Zou het celibaat de oorzaak kunnen zijn van het op sexueel gebied in de fout gaan van sommige katholieke priesters ?

Of misschien één van de oorzaken. Maar welke zijn dan eventueel andere oorzaken ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (15)

Ik ben er zeker van dat het een oorzaak is!
Niemand kan namelijk celibaat leven, dat blijkt wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je daarmee,dat een figuur als de paus...?
t gebeurd overal.je wilt niet weten hoe vaak.en daarbij komt er nog eens bij dat priesters een grotere druk hebben om hun sexualiteit te onderdrukken wat t alleen maar erger en zieker maakt,want sexualiteit is onderdeel van je wezen en door onnatuurlijk mee om te gaan zal je daar ziek in worden.plus t feit dat zij vaak van t vertrouwen genieten,schept wel een hele uitlokkende situatie voor deze zieke mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zeker een belangrijke oorzaak.

Verder zou kunnen meespelen, dat homosexualiteit binnen de kerk niet geaccepteerd is. Heb het idee dat er heel wat priesters zijn, die homosexuele gevoelens hebben, maar misschien voor het vak van priester hebben gekozen, in de hoop hun gevoelens op die manier te kunnen onderdrukken. Iets wat in de praktijk dan vaak weer niet blijkt te werken.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je daar een punt hebt. Ik denk echter dat veel homofiele mannen destijds voor het vak kozen, niet alleen om hun gevoelens te onderdrukken, zoals jij zegt want dat lukt natuurlijk niet, maar meer om ze te verbloemen. Het taboe was zo groot dat veel homo's, en zeker pedofiele homo's, de bescherming van het celibataire leven als dekmantel voor hun ware gevoelens kozen. Alles beter dan als homo of nog erger als pedo te worden ontmaskerd. En als ze dan voor een jongensinternaat kozen kwamen ze helemaal in een paradijs terecht. In een machtspositie tegenover afhankelijke kinderen die opzagen tegen meneer de pastoor en die niets durfden te zeggen omdat ze anders voor leugenaar zouden worden neergezet. En als het uitkwam dan volgden geen sancties omdat anders de goede naam van de kerk zou worden bezoedeld. Ik denk dat onder die omstandigheden onevenredig veel potentiële kindermisbruikers in dat vak terecht kwamen. Immers: gelegenheid maakt de dief. De hele entourage lokte het uit. Gelukkig maar dat dergelijke instituten inmiddels zijn verdwenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me echt af hoe homosexueel die mannen zijn. Er lopen nu eenmaal meer koorknaapjes dan koormeiden rond in een kerk. Ik denk echt dat zij gezien hun leeftijd en onmacht gewoon de meest geschikte " kandidaten" zijn/ waren.. JAKKES wat een nare zin.. :( We zullen het wel nooit weten denk ik.
dat dit misbruik naar buiten is gekomen is voor de kerk al ramp genoeg. Als dan vervolgens ook nog blijkt dat 3/4 van de goegemeente homosexueel is.. ALS dat al zo is gaat dat met man en macht de doofpot in ben ik bang.
Dan blijft er, in hun bedorven ogen, van de kerk immers niks meer over...
Gelegenheid maakt de dief zegt men wel eens.
In dit geval zou ik dat verdraaien en zeggen: Waarschijnlijk hebben ze misbruik gemaakt van hun machtspositie.
Ze wilden sex, en een volwassene bood daarvoor te veel weerstand, en was ook mondig genoeg om de priester aan te klagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies... macht, dat is wat ik ook denk.
Nee,dat is het niet.Ik had "vroeger" ook die opvatting,maar weet nu wel beter.Er zijn vele mannen,en vrouwen,die niet zo leven,en toch kinderen molesteren.Dit is puur machtsvertoon.Deze mensen zijn ziek en NIET te helpen.Ik dacht vroeger ook dat het daaraan lag,maar als ze puur om de sex gaat,dus gewoon klaar willen komen,kunnen ze toch ook naar de hoeren gaan,of masturberen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Andere oorzaken:

In die tijd bestond sex niet.
Niet als iets waarover gepraat werd.
Natuurlijk werd het wel gevoeld, maar omdat het allemaal stiekem en eng en onbehoorlijk was, kon er niet over gepraat worden.

[Latente] homoseksualiteit was al helemaal taboe.

Kinderen waren onmondig. Die hadden ontzag en hielden hun mond.

Machtsverhoudingen. En de zekerheid dat de kinderen toch niks zouden zeggen.

Maar waarom gaan mannen op seksueel gebied in de fout?
Waarom vooral mannen die verkrachters zijn, ook buiten de kerk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sexueel misbruik, in welke vorm dan ook, heeft in feite niets met sexualiteit te maken. Het heeft te maken met macht en het gevoel macht te hebben.
Met name in de katholieke kerk is er een heersende hierarchie die maakt dat de ene mens altijd onder de macht van de andere mens functioneerd.
De vele regels en opgelegde gedragingen maken dat een mens zich machteloos (kan) gaat(n) voelen. De straffen die staan op het niet opvolgen van de regels zijn niet mis en dus zal men het gevoel van macht terug zien te halen op de meer verborgen manieren.

Denk je eens in; Hoe krijg je macht en hoe maak je een ander mens ( vrouw, kind, in mindere mate man) zo snel en grondig mogelijk ondergeschikt aan jou? Precies; door iemand op sexueel gebied te misbruiken!
Sexueel misbruik in welke vorm dan ook ( maar ook ander mishandelend gedrag) kan bestaan bij de gratie van het zwijgen. Door nu de kinderen bang te maken of juist andersom; om te kopen, verzekerd men zich van geheimhouding en heeft daarmee het gevoel van macht terug.

Spiritueel gezien heeft sexualiteit te maken met de onderste chakra's en zou dit een deel zijn van het leven. Dit hoeft echter niet waar te zijn. ieder mens is dan wel degelijk in staat tot seksualiteit maar dat wil niet zeggen dat ieder mens daar ook op moet handelen. Net als ieder mens in de fysieke vorm in staat is tot het verbouwen van het land maar er niet voor kiest om dat te doen.

ok, dit is een basis behoefte zal er dan gezegd worden. eten, drinken, slapen, afvoeren (naar de wc gaan dus) zijn idd basis behoeften, sexualiteit komt daar dicht achteraan maar hoort niet in dat rijtje thuis als zodanig.

Om er nog dieper op in te gaan op fysiek vlak;
Sexualiteit bij de mens wordt eerstens aangewakkerd door hormonen, we kennen het allemaal vanuit de puberteitsjaren, maar als we sexualiteit niet praktizeren dan gaat de behoefte aan sex vanzelf minder worden...In dat geval is de overgebleven sexualiteit prima te hanteren.

Het grote probleem is dus het gevoel van macht verliezen en dat terug willen halen. De meer men ondergeschikt is of het gevoel heeft ondergeschikt te zijn ( aan mens, omstandigheid of verleden bv) de meer men gedrag zal laten zien die niet door de beugel kan...en zwijgen nodig hebben. Als zwijgen nodig is dan kan het daglicht het niet velen en is het dus fout!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is in ieder geval gefrustreerde sexualiteit.

Het celibaat draagt er zeker niet aan bij dat er een gezonde sfeer heerst in die mannen- en vrouwengemeenschappen. Het maakt het er niet makkelijker op. Aan de andere kant zijn er ook heel veel mensen die celibatair leefden die het goed hebben gedaan.

Ik ben van mening dat de katholieke kerk moet rouwen over haar zonde, vergeving moet vragen, en dan eenpenitentie aan zichzelf moet opleggen. Dat zijn de regels van de kerk zelf als iemand zondigt.

En verder moet het celibaat worden opgeheven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat had ik me onlangs ook afgevraagd en ja het is een oorzaak ,elk mens heeft zijn gevoelens ,dierlijke lust en verlangen en dit te onderdrukken is onnatuurlijk en allesbehalve gezond ,zoveel mensen die onder spanning staan in het normale getrouwde leven als er geen aantrekkingskracht of harmonie meer is en dan het celibaat zou velen onder ons het leven ontzettend zwaar maken en dat die heren van de kerk in verukking zijn over de onschuld van een kind ,ja normaal is het nooit maar wel te verwachten indien zo een priester getrouwd zou zijn zou hij teneerste beter relatieadvies kunnen geven en ten tweede geen enkele haar op zijn hoofd die eraan zou denken om zich te vergrijpen aan een kind ! Dus ja het celibaat kan zo een mens zover krijgen ,dat anderen pedofiel zijn die normaal gehuwd zijn ,tja dat is een raadsel en voedsel voor psychiaters maar dat het onder de priesters vaak voorkomt zal door het celibaat wel veroorzaakt worden ,dat men daar niet bij stilstaat dat het niet enkel seks is zoals volwassenen redeneren maar dat kind voor altijd geestelijk beschadigd is !!Dus het celibaat is tegennatuurlijk en uitgevonden door fanatieke en gevaarlijke godsdienstfanaten ....Jezus of God ?zegt zelf gaat en vermenigvuldig u ?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het lijkt heel aannemelijk om dat met volmondig ja! te beantwoorden maar ik denk dat het te scharen valt onder werken met mensen. of dat nu in een kerk,instelling,school of vereniging of wat dan ook is. daarnaast denk ik dat er wel een verschil is tussen, pedofilie en misbruik vanuit macht. overal waar mensen met mensen werken gebeuren dit soort zaken. ik heb het zelf als kind in een kindertehuis ondervonden(en vele met mij), ik ben het tegengekomen in mijn werk met mensen verstandelijk gehandicapten,in verzorgingshuizen etc...

het is helaas zo dat juist het werken met mensen dit soort mensen aantrekt,t zijn veelal gelegenheidszoekers.

celibaat leven hoeft geen probleem te zijn,sexualiteit is een natuurlijke drift maar niet voor een ieder net zo belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het er wel mee te maken heeft.
Vind het alleen raar dat ze hun sexuele lusten op kinderen botvieren.
Als je "echt" sex wil, dan zoek je toch wel een "gelijke".
Daarmee bedoel ik dat je gewoon een volwassene uitzoekt (die daar natuurlijke mee instemt) en dat je daar een heftige vrijpartij mee hebt.

Nu lijkt het voor het oog van de hele wereld, dat
priesters pedofielen zijn. (ook in mijn ogen)

De RK kerk moet onder ogen zien dat dit wereldwijd voor komt en de regels moeten daarom aangepast worden.
Dat ouderwetse gedoe heeft veel leed berokkend.
Priesters moeten gewoon een sexuele relatie mogen, met een andere man of vrouw.

Kinderen mogen nooit de dupe worden van "zogenaamde"
geheelonthouders die de kat in het donker knijpen.

Sex mag alleen gebeuren met instemming van beide partijen. Een kind kiest hier niet voor.

Ik vind het verschrikkelijk voor de slachtoffers.

En dan heeft de RK kerk ook nog boter op hun hoofd.
Wat is nu belangrijk?? De kerk of de slachtoffers?
Aanpakken die priesters, maakt niet uit op welke leeftijd ze nu zijn.

En ook de paus moet opstappen (omdat hij heel goed op de hoogte was van misbruik), een frisse wind door de muffe ouderwetse RK Kerk.
Regels aanpassen!

Een goede straf voor de priesters en niet wachten tot ze zich voor God moeten verantwoorden.
(want die bestaat niet!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gelegenheid,maakt de dief. Natuurlijk draagt het celibatair moeten leven er wel toe bij,dat het gebeurt, maar het vele omgaan met kinderen is ook een oorzaak! Regelmatig hoor je toch ook van b.v zwemleraren en gymnastiekbegeleiders die over de schreef zijn gegaan.
Wat me trouwens opvalt is, dat die gebeurtenissen zich allemaal in het verleden hebben afgespeeld1 Zal de geestelijkheid nu plots zijn leven gebeterd hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het celibaat wel sexuele frustratie kan opleveren... maar misbruik en vernederen heeft inderdaad vooral te maken met macht... mijn vader was in de jaren veertig en vijftig een weesjongen in een katholiek weeshuis. in die tijd had de kerk veel macht en werden weeskinderen beschouwd als voor galg en rad opgroeiend. die moesten dus streng aangepakt worden, vonden de nonnen en paters. combineer dit met sexuele frustratie en het is een voedingsbodem voor misbruik. (mijn vader vertelt heel soms een beetje van wat er is gebeurd, maar nu het zoveel in het nieuws is komt alles natuurlijk weer naar boven...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De andere oorzaken zijn macht, en zich superieur voelen boven de ander.
Het ontkennen van de sexualiteit kan ook extremen in de hand werken.
Want erotiek laat zich niet ontkennen, het moet beleefd, geleefd, en doorleefd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je kijkt naar de vraag, zeg ik nee.
Er zijn genoeg mensen die niet celibaat zijn en zich ook vergrijpen aan een kind.
Dus een actief sexueel leven sluit misbruik niet uit.
In mijn beleving is het een gewetens kwestie.
Je besluit een grens te overschrijden. Er word een keuze gemaakt om dat te doen.
Een foute keuze die word ingepakt met oorzaken.
Het komt omdat.......
Je kunt honderd oorzaken geven, maar je hebt die grens niet te overschrijden.

Toegevoegd na 5 minuten:
By the way...
Sexualiteit word gezien als een natuurlijke drift.
Ik woon al heel lang alleen en ervaar niet dat sexualiteit een drift is. Ik kan heel goed zonder daar heb ik totaal geen problemen mee. Maar misschien ligt het anders omdat ik een vrouw ben.