Welke overwegingen zou je kunnen hebben om een kind te krijgen?

In deze tijd vol gevaren en verleidingen kan ik mij voorstellen dat je daar toch even diep over na moet denken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kan je een kind in deze maatschappij dat aandoen?Het is niet op mijzelf van toepassing.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan geen rationele redenen bedenken. (tegenover vroeger: (financiele) verzorging voor je oude dag door je kinderen) Dan blijven gevoelsmatige redenen over. Daarbij kan ik me voorstellen dat je in de verleiding gebracht wordt door kinderen die je leuk vindt.

Het beste antwoord

In iedere tijd zijn er verleidingen waar wij als mensen mee mogen leren omgaan. "That's life". Wat belangrijker is, is of de toekomstige ouder(s) liefdevol verlangen naar een kind, het willen verzorgen in goede en slechte tijden, verantwoordelijkheidsgevoel hebben en de intentie hebben om hun kind te begeleiden van baby naar jong volwassene (en verder maar dan is je rol anders en je verantwoordelijkheden ook).
Wat bij mij opkwam is dat als we geen nieuwe mensen op de wereld zetten om die reden, er ook geen mensen zijn om de wereld weer een stukje mooier en liefdevoller te maken.
Naast de zorgen om je kind (mijn dochter is 11) zijn er ook zoveel leuke dingen en is iedere fase van je kind een uitdaging en een wonder om mee te maken (vind ik).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Elke tijd kent zijn verleidingen en gevaren. Dat mag geen doorslaggevende reden zijn. Je zou een kind moeten willen omdat je het leuk vind een kind te hebben en in staat bent daar goed voor te zorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan geen rationele redenen bedenken. (tegenover vroeger: (financiele) verzorging voor je oude dag door je kinderen)

Dan blijven gevoelsmatige redenen over. Daarbij kan ik me voorstellen dat je in de verleiding gebracht wordt door kinderen die je leuk vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je het een kind in deze maatschappij niet aan kunnen doen?

Je woont in Nederland in een welvarend land, goede medische faciliteiten, een meer dan redelijke levensverwachting, internationaal gezien lage criminaliteitscijfers en dus een van de veiligste landen om te leven...

Nee, dan een 500 jaar geleden of zo. Toen nam je 7 kinderen en was je blij als er 4 de 16 passeerden. Ziektes, vervolging van andersdenkenden, zware omstandigheden, honger, armoede...

Het hebben van kinderen is gewoonweg ingeprogrammeerd. Jou ouders hadden kinderen, hun ouders hadden kinderen, enzovoorts enzovoorts. Het is juist het níet nemen van kinderen dat een merkwaardige keus is.

Je hebt bovendien ook een toekomstige generatie nodig om een toekomst te hebben, hoe je het ook wendt of keert. En als je eenmaal kinderen hebt, is dat ook een extra motivatie om te proberen de wereld te verbeteren - je wilt tenslotte het beste voor je kroost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen krijgen is per definitie een egoïstische keuze: je verlangt ernaar. Je doet het voor jezelf en niet voor het kind. Als het kind er is, doe je juist alles voor het kind en niet voor jezelf. Je voelt aan jezelf of het tijd is om een kind te krijgen, dat is biologisch bepaald.
14 jaar geleden
Ik denk dat veel mensen kinderen willen omdat ze een gezin willen. Een gezin oftewel familie geeft gezelligheid, continuïteit, delen van lief en leed, een gevoel van saamhorigheid en liefde voor elkaar.

Zelf heeft me dat nooit getrokken, maar ik merk om mij heen dat dat traditionele van een gezin, het samen kerst vieren en verjaardagen en zo heel erg belangrijk is voor mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt rustig een kind krijgen in de huidige maatschappij.
Elk tijdperk heeft zo zijn voor- en nadelen. Maar om nu te zeggen dat je het een kind niet kunt aandoen? Dat gaat mij echt te ver.
Je wilt een kind omdat je dat fijn vind, je iemand hebt die op je lijkt en je kunt vormen tot wat jij belangrijk vindt. Je kunt je kind normen en waarden bijbrengen welke jij goed vindt. Je kunt een kind liefde geven en je kunt heel veel liefde terugkrijgen van een kind.
En ja, in de huidige tijd loeren er bepaalde gevaren, maar die waren er ook in onze tijd. Maar we leven nog altijd in vrede hier in Nederland en wonen in een welvarend land.
Dat is ook wel eens anders geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kind is de grootste spiegel die je maar kunt bedenken. Kinderen leren je om anders naar jezelf te kijken. Zij laten je relativeren. Ze leren je verantwoordelijkheidsgevoel en het belangrijkste; Ze leren je wat onvoorwaardelijke liefde is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarvoor heb je geen overwegingen te hebben. Als je een kind wil hebben, moet je het maar maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
veel overwegingen.
een kind in je leven is een hele verantwoordelijkheid.
erover nadenken is prima! en heel goed.
een kind in je (het) leven is bijzonder. je (de) aandacht gaat van jezelf naar het kind. je (het) leven is na de komst van een kleine helemaal anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt in overweging nemen of je een kind neemt omdat je vindt dat het zo hoort (volgens het boekje; "huisje, boompje, beestje")?

Je kunt in overweging nemen of je een kind neemt omdat je zussen en/of vriendinnen ook een kind hebben en jij er daarom ook eentje wilt?

Je kunt in overweging nemen of je een kind wilt omdat je het zo leuk vindt om een klein mensje waarmee je kunt wandelen, die je kan aankleden, de fles kan geven en naar bed mag brengen.
Daarbij wel in overweging nemen of je dat later als hij/zij groter wordt en in de puberteit zit nog steeds leuk zal vinden.

Je kunt in overweging nemen welke voordelen er bestaan als je een kind neemt.

Je kunt in overweging nemen welke nadelen er bestaan als je een kind neemt.

Je kunt in overweging nemen dat een van bovenstaande redenen je ertoe beweegt of dat je een kind wilt vanuit je moedergevoelens die bovenkomen.

En om het antwoord compleet te maken (met of zonder gezien je toevoeging); als bovenstaande je niet heeft kunnen overtuigen van een kind hebben zou je kunnen overwegen om geen kind te nemen.