Ik heb een bekeuring gekregen voor nachtrust verstoren door rumoer of burengerucht, tijdstip was 22:57. Wat zegt de regelgeving hierover ?

Ik was mijn huissleutel vergeten, en heb toen een voordeur ruitje geprobeerd in te trappen wat vervolgens lawaai maakte.

De hele buurt op straat en 2 Politie auto`s voor de deur...
de bekeuring kreeg ik 3 weken later thuis gestuurd ad. 90 euro!!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

je moet niet betaal en is makkelijker want dan kom je bij de rechter jij zegt dat het je spijt oke
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeg gewoon dat je in huis wilt .
en dat je dan niet bij nadenk dat je overlast bezorgt .

Andere antwoorden (7)

Als ik op de boetebase van het openbaar ministerie kijk, dan maakt het tijdstip niet uit.

Je valt dan onder: "Zodanig op te houden waardoor voor weggebruikers of omwonenden overlast of hinder wordt veroorzaakt."

Duidelijk dat je voor omwonende overlast hebt veroorzaakt (komt nog bij dat ik 22:57 best aan de late kant vind).

http://www.om.nl/onderwerpen/boetes/?boete_tree=13787,3116#keuzes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt nu eenmaal overlast veroorzaakt en hiervoor werd door buurtbewoners geklaagd. Misschien dachten zij dat je aan het inbreken was? In elk geval moest de politie uitrukken en dit kost geld. Bij klachten moeten ze komen en de overlastbezorger wordt dan ook meestal bekeurd.

Toegevoegd na 7 minuten:
In de meeste gemeentelijke verordeningen staat dat geluidsoverlast pas na 22 uur geldt. Ik hoorde ooit
van een politieagente dat deze tijd niet zo strikt hoeft worden aangehouden. Als jij als moeder bijv. een baby/peuter hebt die om 19 uur niet kan slapen vanwege luidruchtige buren dan is voor jou die tijd geldig en heb je het recht de politie te bellen, wanneer je na een gesprek met de buren, waarin je vraagt om begrip en ze dan weigeren hier iets aan te doen , dus gewoon door gaan met hun herrie.
amc
13 jaar geleden
Het lijkt mij dat er 'meer' gebeurd moet zijn om die bekeuring te krijgen. Maar zo niet, dan zou ik de bekeuring aanvechten.
Er kan moeilijk van je verwacht worden dat je de hele nacht op straat verblijft omdat het al te laat is om een ruitje in te tikken (of schoppen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is onderdeel van het Wetboek van Strafrecht:

"Artikel 431
Met geldboete van de eerste categorie wordt gestraft hij die rumoer of burengerucht verwekt waardoor de nachtrust kan worden verstoord."

Het was een tijd dat mensen redelijkerwijs al bezig konden zijn aan hun nachtrust. Je veroorzaakte genoeg herrie om de hele buurt op straat te krijgen, dus ook genoeg om eventuele nachtrust te kunnen verstoren.

Klinkt als een boete volgens de regels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar staat geen bepaalde tijd voor. Het artikel in het Wetboek van strafrecht is bewust vaag op dat punt, zodat je niet om (bijvoorbeeld) 21.59 kunt zeggen 'het is nog geen tijd' terwijl je al bijna drie uur de kinderen van je buren (die om zeven uur naar bed zijn gegaan) wakker houdt met je herrie. Je hoeft volgens dit artikel zelfs niet daadwerkelijk iemands nachtrust te verstoren om beboet te worden. Dat je lawaai maakt dat nachtrust kán verstoren is voldoende. Dat is weer om te voorkomen dat de politie - wanneer ze midden in de nacht een schreeuwende kerel in een woonwijk aantreft - in de bewuste straat moet gaan aanbellen om aan de bewoners te vragen of toevallig hun nachtrust is verstoord door het geschreeuw.
ronron1212
13 jaar geleden
++
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord. +
Als je verhaal klopt en dat was het enige zou ik het aanvechten.
Maar volgens mij heb je wel wat meer dan alleen een ruitje in staan te trappen.
De politie komt nergens meer voor tegenwoordig, en dat er gelijk twee komen wil wel wat zeggen.
Dus, vertel eens, hoe krijg jij dit voor elkaar? Ben erg benieuwd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, frits en snor kennen je en kwamen op de koffie. Dat ze jou dan een rekening sturen hiervoor is natuurlijk schande. Ik zou de dempers uit de uitlaten trekken en hem om 02:30 gaan afstellen in het schuurtje wat je vast ook hebt. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, tuurlijk, schande, als de politie voor de negende keer naar je toe moet wegens geluidsoverlast je eindelijk eens een bekeuring krijgt. Zou ik zéker op reageren door nog wat meer geluidsoverlast te veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SuzyQ, was enigszins sarcastisch, of ironisch, hoe wil je het hebben, bedoeld. Natuurlijk.
Formeel moet je je na 22.00 uur koest houden.
Maar als de politie hier 's nachts van donderdag tot zondag in mijn omgeving zou patrouilleren om iedereen te bekeuren die zich daar niet aan houdt, zouden ze onafgebroken boetes uitschrijven.
Er gaat geen (weekend) nacht voorbij, dat we niet wakker worden van geschreeuw, vechtpartijen, belletjelel, gebeuk op auto's, muren of ramen enzovoort , enzovoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het aanvechten, het is een geval van heirkracht.
In 't vervolg eerst politie bellen.

Toegevoegd na 6 uur:
Heirkracht=overmacht

Toelichting
Wanneer iemand door omstandigheden verhinderd wordt of in de onmogelijkheid verkeert om zijn verplichtingen na te komen, spreekt men in de standaardtaal van overmacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan als argument aangeven dat je niet wist dat het zo'n lawaai zou maken en dat het zeker niet de bedoeling was om anderen te storen. Dit is toch aanvaardbaar. Je hebt geen misdaad begaan hé?