waarom gaat de politie met volle sirenes ergens heen?

Bv in films zie je dat veel. Een drugs lab oprollen. Dan komen ze met loeiende sirenes aan. Dan denken de mensen die daar zitten niet: he? Wat hoor ik nou? Neh dat zal wel niet voor hier zijn. Tja

Toegevoegd na 11 uur:
Ik bedoel ook alleen maar bij bv een inval. Voor de rest moeten ze zo snel mogelijk rijden met alle toeters en bellen om ergens te komen als het om levens gast!

Toegevoegd na 11 uur:
Gast = gaat

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vaak gebeurd dit ook stil hoor.
Amadea
12 jaar geleden
Daar heb ik ook wel eens bij gedacht dat dit stom is omdat de daders ze dan horen aankomen en dus weg kunnen zijn voordat ze op het plaats delict worden aangetroffen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ daniel. Klopt dat zal hier ook wel. Maar in films zie je dat wel. @ Amade. Precies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is het voornamelijk wanneer ze eten bij de snackbar hebben gehaald en snel naar het buro moeten komen, anders wordt het koud....

Het beste antwoord

Dat is in een film nou eenmaal veel spannender. In het echt gebeurt dat meestal niet. Daarom zie je veel politieauto's alleen met zwaailichten rijden, of zelfs zonder sirene en zwaailicht door het rode licht rijden, als ze ergens heen moeten zonder op te vallen.

En daar komen dan op GV dan steeds weer vragen en klachten over, of de politie dat wel mag doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag stond er hopelijk nog niet. Kreeg geen melding dat vraag al gesteld was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet in deze vorm, voorzover ik weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, sherpa bedoeld denk ook niet jou vraag, maar al die vragen die hier komen van 'ik zag de politie door rood rijden! Dat mag toch niet?' en 'waarom mag de politie wel te hard rijden en ik niet?!' Van die mensen die denken dat ze gelijke rechten als de politie moeten hebben. Dat staat los van jou vraag ;-)

Andere antwoorden (4)

Als tijd de bepalende factor is, kan je het beste zo snel mogelijk naar de plek van bestemming gaan (anders worden ze misschien getipt en zijn ze pleite). Dat betekent dat iedereen op de weg moet wijken. Dat gaat beter als je de sirene aanzet dan als je per automobilist fluistert of die aan de kant wil gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe dan alleen de lichten. :-) en bv 3 blokken ervoor sirenes uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@poisonivy75 als je alleen zwaailichten voert ben je geen voorrangsvoertuig dus dan heb je nog de kans dat mensen je niet voorlaten
Als de politie een drugslab gaat optollen, zal ze niet met loeiende sirenes aankomen. Misschien in films, voor het effect, maar natuurlijk niet in het echte leven. Dat zou een beetje dom zijn, de criminele drugsbaronnetjes daar in dat lab alarmeren van: hier zijn we dan!

Normaal gesproken gebruikt de politie de sirene in noodgevallen, met name overdag, als het druk is op de weg, om andere weggebruikers duidelijk te maken: opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats, wij hebben ongelooflijke haast (Herman van Veen heeft daar ooit nog een leuk liedje van gemaakt).

Dan gaat iedereen opzij en kan de politie lekker doorrijden, zodat men snel ter plekke is om de boefjes in de boeien te slaan.

Toegevoegd na 36 seconden:
'optollen' in de eerste zin moet natuurlijk zijn: oprollen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had hem begrepen. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje. Alleen...Hoe krijg ik nu weer dat liedje van opzij, opzij, opzij uit mijn hoofd?!
Je wordt bedankt... -_- Hihi ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL Rinke. Ja, dat is een heel irritant liedje. ;-)
Als de politie een drugslab wil oprollen, gaat daar enkele maanden werk aan vooraf. Dat gaan ze niet verknallen door met veel lawaai daar naar toe te rijden.
Dus op het moment dat ze binnenvallen in het pand staan ze er al voordat jij wakker bent.
Dus niks gillende sirenes en blauwe lichten.
Het is meer een soort van verstoppertje spelen.
De werkelijkheid heeft helemaal niets te maken met een film. Een film staat zo ontzettend ver van de werkelijkheid af, dat is gewoon geen realiteit meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er wordt gebeld naar bijv. 112 of rechtstreeks naar de politie dan zal de politie inschatten wat de prioriteit van de melding is en of er haast is geboden. Is dit het geval en moet men naar een ongeval of een overval of naar iemand die bijv. een hartstilstand heeft, dan is er zeer grote spoed geboden en dan vertrekt de politie met zwaailichten en sirene met als doel om overal voorrang te verkrijgen op het overige verkeer, dus ook bij kruispunten met verkeerslichten en in de bebouwde kom zelfs op voetgangersoversteekplaatsen. Want tijd is dan zeer kostbaar en kan levens redden.