Kan je een stem van een dierbare overleden persoon vergeten?

Foto's kan je bekijken maar een stem, kan je die vergeten? En zoja, hoe kan je dit tegengaan? (Je hebt geen tape van de overleden persoon)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele goede vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik vroeg mij dit gewoon af. :) Heb drie maanden geleden mijn opa verloren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alsnog gecondoleerd Duckje.
Mijn zoon is 3 jaar geleden gestorven en ik heb zijn stem wel op cd. Maar het doet me nog steeds teveel pijn om ernaar te luisteren. Daarom wist ik ook dat de herinnering aan de stem stilaan vervaagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@siska; dankje voor je reactie. Alsnog gecondoleerd.

Het beste antwoord

In de loop van de jaren gaat alles slijten, gezichten vervagen, bepaalde gewoonten van de overledenen worden langzaam maar zeker vergeten en ook hun stem wordt steeds moeilijker om hem even op te roepen.
Hoe je dit moet tegen gaan?
Beter van niet, als het ergste verdriet weg is, moet de rest langzaam wegslijten.
Telkens een stukje van die persoon los laten.
Net zo lang, dat je met een glimlach aan hem / haar terug kan denken zondere verdriet te voelen.
Dan heb je het goed gedaan.
Maar dat kan lang duren, heel erg lang!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtig antwoord, Ed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk, slijten is niet erg. Het is alleen maar te hopen dat het verdriet ook mee slijt. Ik heb als kind ervaren dat de herinneringen veel sneller kwijt raken dan de pijn. Of is het de herinnering aan de pijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord...echt goed gezegd en zo waar.
Plusje +1

Andere antwoorden (6)

meestal blijft die stem wel in je hooft zitten, omdat het een persoonseigenschap is van iemand, die je goed opslaat. Daarom kun je hem ook herkennen aan zijn stem. Waarschijnlijk zul je het niet (snel) vergeten

Toegevoegd na 17 seconden:
hooft = hoofd :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na verloop van tijd vervagen er veel herinneringen, en dus ook de stem van de overleden dierbare. Waarschijnlijk zit het nog wel ergens opgeslagen in je hoofd, maar je kunt er moeilijk meer bij.

Hoe je dat kunt voorkomen, is mij niet bekend. Wellicht helpt het om er heel bewust aan te blijven denken. Maar meestal heb je bij acuut verdriet wel iets anders aan je hoofd dan jezelf telkens heel bewust de stem van je overleden dierbare voor de geest halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed antwoord.
Mooi verwoord!
En ook mijn ervaring,helaas..
+1/ Plusje voor jou!
Meestal onthoudt je die stem wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stem van een overledene is een herinnering die stilaan slijt met de jaren. Er is niets waarmee je dat kan tegengaan.
Je hebt mensen die een heel specifiek stemgeluid hebben gehad, dat zal misschien wat langer in je geheugen blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn antwoord is, door diverse ervaringen sinds mijn kindertijd :ja.
Na verloop van tijd wordt het steeds moeilijker iemands stem te herinneren.Je zou zijn/ haar stem natuurlijk wel herkennen, maar het vervaagd.
Dat is trouwens geen onbekend verschijnsel,wist je dat niet?
Je hoort dat echt vaak als mensen iemand verloren hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee jaar geleden is mijn broertje overleden. Tot op de dag van vandaag zie ik hem nog altijd voor me, in de stoel met een bak koffie zondagochtend of buiten voordat hij naar z'n werk ging met een glimlach op z'n gezicht. Ongeacht het feit dat je bepaalde details vergeet naarmate de tijd vordert. Zulke heftige emoties en gedachten verlies je niet snel. Het enige wat je kunt doen om het niet te vergeten is er wellicht bewust meer aan gaan denken. Rouwverwerking verschilt per persoon. De ene persoon heeft behoefte om zo nu en dan terug te denken aan de betreffende overleden persoon, ongeacht de emotie die daarbij opgeroepen wordt, en de andere persoon niet. Er is geen goed of slecht, er is geen boekje voor. Er is simpelweg alleen dé manier voor jou als persoon om met het verdriet van een dierbare om te gaan, en niemand die daar iets over kan zeggen. Het antwoord als: net zo lang totdat je met een glimlach aan hem / haar terug kan denken zonder verdriet te voelen, dan heb je het goed gedaan, wat gezegd is, is alles behalve waar. Ten eerste heb je geen invloed op associaties die je maakt, dit kan zowel verdriet als vreugde zijn. Ten tweede zal het verdriet en het gemis er niet per se minder op worden. Het duurt lang. Sterker nog, het rouwproces duurt simpelweg je hele leven lang. Het gemis van die persoon zal altijd bestaan. En gemis gaat nou eenmaal gepaard met verdriet. Er staat geen tijd voor, en die hoeft er ook niet te zijn. Nogmaals, er is geen goed of slecht, je kunt het niet 'slecht' of 'goed' doen. Wat voor de één werkt, werkt voor de ander niet. De één kan wel vaak met een glimlach aan een overleden persoon terugdenken, en de ander heeft daar meer moeite mee. Doet de één het dan slechter dan de ander, nee.