Kan je een stem van een dierbare overleden persoon vergeten?

Foto's kan je bekijken maar een stem, kan je die vergeten? En zoja, hoe kan je dit tegengaan? (Je hebt geen tape van de overleden persoon)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In de loop van de jaren gaat alles slijten, gezichten vervagen, bepaalde gewoonten van de overledenen worden langzaam maar zeker vergeten en ook hun stem wordt steeds moeilijker om hem even op te roepen. Hoe je dit moet tegen gaan? Beter van niet, als het ergste verdriet weg is, moet de rest langzaam wegslijten. Telkens een stukje van die persoon los laten. Net zo lang, dat je met een glimlach aan hem / haar terug kan denken zondere verdriet te voelen. Dan heb je het goed gedaan. Maar dat kan lang duren, heel erg lang!

meestal blijft die stem wel in je hooft zitten, omdat het een persoonseigenschap is van iemand, die je goed opslaat. Daarom kun je hem ook herkennen aan zijn stem. Waarschijnlijk zul je het niet (snel) vergeten Toegevoegd na 17 seconden: hooft = hoofd :P

Na verloop van tijd vervagen er veel herinneringen, en dus ook de stem van de overleden dierbare. Waarschijnlijk zit het nog wel ergens opgeslagen in je hoofd, maar je kunt er moeilijk meer bij. Hoe je dat kunt voorkomen, is mij niet bekend. Wellicht helpt het om er heel bewust aan te blijven denken. Maar meestal heb je bij acuut verdriet wel iets anders aan je hoofd dan jezelf telkens heel bewust de stem van je overleden dierbare voor de geest halen.

Meestal onthoudt je die stem wel

De stem van een overledene is een herinnering die stilaan slijt met de jaren. Er is niets waarmee je dat kan tegengaan. Je hebt mensen die een heel specifiek stemgeluid hebben gehad, dat zal misschien wat langer in je geheugen blijven.

Mijn antwoord is, door diverse ervaringen sinds mijn kindertijd :ja. Na verloop van tijd wordt het steeds moeilijker iemands stem te herinneren.Je zou zijn/ haar stem natuurlijk wel herkennen, maar het vervaagd. Dat is trouwens geen onbekend verschijnsel,wist je dat niet? Je hoort dat echt vaak als mensen iemand verloren hebben.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100