Naar welke historische gebeurtenis, gebied of volk verwijst het nummer La Tribu de Dana van Manau?

9 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het zijn bretons, en ze zingen over het gebied armorica; kust van bretagne, over een strijd die plaatsvond tussen de kelten en vijandelijke vreemdelingen - geen idee welke overigens, de kelten zijn met nogal wat volken in gevecht geweest, zoals iedereen :)
Of het historisch correct is, weet ik ook niet
Antoni
9 jaar geleden
Poet, op deze website http://songmeanings.com/songs/view/56145/ staat de volledige tekst in het Frans en in één van de reacties een vertaling in het Engels. Misschien heb je daar ook wat om (beter) te begrijpen waar het lied over gaat.
Antoni
9 jaar geleden
Sorry, ik bedoelde: Misschien heb je daar ook wat aan om (beter) te begrijpen waar het lied over gaat.

Het beste antwoord

Het speelt zich af in de Keltische tijd. Druïden roepen het volk op om een gevecht in de vallei van Dana, in de Keltische streek Armorica, te voeren om hun grondgebied te behouden. Ze drinken honingwater en er worden toverspreuken gepreveld. Na een hevige strijd blijft alleen de zanger over. Hij keert terug naar zijn vrouw en zoon, en is nu de koning van het Danavolk.

Vijfhonderd jaar voor Christus brachten de Kelten hun beschaving naar het gebied. Ze drukten een blijvende stempel op dit door hen genoemde Armorica, het land van de zee. De Namneten vestigden zich in het Noorden van Nantes, de Veneten in de Morbihan, de Osismen op het puntje van de Finistère, de Coriosoliten aan de Côtes-d’Armor en de Riedonen in het noordoosten.

De gemeenschap steunde op aristocratische krijgers en op een kaste van goddelijke priesters, de druïden. De godsdienst was gebaseerd op de kracht van de natuur, die in deze streek bijzonder intens werd beleefd.

Armorica is de naam die Bretagne in de oudheid had. De oorsprong ervan zit in de Keltische woorden ar mor = de zee. De naam van de stam Dana verwijst naar de dochter van de god Dagna. Uit het verhaal van een epische oorlog door deze stam dat wordt verteld door de enige overlevende van die oorlog. In de Ierse mythologie komt die stam ook voor, en er is een Ierse godin Danu.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Proficiat Amadea. Ben je lerares?
Amadea
9 jaar geleden
Nee hoor, hoewel het wel in mijn genen zit...