brengen glasscherven geluk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
18.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Scherven brengen geluk" is een gezegde bij het per ongelijk laten vallen van een glazen voorwerp.
zo wil men iemand bij zo'n ongelukje weer wat opvrolijken.

Antwoorden (6)

Alleen volgens bijgeloof. Maar niet in de aantoonbare werkelijkheid. Je zou er zelf iets moois van kunnen maken (mozaïek), en dat kan jou gelukkig maken als het een kunstzinnig eindproduct worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
worden = zou worden.
Amadea
10 jaar geleden
Volgens een bepaald bijgeloof kan dat zo zijn, maar dan moet het geen spiegel zijn! Want een spiegel breken zou 7 jaar ongeluk brengen. Gelukkig is dat óók bijgeloof.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De uit-drukking is volgens mij :

"scherven brengen geluk",

in dàt geval 'tuurlijk méér kans dat het uit komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, het kapotte glas op zichzelf kan geen geluk of ongeluk brengen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gezien de reacties en antwoorden: nee.
Wel "rotzooi" die je moet opruimen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
(Glas)scherven brengen geluk als:
- je blij en gelukkig bent dat het origineel nu kapot is
- je er iets creatiefs mee wilt doen en de scherven bijvoorbeeld mooie bruikbare vormen hebben
- je het opruimen ervan fijn vindt om te doen
- je gelooft, dat de uitdrukking "scherven brengen geluk" waar is

Maar de uitdrukking op zich brengt geen geluk: het zijn slechts letters waar woorden van zijn gemaakt die in een zin zijn gezet waar jij wel of geen waarde aan hecht.
En (glas)scherven op zich ook niet: dan zou het originele onderwerp net zoveel geluk brengen. Dan zouden álle producten van glas dus geluk brengen en dan zou de wereld er heel anders uitzien.
Bovendien zou ieder weldenkend mens dan glasscherven bij zich dragen en gelukkig zijn....

Dus: glasscherven brengen geluk als jij dat gelooft of er baat bij hebt.