Welke vooruitgang is een achteruitgang?

Voor welke dingen je beter vroeger kon leven in verhouding tot nu.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag >+1

Het beste antwoord

Ik kan wel een vooruitgang bedenken die tevens een achteruitgang is. Denk maar eens aan de veiligheid op straat. Die is er op vooruitgegaan door de vele camera's die je overal ziet hangen - elke stap wordt geregistreerd. Dit zorgt tevens voor een achteruitgang. Immers, het begint hier steeds meer op een '1984'-scenario te lijken. De privacy is door deze vooruitgang enorm achteruitgegaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Want vroeger kon je nog over straat zonder dat je op 30 verschillende manieren wordt vastgelegd bij elke tien meter.

"1984 was NOT supposed to be an instruction manual".

Enfin!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

De Europesche Unie, de euro en het verdrag van Lissabon zijn absolute achteruitgangen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Mwah, niet absoluut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is een mening. ik zie geen argumenten ook. waarom precies? vooralsnog -1
Als ik een paar honderd jaar geleden was geboren had ik waarschijnlijk geen allergieën gehad
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal wel afgezaagd klinken maar volgens mij was het milieu beter dan nu, alles wat je nu koopt zit in een verpakking. Tegenwoordig ook veel tegen diefstal, en houdbaarheid

Vroeger hadden 4 ons worst in een zakje, de schillenboer kwam langs. En wij hadden een groot gezin maar er werden maar weinig vuiniszakken aan de weg gezet en nu hele containers.

Dus de vooruitgang van een hoog plastic gehalte is voor mij een achteruitgang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik allen al kijk hoeveel plastic wij hebbeb verzamelt in een maand, je schrikt je te pletter, zoveel, verpakkingen, flesjes.
Van mij een +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt, dat hadden wij vroeger echt niet met een gezin van 6 personen. Het is schrikbarend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorheen zag je dat ook niet, dat verdween gewoon in het huisvuil.
Sinds wij geacht zijn plastic te verzamelen in de daarvoor bestemde zakken, die eens per maand worden opgehaald, zie je pas hoeveel plastic je hebt .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ik erger me mateloos aan al die onzinnige verpakkingen.Ieder maandverbandje apart verpakt,wat een afval.En dat is nog maar een klein voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je van sommige vleeswaren, voor elk plakje ook een velletje plastic, koeken in een verpakking en al die koeken samen ook weer in een grotere verpakking.
Sinds ik mijn plastic tassen tas uit zag puilen, heb ik besloten standaard een tasje in mijn tas te houden.
Op de markt, alles los in de tas, huppetee, scheelt weer 10 tasjes, zo kun je nog wel doorgaan. :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thee doosjes met plastic verpakking, vaatwasblokjes los verpakt, komkommer/folders in plastic kleine flessen wasverzachter. Wij verzamelen in onze woonplaats plastic afval in zakken. Eens in de 2 weken staan er zakken vol aan de weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ergelijk , 's morgens dat dunne plasticje van je theedoosje pullikken, als je net je ogen los hebt.
Komkommers in plastic, grr, winterwortel, in plastic!!
Folders heb ik al afgeschaft, die lees ik op Internet..
Het was hier net een verzamelhuis van glas, papier en plastic.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Loes,ik weiger ook altijd plastic draagtasjes.
En als ik er wel èèn heb hergebruik ik hem in de pedaalemmer.Als iedereen dat deed scheelde het al een stuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zekers te weten Azil. :)
Dit is een contradictie in terminis...

Maar ik snap je wel... Internet is een achteruitgang... Je kunt niet meer spontaan ergens aanbellen en op de koffie gaan... Je moet nu echt eerst een afspraak maken of het wel uitkomt... Iedereen heeft het zo druk en niemand heeft geduld...

Door internet denk je dat je niet alleen bent, maar in feite vervreemd je van het normale leven...

Je kunt vooraf en tijdens nooit zien of iets een vooruitgang of een achteruitgang is, dat kun je alleen achteraf zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mobiel: je kunt er overal mee bellen. Dat is meteen ook het nadeel, het bellen lijkt belangrijker dan gewoon met elkaar praten. Een mobiel krijgt altijd voorrang, sociaal gezien gaan we er daarom vaak op achteruit.

Je ziet dit verschijnsel overal: op het werk, in het openbaar vervoer, in de winkel. Overal komt de mobiel steeds vaker voor als ultieme stoorzender voor diegene(n) die op dat moment niet aan het bellen is/zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste stap om mensen aan het mobiele lijntje te houden.
Dat krijgt nog een staartje. Een lange staart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gesprek van mens tot mens word gestaakt als de mobiel overgaat.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, helemaal mijn idee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Japan zijn veel werknemers al zo ver, dat ze de mobiel van de zaak bewust achterlaten in de metro..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Nuke: is dat niet gewoon vergeetachtigheid? ;)
Het 'nieuwe' zorgverzekeringsstelsel.

Het in de toekomst willen verbieden van downloaden waar nu over gesproken wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het individualisme, we zijn vooral met onszelf bezig ipv met onze omgeving.
De maatschappij is zo ingericht dat je in eentje makkelijk jezelf kunt handhaven, vroeger hadden we elkaar gewoon echt nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen enkele vooruitgang is een achteruitgang. Bestaat niet, onmogelijk. Het kan in de praktijk wellicht zo overkomen, maar theoretisch kan dit niet!

Wat wel zo kunnen is bijvoorbeeld tijdens de misie in afghanistan geen vrouwen te sturen, zodat de bevolking niet het uiterste wordt geconfronteerd. Men zal zeggen dat dit een achteruitgang is, ik denk echter dat het een vooruitgang is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom kan dit theoretisch niet? Wat voor de een vooruitgang is (voor een bepaalde doelgroep bijv) hoeft voor de ander geen vooruitgang te zijn.
Niet dat ik nooit denk dat vroeger sommige dingen beter waren, maar dingen veranderen en elk voordeel heb se nadeel.
Vroeger was er zeker een rustiger levenstempo en er was minder milieuvervuiling, vooral omdat er minder mensen waren, als we ons nu met met turf zouden verwarmen was dat een ramp.
En het rustiger tempo verhinderde niet dat landarbeiders vaak de zestig niet haalden.
En Emmanuel Kant klaagde ook al over geluidshinder; naar onze maatstaven was het er niet, maar hij had er wel last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Marktwerking en als gevolg daarvan de aanbestedingen zijn een zeer grote achteruitgang. Zelfs de non-profitsector wordt nu gedomineerd door de marktwerking en dat is heel erg verkeerd. Het menselijke aspect gaat steeds meer verloren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O-V koste veel geld en terwijl we net zo goed ons abo kunnen laten zien of strippenkaart kunnen stempelen.
wat denk je wat we vooruitgang konden boeken met dat geld???...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het willen verbeteren van technologieën en de digitalisering, dat zijn de grootste achteruitgangen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vleesverwerkende industrie is voor de dieren een enorme achteruitgang.Het hoeft geen betoog waarom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
>+ 1
de samenleving waar we nu in zitten