West Berlijn was onderdeel van de Bonds Republiek Duitsland (West Duitsland) en Oost Berlijn was de hoofdstad van de Duitse Democratische Republiek (Oost Duitsland).

West Berlijn was daarmee een "echte westerse stad" met alle vrijheden die in de BRD ook golden. Oost Berlijn was als onderdeel van de DDR communistisch en werden burgers beperkt in vrijwel hun hele leven en gecontroleerd door o.a. de Stasi (Staats Sicherheidsdienst - geheime dienst). Om te voorkomen dat inwoners van Oost Duitsland naar het vrije westen konden vluchten was om heel West Berlijn de beruchte Berlijnse Muur gebouwd (vanaf 13 augustus 1961). Het officiële standpunt van de Oost Duitse regering was echter dat infiltratie van westerse onruststokers, die het democratische regime wilden ondermijnen, moesten worden verhinderd om vrij de DDR in en uit te reizen.

Toegevoegd na 2 minuten:
De muur heette officieel dan ook de "Anti-fascistische Schutzwall".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En de DDR (Oost-Berlijn) was in handen van de Sovjet-Unie (het huidige Rusland) en de BRD (West-Berlijn) was in handen van de Fransen, Britten en de Amerikanen. Berlijn werd dus in vier sectoren opgesplitst. Maar deze sectoren waren wel één geheel, namelijk de BRD, tussen deze sectoren was geen sprake van 'grensovergangen'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoel in drie sectoren, mijn excuses
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, ik ben even verward bezig, even duidelijkheid; Berlijn werd in vier delen opgesplitst, waarvan drie delen (Fransen, Britten en Amerikanen) tot de BRD behoorden en het vierde deel was de DDR (olv de Sovjet-Unie)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo vat hem goed samen, de Britse, Franse en Amerikaanse sector vormden na de bouw van de muur in 1961 West-Berlijn en de Sovjet sector Oost-Berlijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wilde hier wel aan toevoegen dat 'vrijheid' ook in West Berlijn een relatief begrip is/was.
De Turken (en andere minderheden) in Kreuzberg zijn stelselmatig genegeerd en achtergesteld.

Andere antwoorden (2)

West-Berlijn hoorde bij de Bondsrepubik Duitsland (BRD) en Oost-Berlijn bij de DDR, die onder Russische invloed stond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
West Duitsland was van Engeland, Amerika en Frankrijk (kapitalistische landen.) Zij hadden als doel om Duitsland weer op te bouwen.
Oost Duitsland daarentegen, heerste het communisme onder het bewind van Stalin. Hij buitte het gebied uit en ontnam mensen hun vrijheid. Als reactie daarop vluchtten vele mensen naar het kapitalistische westen. Daarom besloot Stalin op een begeven moment om oost Duitsland volledig af te sluiten zodat mensen niet meer konden vluchten. (Denk aan de Berlijnse muur.)
Uiteindelijk viel deze muur in 1989 en werd Duitsland weer een geheel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het bouwen van de muur was echt aangelegenheid van de regering van de DDR (onder leiding van Ullbricht). De DDR is opgericht in 1949 en was een zelfstandig land in het voormalige Oostblok (de westerse landen erkenden de DDR trouwens pas in 1973). Het is wel zo dat de SED (Socialistische partij), de machthebber in de DDR, naar voorbeeld van de USSR handelde en de leiding van de USSR grote invloed had op de regering van de DDR.