Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat moet ik me voorstellen bij de Belgische "zwarte markt" (het woord bedoel ik)?

Iemand uit mijn doelgroep heeft laatst, zonder enige rijlessen of gelijk wat, een rijbewijs "gekocht" op de "zwarte markt". Iemand anders bemachtigde nog tickets voor een befaamd popconcert voor jongeren op dezelfde "zwarte markt". Zo kom ik dat woord in mijn werk dus geregeld tegen....
Natuurlijk mag ik deontologisch gezien niet verder vragen aan hen hoe en wat.
Dus wat moet ik me nu voorstellen bij die "zwarte markt"? En gaat het daarbij altijd over zaken die zich aan de rand van de illegaliteit/criminaliteit bevinden, of wordt de term ook voor andere zaken gebruikt (bij de jongen met het concertticket kan ik me bv. helemaal niet inbeelden dat hij op één of andere manier banden zou hebben in het criminele milieu).

10 jaar geleden
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bij de zwarte markt gaat het altijd over illegale handel. De omgeving waarin dit gebeurt hoeft niet direct een crimineel milieu te zijn, maar het blijft onwettig.

De zwarte markt is de economische bedrijfssector waarin onwettige economische transacties plaatsvinden, in het bijzonder het illegaal kopen en het verkopen van koopwaar. De goederen kunnen zelf onwettig zijn, zoals de verkoop van verboden wapens of de onwettige drugshandel; de koopwaar kan gestolen zijn, de koopwaar kunnen wettelijke goederen zijn die onwettig worden verkocht om belastingsbetalingen of vergunningen te vermijden, zoals sigaretten of niet geregistreerde vuurwapens. Ook minimum- en maximumprijzen kunnen leiden tot het ontstaan van een zwarte markt. Het wordt "zwarte markt" genoemd omdat het uit het gezicht van de wet plaatsvindt.
(Lees meer...)
SimonV
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
oepsie blijft dan toch moeilijk voor mij om hier goed op te reageren tov mijn doelgroep. dus niet "oh zo leuk dat je nog kaarten vond", al is het in dit geval natuurlijk onschuldiger dan documenten kopen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding