is een mening hebben strafbaar??

zoals tegen een agent zeggen dat jij van mening bent dat hij probeert je een boete aan te smeren, je zegt niet dat het zo is, maar je geeft alleen je mening, oftewel, je beledigt hem niet, je geeft je mening

Toegevoegd na 23 minuten:
naar aanleiding van de antwoorden, het gaat om autorijden met hand aan het hoofd, en dat word dan uitgelegd als niet handsfree telefoneren, terwijl op de telefoon geen gesprek staat, maar zou een andere telefoon in de auto kunnen hebben!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Terwijl op de telefoon geen gesprek staat? Had je nou wel of niet een telefoon in je hand? Want dát mag niet, ongeacht of er een gesprek op staat of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
had telefoon in holster aan broekriem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag je bijvoorbeeld wel een sandwich ofzo in je hand hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
handfree eten lijkt me geen goed idee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Handsfree eten? Hoe wil je dat doen? Zo'n drinkontbijt met een rietje opdrinken ofzo? Wat ik me kan herinneren van zo'n blik op de weg-aflevering mocht eten wel maar bellen niet... Ik vroeg me dus af of dit intussen veranderd is...?

Het beste antwoord

Als jij in overtreding bent, kun je meningen geven wat je wil...de betreffende politieagent zal je een waarschuwing of boete geven. Niet vanwege je mening, maar vanwege je overtreding.

Overigens moet je wél oppassen met wat je tegen een man of vrouw in uniform zegt, of je nu in overtreding bent of niet. Als zo iemand ook maar even het gevoel heeft dat je hem/haar provoceert, slingert hij/zij je zonder enige moeite op de bon. Heerlijk vinden ze dat, bonnetjes uitschrijven. Dan hebben ze toch nog het gevoel nuttig bezig te zijn geweest. Immers, wie macht heeft wil die ook laten gelden.

Maar die mening, die houd ik liever voor me...in aanwezigheid van zo'n uniform.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Zeker gehoord van Maatschappijleer of zo? Ze zeggen dat het mag als je erbij zegt dat het je mening is.

Maar, is het nou wel leuk om zomaar een agent te gaan kwetsen, alleen maar omdat het mag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand kwetsen is iets anders dan een mening hebben waarbij jij het tegendeel wil bewijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit de vraag komt dan naar voren dat als je een boete krijgt, je de agent mag beledigen, zolang je zegt 'ik vind...'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij lees jij het verkeerd, gaat puur om zijn mening zonder belediging naar de agent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik keek ook naar de trefwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hij benoemd in zijn uitleg "je beledigt hem niet"..maar idd trefwoord staat daar dus overbodig ;-)
Nee want het wordt 'vrijheid van meningsuiting' genoemd in Nederland. Iedereen heeft het recht om zijn eigen mening te uiten, of het verstandig is, is een ander verhaal. Een goed voorbeeld is Geert Wilders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is helemaal geen goed voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heel goed kan begrijpen dat mjn vindt dat men aan Geert W. geen voorbeeld moet nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat Geert doet is inderdaad niet echt verstandig...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens Geert W mag alleen hij een mening hebben. anderen niet, zeker niet als die anders is dan zijn mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies jol, wat is nou een wereld zonder een eigen mening. als niemand en andere mening mag hebben dan Geert Wilders, dan zouden we ook niet meer hoeven te stemmen... voor mij geld dat iedereen een eigen mening mag hebben zolang het met respect wordt gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mening mag naar mijn idee ook nog wel disrespectvol zijn, zolang als deze mening maar op een goede manier onderbouwd is. Wilders onderbouwt zijn meningen jammer genoeg niet altijd even goed (voor zover ik gezien heb) en maakt vaak gebruik van drogredenen. Wilders heeft echter een erg goed charisma, waardoor dit niet altijd lijkt op te vallen. Dit is overigens mijn mening =). Ik snap de - niet helemaal trouwens.
Jij mag je best verdedigen en uitleggen waarom jij denkt dat jij de boete niet hebt verdiend. Dat recht heb jij ook. Maar ga je agressief worden en beledigen is dit wel strafbaar, maar dit staat los van het feit waarom jij een boete zou krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neee, dat is zeker niet strafbaar!
maar zodra hij zich beldigd voelt, kan hij je daarvoor ook een bekeuring voor geven! ( beldiging voor ambtnaar in functie).. jij kan hoog of laag spingen, maar je trekt uiteindelijk aan de kortste eind!..

succes,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor, een mening hebben is nooit strafbaar.

sommige meningen uiten weer wel, maar dat is de vraag niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Agenten geven je geen boete zomaar, maar omdat je iets strafbaars doet.
en maak het nou niet erger door een argument van lik me vestje.
Het zal dan wel niet strafbaar, je mening geven, zijn maar respect krijg je er niet door.
en je bent niet respectvol.

en het leidt al gauw tot irritatie
wat wel een tricker kan zijn tot hogere geld bedragen ;)als je doorgaat, .met zeuren

De boete ontloop je toch niet, als je vindt dat je niets verkeerd hebt gedaan moet je met goeie feitelijkheden komen over de situatie en niet gaan zeuren over boete aansmeren
omdat je het dan op de man speelt en niet over de feitelijkheden,... de overtreding
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet altijd heeft een agent gelijk, ze moeten ook hun targets halen. Elke "overtreder" heeft het recht zijn kant van het verhaal te vertellen waarom hij/zij denkt dat de bon onterecht is.
capthavoc
12 jaar geleden
inderdaad maar dan wel feitelijk ik kan me voorstellen dat je eenmalig even je hart lucht en effe hartgrondig iemand verwenst maar laat het daarbij en wees zakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt mij meer dan fatsoenlijk iemand in nette taal je tegendeel te bewijzen.
capthavoc
12 jaar geleden
Ah kijk je aanvulling is zakelijk en to the point
dus niet in de trend van iets aangesmeerd krijgen.
Je kan bewijzen dat je niet gebeld hebt of iets hebt ontvangen sms of anderzins
en geen ander phone in de auto hebt.
Dat zijn gronden om de boete aan te vechten.
of ter plekke je had de agent ook kunnen laten zoeken naar een 2de phone.
(vermoed dat ie daar niet me instemde ?) is goeie grond later met een bezwaarschrift.
Je kan het eventueel bewijzen met de afschrift van je gsm?
capthavoc
12 jaar geleden
het was waarschijnlijk beter geweest als je de agent duidelijk en zakelijk kenbaar had gemaakt dat je bezwaar zult aantekenen.
heel kalm en zakelijk he beetje advocaat-achtig maar ja
Dat klinkt een stuk overtuigender dan "je probeert me een boete aan te smeren" boos boehoe, snik snik, zielig zielig (ik overdrijf) Als je kenbaar had gemaakt dat je er echt werk van zult maken of althans daar overtuigend genoeg in overkomt dan had hij wellicht kunnen denken
Ow jee nou moet ik wel erg zeker van mijn zaak zijn. Dan had hij allicht de zaak toch wat grondiger moeten onderzoeken om bewijzen te vinden.
en natuurlijk had je hem die ruimte moeten geven
(dat je misschien net op het punt stond iemand te bellen hoef je natuurlijk niet te zeggen HEHEhe
Nu heb je hem alleen de kast op gejaagd en zelf de macht weggegeven
en dat simpelweg door je mening te geven door het op de man te spelen.
Een carkit in je auto is waarschijnlijk al genoeg bewijs dat je niet handsfree belt.
en dan had hij al gauw het met een waarschuwing afgedaan. en laat hem die eer dan maar De beste stuurlui staan aan wal,... maar ja nuance in je meningen zijn erg belangrijk
denk na voordat je je mening geeft kan je geld schelen,....
vrijheid van meningsuiting is er maar voor brutaal zijn tegen de politie kan je in erge gevallen wel een boete of iets anders voor krijgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland zijn een aantal zaken strafbaar gesteld, zoals belediging en in een zwaardere vorm belediging van een ambtenaar in functie, iemand van het koningshuis etc. Deze strafbaarstelling kun je niet ontlopen, door de uitspraken in de vorm van het uiten van een mening te gieten; "Ik vind...".

In Nederland mag je over alle zaken een mening hebben, je moet alleen zorgvuldig zijn met de manier waarop je deze mening uit. Alles maar lukraak uitkramen is dus niet altijd toegestaan. Je mening op een meer genuanceerdere manier uiten is vaak wel toegestaan.
12 jaar geleden
Alleen als je die uit met veel belediging of rasistme.
Een mening kan je heel goed op een vriendelijke wijze delen met anderen. Dan zal niemand daar echt moeite mee hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mening HEBBEN is nimmer strafbaar..

Een mening uiten kan wel strafbaar zijn als daarmee/daardoor een belediging wordt geuit.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Politie agenten zijn gewoon mensen, als je uitlegt dat je niet aan het telefoneren was, en dat ook kunt aantonen, kan je die agent wel degelijk aanklagen. Ik zie dat niet als pesterij, maar gewoon je goed recht, zoals iedere nederlander dat heeft, succes ermee, maar ga ervoor, het is een hoge boete, zeker als je onschuldig bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat valt nog vies tegen. Ik weet van 1 geval waarin een chauffeur werd aangehouden voor bellen achter het stuur terwijl hij helemaal niet eens in het bezit is van een GSM (niet in de auto of ergens anders). De agenten hebben ook geen GSM kunnen vinden maar toch een officiële waarschuwing gegeven (omdat ze geen GSM konden vinden hebben ze geen boete gegeven). Zo'n waarschuwing wordt echter wel geregistreerd. Lang leve het bonnenquotum.
Je mag altijd een mening hebben, maar het hangt er maar vanaf op welke manier je die mening uit, zeker tegen de politie. Als je te brutaal reageert riskeer je nog een boete bij voor smaad aan de politie. Dus altijd mee oppassen.

Ik woon in België, ik weet dus enkel hoe het hier zit. Als je een boete krijgt en je bent daar niet mee akkoord, dan kan je bezwaar aantekenen. Maar zonder getuigen of bewijzen kom je niet ver. Als je dan nog in het ongelijk gesteld wordt dien je de boete + evenuele gerechtskosten te betalen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij moet je het zo zien .
(je mag gerust zegen dat jij de koningin een hoer vind!
maar je mag niet zegen de koningin is een hoer)
p.s. dit is een grof voorbeeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mening niet discrimineren wel