woordenboek.

Ik hoop je hiermee voldoende geinformeerd te hebben.
succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Respect betekend voor mij, anderen net zo behandelen als ik zelf behandeld wil worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Respect is toch eerbied en ontzag.
Alleen voor God en je ouders heb je respect.... Voor de rest niemand.
Je kunt wel een mening of andermans geloof respecteren maar dat is iets anders. De jeugd gebruikt het woord respect te pas en (meestal) te onpas.
Vooral de bontkraagjes dragers gebruiken dat woord heel vaak verkeerd. Ze bedoelen met respect: laat mij met rust dan laat ik jou met rust.