Deelnemers aan een vergadering spreken tot elkaar veelal via de voorzitter (Voorzitter,.....). Wat is hiervan de achterliggende gedachte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dit voorkomt dat de mensen onderling gaan disucssieren, en geeft de voorzitter controle over het verloop van de vergadering, zodat deze niet in een kakelende kippen ellende verzandt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook in de Tweede Kamer moet worden gedebatteerd via de voorzitter. Daar zijn verschillende redenen voor (zie bijvoorbeeld het voorgaande antwoord).

Eén van de redenen is dat men zo probeert te voorkomen dat discussierende kamerleden boos op elkaar worden. Je spreekt namelijk tegen de voorzitter en die is onpartijdig. Op een onpartijdig persoon kun je niet boos worden, is de gedachte. Zouden de kamerleden rechtstreeks tegen elkaar spreken, dan kunnen ze juist makkelijk boos op elkaar worden omdat ze bijvoorbeeld twee totaal verschillende standpunten uitspreken. Dat leidt al snel tot persoonlijke aanvallen of beledigingen uit frustratie.

Zie hier voor meer uitleg: http://www.hetdebatbureau.nl/Spoedcursus%20Politiek/spreken-via-de-voorzitter.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het een vergadering is van die ene groep en niets anders. Daar gaat het om, anders wordt het gauw een discussie tussen 2 personen,dus een vergadering binnen de vergadering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De voorzitter is in staat om de vergadering op die manier te kunnen regiseren. Dat vraagt om respect en is vaak de code waarop dient te worden gesproken. In die vergadering is het een norm waar ieder zich aan houdt.