Wat zouden we gemist hebben zonder religie,in positieve zin?

Anders gezegd,welke positieve waarde heeft religie voor de mensheid?
Dit,los van het feit of je zelf religieus bent of niet.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik ben niet duidelijk geweest in de vraag,maar wat ik bedoel is:wat hebben we vandaag de dag te dankzij religie,ook moreel gezien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De grondwaarde van de meeste religies is toch De Liefde.
Het goed zijn voor elkaar. Het besef van heb uw medemens lief.
In de oudheid was er dat veel minder.
Dat bewustzijn is volgens mij een positieve waarde die door religie versterkt is.

Dat de verschillende godsdiensten zich daarna er zelf voor geen meter aan hebben gehouden, doet niets af aan het feit dat dit besef het een 'wereldherinnering' is geworden.

Het is wel jammer dat religie nog maar al te vaak verward met godsdienst, kerkgenootschappen etc.

Er is ook een religie die geen god kent:
Het Boeddhisme, daarom heet het een non-theïstische wereldreligie.

Boeddha wist uit eigen ervaringen dat je niet gelukkig wordt van rijkdom en ook niet van armoede. Hij leerde de mensen tussen uitersten de middenweg te volgen. Zo konden de mensen hun hebzucht en verlangens, en het lijden dat daaruit voortkwam, overwinnen en zorgzamer leven leiden dat naar verlichting leidt. Boeddha leerde ook dat ieder mens zelf kon uitmaken of hij of zij zijn eigen waarheid wilde inzien. Zijn leer was slechts bedoeld als leidraad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

We zouden heel veel oorlog gemist hebben... En heel veel misverstand...

Positief is het dat het ook mensen gelukkig gemaakt heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je van bijvoorbeeld Kerstmis?

Toegevoegd na 59 seconden:
Of Pasen? allemaal feesten die voor de meeste mensen doorgaans erg gezellig zijn. Met familie of vrienden bij elkaar uitgebreid tafelen. Kerstmis zou ik niet willen missen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lastige vraag omdat verschillende religies verschillende doelen nastreven.

De Westerse cultuur is primair gegrondvest op het Christelijke geloof, met de hoge waarde voor het individu (God houdt van jou, ongeacht wie je bent). De Nederlandse verzorgingsstaat is hiervan afgeleid, het algemene kiesrecht (i.t.t. selectief kiesrecht), het recht op onderwijs, etc.

De Arabische cultuur is primair gegrondvest op het Islamistische geloof met een sterke patriarchale (=vader heeft de macht) samenleving, met een hoge waarde voor respect voor de patriarch en de regels.

De Indische cultuur is primair gegrondvest op het hindoeïsme, met een klassenmaatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zouden veel mooie vertellingen niet hebben gekend, onze taal zou armer zijn geweest aan gezegdes en spreekwijzen, onze klassieke muziek zou minder gesponserd zijn op het moment van componeren, en we hadden niet alles af kunnen schuiven en onze verantwoordelijkheid ontduiken met : het is gods wil. Het woord naastenliefde zou ons niet met de paplepel al zijn ingegeven, en we zouden minder schijnheilig hebben hoeven doen, omdat god/allah en alle andere patriarchale goden alles zien en alles weten.

In de calvinistische streken zouden we misschien wat blijer zijn geweest, want blijheid werd er nou niet direct ingebracht door een strenge en wraakzuchtige god.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mede dankzij de religie erkend de mens steeds meer zijn eigen goddelijkheid.

Toegevoegd na 29 seconden:
erkent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normen. Prachtige muziek.
Nadenken over het wezen van het bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beiden zijn relatief.
80% van de beeldende kunst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk gevonden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
80% van de beelden kunst? En wanneer is deze beeldende kunst gemaakt. Ofwel hoeveel procent is sinds 1900 religieus getint?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf de prehistorie tot nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch zit er wel wat in. Of het 80% is weet ik niet, maar wel heel veel.
Alles als je het mij vraagt, zonder God hadden wij ook niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar denk ik toch anders over
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat is dan een religie zonder God?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een religie zonder een god is het boeddhisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God bestaat ook zonder religie.
Om ook maar even een duit in dit zakje te doen.
Ik hou van jullie antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-D
In vroeger tijden werd religie gebruikt om dingen te verklaren die onverklaarbaar waren met de kennis van toen. (denk aan ziektes en ongelukken)
Dat gaf de mensen een houvast, een zekerheid. Men was er van overtuigd dat men niet alleen in het leven stond, maar dat er een hogere macht bestond die de mensheid als groep stuurde. En dat is, in onzekere tijden, een veilig gevoel.
Kortom, als religie al ergens goed voor is geweest, dan is het voor het groepsgevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hele relaas met 0800 (alias 112) n.a.v. een vraag op gv.
Dit leverde zo'n 135 nutteloze reacties op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutionair gezien is religie nodig geweest om mensen bij elkaar te houden en te doen gehoorzamen. Islam betekent niet voor niets onderwerping. Zonder religie waren er geen volkeren. In 2010 is religie overbodig, want we hebben andere dingen om mensen te binden, we hebben het burgerlijk wetboek.