waar in nederland staan de wapenfabrieken en welke oorlog spulletjes worden daar gemaakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15K

Het beste antwoord

Nederland maakt niet direct vuurwapens maar er zijn wel materialen die onder de wapenindustrie vallen.

Nederland maakt bv het goalkeeper nabijheidsverdedigingssysteem dat ook door de Britse, Belgische, Chileense, Portugese en Zuid-Koreaanse marines gebruikt worden. Dit systeem wordt gemaakt door Thales. Het eigenlijke kanon is wel weer een Amerikaans product maar het systeem zelf valt ook onder de wapenindustrie.

Verder maken Nederlandse bedrijven verschillende systemen die door verschillende legers gebruikt worden. Thales, Daf en Stork zijn daarbij belangrijke spelers. Daf maakt bv pantservoertuigen en verkenningsvoertuigen voor de infanterie en speciaal voor militaire doelen gemaakte vrachtwagens (4 tonners) en Stork onderdelen voor gevechtsvliegtuigen (deels overgenomen van het failliete Fokker). Damen Schelde Naval Shipbuilding is de belangrijkste bouwer van Nederlandse oorlogsschepen.
Deze bedrijven zijn door Nederland verspreid. Eindhoven, Hengelo, Vlissingen en Amsterdam hebben grote locaties van die bedrijven.

Verder zijn instellingen als TNO en het NLR belangrijke onderzoeksinstellingen waar gewerkt wordt aan nieuwe technologieën die ook in toekomstige wapensystemen gebruikt worden (een deel van het onderzoek ivm de F-35 is uitgevoerd door het NLR). Verder werken de Nedelandse kennisinstellingen vrij nauw samen. Universiteiten, TNO, NLR en bedrijven als Philips en Thales produceren zo heel wat nieuwe kennis.

Het meeste materiaal is echter import. Onze artillerie en tanks zijn bv van Duitse makelij. De Nederlandse export is voornamelijk elektronische systemen zoals radars en communicatie systemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom nou een min? NL maakt inderdaad communicatiesystemen die ook in 'oorlogspulletjes' terug te vinden zijn. Deze zaken vallen net zo goed onder een wapen embargo als bv. een pistool of tank. (Was daar niet ooit een akkevietje met Holland Signaal?).

Andere antwoorden (4)

Er zijn in Nederland geen wapenfabrieken meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen wapens wel marine schepen de dichst bij zijnde wapen fabriek zit in belgie fn genaamd komen best bekende ( en goede) wapens vanaf zoals p90
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is wel een fabriek die veel wapenonderdelen maakt. Ik dacht ergens in Enschede of omgeving.
En zo moeten er nog meer zijn. Want er wordt toch handel gedreven door Nederland met wapens.

Ik kan me de naam niet meer herinneren.

Vooral wapenonderdelen worden hier geproduceerd.

Toegevoegd na 6 uur:
Dus behalve een vuurwerkfabriek, staat er in die omgeving ook een fabriek die wapenonderdelen maakt. Ik wilde dat ik nog wist hoe de fabriek heet. Ga toch even zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat was een vuurWERK fabriek;-)
- is niet van mij BTW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet in enschede maar in hengelo !
Ik weet niet wat er in Nederland zo allemaal gemaakt wordt van wapens....of het onderdelen zijn?
Maar Nederland is wel de negende wereldspeler wanneer het op exporteren van oorlogsmanteriaal aan komt
(link)