Waarom spreekt de meerderheid van de Duitse plaats Espelkamp (nog steeds) Russisch?

Het gaat hier om oorspronkelijke Russische Duitsers, maar die in Duitsland wonen, en nog steeds Russisch spreken.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit zou ook een vorm kunnen zijn van wat Freud het narcisme van het Kleine Verschil noemde.

Freud verklaart hiermee het gedrag van groepen die ”nabij” elkaar zijn en toch grote verschillen ervaren, zoals naburige steden of bevolkingsgroepen. Deze groepen zetten zich tegen elkaar af en brengen daardoor meer identiteit in de eigen gelederen. (Citaat uit NRC van 14 april: ging over de reden van het afketsen van de fusie tussen 2 Limburgse voetbalclubs.)

Het lijkt ook op het feit dat 3e generatie Nederlandse emigranten in de USA soms Nederlandser zijn dan wij en vasthouden aan tradities, gebruiken en taalgebruik die bij ons allang verdwenen zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk om dezelfde reden dat ze in Friesland nog altijd Fries spreken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In Duitsland zijn er heel veel plaatsen waar veel russen wonen. Veel van deze families zijn ook na het vallen van de muur naar duitsland gekomen, hopend op een betere toekomst. En het valt niet mee voor hun om Duits te leren. Ze concentreren zich vaak bij elkaar in woonwijken en werken ook vaak bj grote bedrijven met elkaar.