Wat hebben we aan de vakbonden FNV en CNV?

Toegevoegd na 2 minuten:
En hoe sterk/machtig zijn ze tegenwoordig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat is een vakbond?
Een vakbond is een vereniging die opkomt voor de belangen van werknemers en uitkeringsgerechtigden. Vakbonden zijn in het verleden opgericht om een vuist te maken tegen werkgevers. Samen sta je immers sterker dan alleen. Vakbonden proberen bijvoorbeeld voor alle werknemers goede arbeidsvoorwaarden (loon, vrije tijd, enzovoort) af te dwingen bij werkgevers. Daarnaast oefenen ze invloed uit op het beleid van de regering, vooral over zaken die werknemers en uitkeringsgerechtigden aangaan, zoals de WIA, werkgelegenheid en een levensloopregeling.

De bekendste vakbonden zijn die van de Federatie Nederlandse Vakbeweging, het Christelijk Nationaal Vakverbond en de MHP, vakcentrale voor middengroepen en hoger personeel. Deze drie organisaties bestaan uit een overkoepelend orgaan (de vakcentrale) die de algemene lijnen uitzet en overleg voert met de regering, en de eigenlijke vakbonden, die overleg voeren met werkgevers(organisaties) en uw individuele belangen behartigen.

De meeste vakbonden zijn actief in een of meer bedrijfstakken, bijvoorbeeld in de industrie of de horeca. Niet alle bonden zijn aangesloten bij de genoemde organisaties: er zijn ook onafhankelijke vakbonden. Deze richten zich meestal op één bedrijf (bijvoorbeeld NS) of één beroepsgroep (bijvoorbeeld artsen in loondienst).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vakbonden vertegenwoordigen de werknemers in gesprekken met de werkgevers. Daardoor staan werknemers sterker dan wanneer ze zelfstandig hun arbeidsvoorwaarden zouden moeten bevechten. Daarnaast kunnen werknemers bijvoorbeeld op kosten van de vakbond staken en geven vakbonden juridisch advies bij arbeidsconflicten.