Geen werk en uit huis gezet, wat moet ik doen?

Ik moet het huis uit en heb geen werk. Wat kan ik doen?
Ben 21 woon bij de ouders en ik komt uit België.

Toegevoegd na 31 seconden:
kom*

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Je gaat best zo snel mogelijk naar het OCMW van je gemeente.

De manier waarop het OCMW je gaat helpen, hangt af van je leeftijd. De wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie schenkt bijzondere aandacht aan jongeren van 18 tot 24 jaar, in die zin dat ze zo snel mogelijk in de mogelijkheid moeten worden gebracht om op eigen benen kunnen te staan. Daartoe gaat het OCMW met hen een "project" uitwerken.
De sociaal assistent helpt je om je project vast te leggen en uit te werken, rekening houdend met je situatie, je wensen, moeilijkheden en capaciteiten. Dat project kan erin bestaan studies te volgen, een opleiding, een stage, te trachten werk te vinden (deelnemen aan een jobtafel, een module om actief naar werk te zoeken, …), stappen te zetten om je situatie te regulariseren op administratief vlak, een kinderdagverblijf te zoeken, werkervaring op te doen, deel te nemen aan een sociale activiteit, …
Vervolgens sluit het OCMW een overeenkomst met je, het zogenaamde "geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie". Daarin staan alle voorwaarden van je project beschreven (studies volgen, een opleiding, stappen die gezet moeten worden om werk te vinden, …), je rechten en plichten, alsook de engagementen van het OCMW ten aanzien van jou.
Samen met de sociaal assistent wordt de situatie regelmatig geëvalueerd en kan het project herzien worden telkens als dat nodig blijkt.
Het afsluiten van een geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie gaat steeds gepaard met de uitbetaling van een leefloon.
Voor jongeren onder de 25 jaar gaat de toekenning van het leefloon steeds gepaard met de afsluiting van een geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie, behalve als gezondheids- of andere redenen de afsluiting van een dergelijke project in de weg staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

heel snel werk zoeken, en voor onderdak naar het leger des heils.
Als je een inkomen hebt, kun je een eigen woonruimte huren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet je situatie thuis niet.. Maar ga as de wiedeweer werk zoeken. Vraag je ouders om je nog thuis te houden tot je een inkomen hebt.

Ga des noods bij een uitzendbureau langs!