Stel er was vanaf nu geen zuurstof meer op aarde welk wezen of plant overleeft dit het langst?

Ik kan mijn adem 3min inhouden ik ben dus snel pleite .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Anaerobe bacterien.

Anaërobe organismen gebruiken geen zuurstof om energie op te wekken en kunnen zelfs worden gedood door zuurstof. Anaërobe organismen gebruiken gisting of anaerobe dissimilatie.
Corrosie onder anaërobe omstandigheden van ijzer door Desulfovibrio-bacteriën

Er zijn verschillende graden:

* Obligaat anaërobe organismen kunnen niet overleven in aanwezigheid van zuurstof, of anders gezegd zuurstof is toxisch voor deze bacteriën (bv. Clostridium, Bifidobacterium,...).
* Facultatief (an)aerobe organismen kunnen in aanwezigheid van zuurstof aeroob dissimileren, maar overleven ook via zuurstof-onafhankelijke processen (bv. Enterobacteriaceae, Staphylococcus, Vibrio,...).
* Micro-aerofiele organismen hebben wel zuurstof nodig maar gedijen het best bij lage zuurstofspanning.
* Aerotolerante organismen zijn in principe anaeroob, maar verdragen wel de aanwezigheid van zuurstof (bv. melkzuurbacteriën).

Gewone gist is facultatief anaeroob. Veel rottingsbacteriën zijn anaeroob. Sommige anaërobe organismen zijn erg nuttig, bijvoorbeeld de boterzuurbacterie.

Anaërobe Archaea worden gebruikt in actief slib rioolwaterzuiveringsinstallaties, zonder zuurstof en met water zetten Archaea opgeloste organische stoffen om in koolstofdioxide en methaan (biogas).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zou zeggen: alles wat onder water leeft en niet afhankelijk is van zuurstof uit de atmosfeer. (warmbloedigen die naar boven moeten komen om te ademen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik beperk me even tot de planten: Alle planten zullen overleven totdat het avond wordt en het donker wordt. Bij licht produceren ze zuurstof als afvalproduct, voldoende om er zelf van te overleven.
In het donker hebben ze wel zuurstof nodig, dan zal het mis gaan.
13 jaar geleden
De meercellige organismen Loricifera overleven dan het langst. Dat zijn diersoorten die nog niet zo lang geleden door Italiaanse en Deense wetenschappers zijn ontdekt in een zuurstofloze omgeving in de Middellandse Zee.
Amadea