Waarom moet een eigenaar van een hond de poep van zijn hond opruimen?

De eigenaar van een hond moet de poep van zijn hond opruimen.Doet hij dit niet en ze betrappen hem,riskeert hij een boete.Maar waarom hoeft de politie te paard poep van een paard niet op te ruimen?Tenminste...ik heb ze dit nog nooit zien doen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik heb zelf geen hond hoor,dus val me niet aan omdat ik poep niet opruim.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik heb helaas geen antwoord gevonden die mij bevredigd.Dat eigenaren die troep moeten opruimen begrijp ik ook wel,maar dat was mijn vraag niet.Als ik op de heide ben zie ik overal paardedrollen liggen,niemand die die opruimt.Ik heb 2 weken geleden een vlaggetje in een drol gestoken,en dat vlaggetje zit er nog op.
Dat paardepoep niet slecht is voor het milieu kan wel zo zijn...maar trap er eens in.Dan sta je meteen tot aan je enkels in die shit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hele goeie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is je vraag waarom hondeneigenaren dat moeten doen, of waarom paardeneigenaren dat niet hoeven?

Het beste antwoord

Ik moet je bekennen dat ik niet snap waarom je het op moet ruimen, men betaald toch hondenbelasting!
De belasting wordt normaal gesproken gebruikt om een hondenlosloopterrein, vuilnisbakken te plaatsen en heel af en toe worden er mensen ingezet om de hondenpoep op te ruimen.

De kosten voor veldhoven zitten rond de 117 euro en Eindhoven rond de 60 euro voor de 1e hond!
Van 1 hond kun je bijna 1 losloopterrein financieren en voor 1 andere hond heb je al meerdere vuilnisbakken.
De vraag is ook voor mij waar de rest aan uitgegeven wordt, want je moet zelfs in deze hondentoiletten en losloopterreinen de hondenpoep opruimen, dus dit is niet meer de taak van de gemeente.

Naast het kwartje van Kok is hondenbelasting 1 van de vele melkkoeien van de Nederlandse staat. Gelukkig zijn er enkele steden/dorpen die zich van de hondentax distantiëren.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat je wel de poep moet opruimen als de hond zich niet in kan houden en dit op straat of een voetbal-/speelterrein achterlaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

De eigenaar van de hond is verantwoordelijk voor de daden van zijn hond... De hond ruimt het niet zelf op namelijk...

En wie vind het niet verschrikkelijk om in die drollen te trappen?...

Ja dat doen ze wel, dat opruimen... Niet altijd, maar wel vaak, gelukkig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gemeente ruimt die paardedrol wel op ja,als dat al gebeurt,dat doet de politie echt niet zelf.Ik vind het ook normaal dat een hondeeigenaar die drol opruimt hoor...ik trap ook niet graag in een drol.
omdat het van zijn hond afkomt en in de wet is vastgelegt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te voorkomen dat een ander in de drollen van jouw hond stapt.
Het is ook voorkomen van milieuvervuiling.

Als jij onderweg een zak chips eet gooi je die zak toch ook niet uit het raam om hem door een ander op te laten ruimen? Nee, dan gooi je hem zelf in een prullenbak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen hond en dat leeg zakje...ik ben blijkbaar asociaal.Als ik geen prullebak vind,gooi ik het gewoon op straat ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat vind ik inderdaad asociaal. Je kunt dat zakje ook bij je houden tot je wel ergens een prullenbak ziet. Stel je voor dat iedereen dat zou doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een gezeur.Ik gooi ook alles gewoon op straat,als er geen prullenbak in de buurt is.Moet men dan maar een vuiliszak bij zich hebben,zodat je thuis alles kan weggooien?Dat ze maar zorgen voor meer prullenbakken op straat.Ik ga mijn eigen rommel echt niet mee naar huis slepen.
paulus811
14 jaar geleden
Knuffelbeer en Bingrid; dit is asociaal ja en ook bijzonder lui. Je hebt kennelijk wel de energie om het te dragen zolang er nog iets in de zak zit. Dit is nou typisch gedrag waar Nederland zo 'beroemd' om is. Bah!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@knuffelbeer en Bingrid: "Wat een gezeur.Ik gooi ook alles gewoon op straat"
En dan waarschijnlijk ook je kinderen op deze manier opvoeden hé..? (Lekkere bijdrage aan de verloedering van deze maatschappij).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze maatschappij is al verloederd.Mijn kinderen mogen idd alles op straat gooien,als er geen prullenbak in de buurt is.En daarbij...ik voed mijn kinderen op zoals IK het wil,en niet zoals half nederland dat wil.Ik zeg hun altijd...heb schijt aan de wereld,doe wat je wilt,kletsen doen ze toch.
Paardenpoep is vooral een esthetisch probleem. Mensen zien liever geen grote hoop liggen. De volksgezondheid is veel minder in het geding. Paardenontlasting bestaat uit onverteerde plantenresten en niet zoals bij honden uit ook uit vleesresten. Bovendien komt in hondenstront de hondenspoelworm voor, waar met name kinderen ziek van kunnen worden.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch wil ik het allebei niet onder mijn schoenen hebben...
+1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bovendien komt er een gemeentelijke veegkar om de paardendrollen op te ruimen, al is het soms niet direct.
Omdat ik dat niet voor hem ga doen. Het is zijn hond.
Paardenpoep hoeft überhaupt niet opgeruimd te worden, ook niet voor een paard zonder zwaailicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paardenpoep is veel, veel, veel minder vies, het zijn eigenlijk niets anders dan plantenresten.
Maar meestal worden paardepoepresten wel opgeruimt, maar niet achter het paard aan, maar later door de gemeente.
Kattenpoep is nog veel vieser, omdat de kat een vleeseter is!
Konijnenpoep keuteltjes kan je mee gaan knikkeren, zijn ook plantenresten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Het gaat niet alleen om vies. Een paar weken terug reed ik met mijn scooter bijna in zo'n berg shit die door een paard op het fietspad was achtergelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dan wordt het ook nog gevaarlijk, die berg shit.
Behalve de al genoemde argumenten:

Hondepoep ligt vaak op de stoep.
Daar hebben mensen last van. Onder je schoenen stinkt het zo.

Paardenpoep ligt meestal op straat.
Daar trap je niet zo snel in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als je in een berg paardestront trapt,heb je het wel tot aan je enkels zitten,en dat is met hondepoep niet het geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben nog nooit in paardepoep gaan staan, hondenpoep heb ik wel geregeld onder mijn schoenen hangen.
En inderdaad, hondenpoep ligt op de stoep. +
omdat de hond het zelf niet kan opruimen.

Toegevoegd na 1 minuut:
het is voor de hygiëne van de straat. als de eigenaar de poep niet opruimt wordt het een bende en zal iedereen binnen blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd ja...als de gemeente de paardepoep niet opruimt wordt het er alleen maar mooier op...op straat.De hond kan het zeker niet zelf opruimen,maar een paard dan wel?Loop hier eens over de hei...daar stikt het van de paardedrollen.
Het lijkt me logisch dat iedereen de rotzooi opruimt van diegene waar men verantwoordelijk voor is en het zelf niet kan (dieren maar ook kleine kinderen). Het maakt niet uit of het schone rotzooi (poep van planteneters, papiertjes) of smerige, bacterierijke rotzooi (hondenpoep, snotzakdoekjes) is. Zo'n politieagent is verantwoordelijk voor zijn paard, dus het lijkt mij dat die de paardenpoep op hoort te ruimen. Volgens mij kun je daar zo'n agent best op aanspreken.
Laatst was er een circus in de stad en liep er een olifant door het winkelcentrum om reclame te maken. Achter de olifant liep iemand met een kruiwagen, om alle drollen van de olifant meteen op te ruimen.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn twee levensgrote verschillen tussen hondenpoep en paardenpoep:
1) hondenpoep ruikt heel sterk, paardenpoep niet
2) Hondenpoep is net lijm: als je erin staat, krijg je het nauwelijks van je schoenen af. Paardenpoep plakt niet, je houdt er hoogstens wat onverteerde grasvezels aan over
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paardenpoep moet net als hondenpoep wel degelijk opgeruimd worden.

Dit zijn bijvoorbeeld de Rotterdamse regeltjes betreffende paardenpoep;

Ook eigenaren of houders van een paard die worden betrapt kunnen een boete krijgen voor het niet opruimen van paardenpoep. De stadswachten van Stadstoezicht zijn
bevoegd om hiervoor een bon uit te schrijven. Hoewel paardenpoep zeker voor overlast zorgt, komt het minder vaak voor dan hondenpoep. Daarom zijn er geen extra maatregelen genomen om hier tegen op te treden. Het boetebedrag is met € 150,- wel een stuk hoger dan voor hondenpoep.
De politie spant zich op diverse manieren in om paardenpoep van straat te krijgen. De ruiters of de wijkteams van de politie geven aan Roteb door wanneer zij paardenpoep zien liggen. Roteb verwijdert dan de paardenpoep zo snel mogelijk van straat. Daarnaast heeft de politie afspraken met Roteb gemaakt over het verwijderen van poep die afkomstig is van paarden van de Bereden Politie.
U kunt overlast van paardenpoep melden via het telefoonnummer van de gemeente, waarna het opgeruimd zal worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de hond zelf dat niet kan doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-om dezelfde reden dat JIJ jouw spulletje doorspoelt voor de volgende persoon, gewoon schoon achterlaten
-politie te paard, dat begrijp ik ook niet...daar heb je weer een goeie vraag!