wat kunnen arme mensen doen tegen uitbuiten?

in arme landen.
ik hoop dat er een goeie manier is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er een goeie manier was, dan gebeurde het al niet meer...

Het beste antwoord

Wat toevallig! Ik sluit net een bestand op Word af, en dat was een verslag van 60 pagina's wat te maken heeft met het Marxisme(vorm van communisme) in Noord-Korea. Ik heb het communistisch manifest gelezen en het ging grotendeels over de uitbuiting van het proletariaat (arme arbeiders). De bourgeoisie (de rijke bezitters) die het kapitaal maar blijven uitbreiden zijn de boosdoeners.
Het communisme spreekt me erg aan, omdat het eerlijk is. Alleen het probleem is dat de theorie leuk klinkt, maar het in de praktijk nooti zo kan werken.

Nu ga ik echt op jou vraag ik. :P
Wat de arbeiders deden was hun krachten bundelen om tegen de bourgeoisie in te gaan. Op een politieke manier de meerderheid vormen en alle kapitaal en de productiemiddelen aan de staat overhandigen. De staat kan alle welzijn en welvaart eerlijk verdeleln over de burgers. Geen uitbuiting meer etc.

BELANGRIJKSTE GEGEVEN: De arbeiders hebben de werkgevers nodig, maar de werkgevers hebben de arbeiders vooral nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Neen, bestaat helaas niet.Integendeel , sinds het begin van de financiële crisis is de kloof tussen rijk en arm zowel op macroeconomisch gebied (landen, staten) als micro-econ. (gezinnen) toegenomen. De pareto regel gaat steeds meer en meer op : 20 % van de bevolking bezit 80 % van het vermogen (onroerend en alle spaar beleggingen ) Het enige waar we kunnen op hopen is ooit een universele beweging van intellectuelen die een fundamentele sociale levensvisie uitdragen. Zoniet gaat ooit de bom barsten ,vroeg of laat. In Europa is sinds 2009 een 12% onder de armoedegrens gevallen in contrast met de 0,7 % superrijken met vermogens boven de 1Mio euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks, kapitaal is de macht. Dus je hebt je te schikken. Net zo als hier, allen hebben wij iets meer geluk daar wij aan de grondslag liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Arme mensen kunnen zelf
niet IETS doen tegen uitbuiting,

De rijken kunnen ALLES doen tegen uitbuiting,
door te stoppen om de armen uit te buiten;

het zijn immers de rijken die de armen uitbuiten,
maar zij doen er NIETS aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maakt wel een punt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@FaberYejo Ssssst...niks zeggen hoor (^_^) .llll @Jeroen
...Thnx
Meestal niet veel, soms een beetje. Er zijn wel een paar voorbeelden, bv in India, waar arme boeren cooperaties vormden om zo een betere prijs voor hun producten te krijgen en niet zo gauw door opkopers tegen elkaar werden uitgespeeld. Samenwerking maakt ze dus soms wat sterker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het socialisme heeft geprobeerd daar een antwoord op te vinden. En dat is ook gedeeltelijk gelukt. We hebben hier vakbonden en CAO s waarin de lonen en de arbeidsvoorwaarden staan.
Het is jammer dat veel werkende mensen denken dat voor hun de vakbond niet nodig is.

Op een poster van de vakbond stond eens een afbeelding van, wat men dan noemde, een arbeider. en de tektst eronder was:
Heel het raderwerk staat stil
als uw machtige arm het wil

Uitbuiting van arbeid kan dus alleen worden voorkomen, ingeperkt als werkende mensen zich aan elkaar verbinden.
Stakingen die er vroeger veel meer moesten zijn b.v. hebben veel goeds voortgebracht.

Je ziet nu dat grote bedrijven naar allerlei buitenlanden gaan waar ze mensen voor een habbekrats laten werken.
Ook daar zijn beginnende vakbonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar hoort dit plaatje bij, natuurlijk :)
http://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=File:Gansch_het_raderwerk_staat_stil_als_uw_machtige_arm_het_wil.jpg&oldid=26977906
Arbeiders aller landen verenigt u!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor arme mensen zelf is er weinig aan te doen. Als je de keus hebt tussen te lang en onder gevaarlijke omstandigheden werken tegen een hongerloontje of geen werk en geen inkomen, is de keus snel gemaakt.

Als consument kun je wel iets doen, door te letten op wat je koopt. Daarnaast zijn er verschillende organisaties die opkomen voor mensenrechten, en sommigen, als CNV Internationaal en FNV Mondiaal, zijn gelieerd aan een vakbond, en richten zich specifiek op het opbouwen en faciliteren van werknemersverenigingen in gebieden waar het nog niet gebruikelijk is dat mensen voor zichzelf opkomen.

Als een stukje verdieping hierbij nog een filmpje van iemand die de mening is toegedaan dat uitbuiting een tijdelijk symptoom is dat uiteidelijk leidt tot meer welvaart en welzijn voor iedereen. Doe ermee wat je wilt.