Is een coup in IJsland nu mogelijk?

De linkse onderstromingen op het geiser eiland beginnen flink aan kracht toe te nemen . De linkse radicalen willen dat bedrijven in handen komen van arbeiders en het volk.

De economische situatie op IJsland is zo slecht geworden dat de IJslanders mogelijk een revolutie steunen.

En socialistische/ communistische radicalen zouden wel eens de macht willen overnemen.

Zou dat kunnen : een coup ( gewelddadige machtsovername ) in een Europees land ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat zouden de Amerikanen en Engelsen nooit pikken. IJsland is veel te belangrijk in de SOSUS http://en.wikipedia.org/wiki/SOSUS lijn om Russische onderzeeërs te detecteren.

Het zou verder ook het einde betekenen van buitenlandse investeringen in IJsland (voor zover dat er nog sprake is na het verwerpen van het terugbetalingsakkord) en de finale ondergang van de economie betekenen. Bovendien, als lid van de NAVO, lijkt het me onwaarschijnlijk dat dit zich zou voltrekken. De regering zou de hulp van andere bondgenoten inschakelen.

Kortom, in een aflevering van Sliders zou het kunnen gebeuren maar niet in de echte wereld.

Overigens, ik ben benieuwd of dit jou eigen analyse is of heb je dit van een betrouwbare bron (om niet te zeggen dat jij onbetrouwbaar bent... :P).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk een beetje mijn eigen idee. Een soort ingeving. Maar ik volg de kwestie IJsland al een tijdje. Er zijn een aantal TV programma's geweest , onder andere Tegenlicht dit voorjaar. Mijn vraag was ingegeven door een artikel in de Volkskrant van 14 maart. Het staat in het Vervolg en heet "in IJsland broeit de lente ". Helaas op de website alleen een betaalde versie : www.volkskrant.nl/archief_betaald/article1359290.ece/In_IJsland_broeit_de_lente

Andere antwoorden (3)

Welnee. Daar heb je toch minstens een leger voor nodig.
Laten ze die nou ook al niet hebben!
14 jaar geleden
Nee niet in Ijsland, maar er kunnen wel nieuwe verkiezingen uitgeschreven worden en die zouden wel eens minder europees gezind kunnen zijn dan de zittende regering...

Een referendum houden over terugbetalen, dat is toch doorgestoken kaart, natuurlijk stemmen de mensen NEE... Daar hoefde je geen referendum voor te houden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wist niet dat ze in IJsland ook een Job Cohen hebben. Maar de navo zal echt niet ingrijpen omdat elk land het bestuur mag kiezen of steunen dat hen goeddunkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar de vraag gaat over een gewelddadige revolutie. Heel anders.... (N)