Wat kun je het best in je overlevingspakket hebben in geval van complete chaos?

Als je de serie "Preppers" ziet op TV, dan heeft iedereen zich op z'n eigen manier voorbereid op rampen e.d.. Bestaat er zoiets als een soort universeel overlevingspakket en zo ja, wat zou daar dan in moeten zitten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welke zender zend dit uit?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik meen Discovery, maar het kan ook National Geografic Channal zijn.

Het beste antwoord

Nee, niet universeel.
Je moet drie vragen beantwoorden.
1. Voor welk scenario bereid jij je voor? Een komeetinslag? Stroomuitval? Ingesneeuwd raken in je auto? Een treinvertraging?
2. Hoe lang duurt jouw scenario? Hoe lang moet je overleven? Ga je er vanuit dat de stroomuitval binnen 1 uur of 3 dagen is opgelost, of duurt deze tot het einde der tijden?
3. En hoe wil jij met het scenario omgaan? De vraag is hier vooral: Wil je weg of wil je op je plaats blijven. Zo kun je in je auto een deken klaarleggen als je denkt vast te komen zitten, maar ook een paar stevige schoenen en een regenjas - als je denkt naar huist te gaan lopen.
Wil je na 1 dag stroomuitval naar familie kunnen rijden? Dan moet je een jerrycan benzine klaarzetten. Wil je thuis blijven? Dan moet je eten en verwarming hebben.

Sommigen bereiden zich voor op het einde der tijden, en dan is het bijvoorbeeld raar om water op te slaan - want dat zal echt een keer opraken.
Maar als je je juist voorbereidt op een storing van gas/water/licht is een noodvoorraadje de juiste oplossing.

Er is dus niet één antwoord.
Het beste is een tas die je de mogelijkheid geeft om even af te wachten tot er hulp komt, én om er op uit te gaan als die hulp niet komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat altijd verstandig is, is om een radio op batterijen te hebben. Dit om te weten te komen wát er precies aan de hand is. (Ook op de langere termijn wanneer je mobieltje niet meer opgeladen kan worden.) Als electriciteit uit zou vallen op grote schaal is het ook raadzaam om een zaklantaarn op batterijen te hebben (of een Knijpcat, die geeft licht zonder batterijen) en kaarsen. Dus ook batterijen en lucifers. Iets in de kast hebben om te eten en dat niet snel bederft is ook een aanrader. Zoals rijst bijv. Blikjes vis, potjes groente. Zo ook flesjes water uiteraard.
En dan hangt het er verder van af om welke ramp het gaat wat er nog meer nodig is.
Daar is ook specifieke info over op internet als je overlevingspakket googled.