Waar vind je kranten van de periode 1960-1999 van andere landen?

Stel je wil voor geschiedenis een bepaalde periode behandelen en zoekt kranten van bv Congo, Ghana, Iran of Israël uit een bepaalde periode...hoe weet je waar die zijn. Waarschijnlijk op micro fiche maar waar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

De Staatsbibliothek zu Berlin-Preussischer Kulturbesitz in Berlijn biedt in het ZEFYS-project met gedigitaliseerde historische Duitse kranten ook een groot overzicht aan van het online aanbod aan historische kranten. Voor China wijst dit overzicht bijvoorbeeld op de People's Daily waarvan alle jaargangen vanaf 1946 online beschikbaar zijn. Kranten uit Iran, Congo en Ghana kon ik niet meteen vinden in deze database.

Een prima Nederlandstalig overzicht van historische kranten met links naar digitale versies biedt Startpagina, helaas ook daar zonder resultaten voor Iran, Congo, Ghana, maar wel voor Israël. ZEFYS noemt ook andere linksverzamelingen. ZEFYS verwijst voor Afrika naar een tegen betaling toegankelijke portal met kranten tussen 1800 en 1922, African Newspapers 1800-1922; dit soort websites zijn veelal toegankelijk in universiteitsbiblioteken.