Sinds wanneer is het idee dat de Aarde een bol is algemeen geaccepteerd in onze maatschappij?

Een leraar van mij vertelde laatst dat goedgeschoolde Grieken al wisten dat de aarde niet plat, maar rond was. Toch duurde het nog een paar duizend jaar voordat het gewone volk dat ook wist volgens mij. Wanneer was dat ongeveer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Eigenlijk wis met al heel lang dat de aarde rond was.
Het foute idee dat mensen voor de tijd van de tijd van de ontdekkingsreizen geloofden dat de Aarde plat was ontstond na de publicatie van Washington Irving's Leven en Reizen van Christoffel Columbus in 1828. Dit geloof is nog wijdverspreid en wordt zelfs in leerboeken overgenomen.

Maar..... Ten tijde van Plinius de Oudere, die leefde in de eerste eeuw na Christus, werd het concept van een bolvormige Aarde onder westerse geleerden algemeen aanvaard. Ptolemaeus tekende zijn kaarten volgens het idee van een bolle Aarde en ontwikkelde een systeem van breedtegraden, lengtegraden en klimaatzones. Zijn geschriften bleven gedurende de Middeleeuwen de basis van de Europese astronomie, hoewel gedurende de Late Oudheid en Vroege Middeleeuwen (van ongeveer de 3e tot de 7e eeuw) argumenten voor een platte Aarde nog gangbaar waren.

Rond 1070 begon de Renaissance van de 12e eeuw, die een intellectuele herleving betekende met sterke filosofische en wetenschappelijke wortels, en een grotere interesse voor de studie van de natuur. Tegen die tijd geven overvloedige bronnen aan dat de meeste twijfels die de Europeanen misschien eerder hadden over de bolvorm van de Aarde weggenomen waren.

Colleges in de middeleeuwse universiteiten gaven meestal bewijzen voor het idee dat de Aarde rond was. Ook "Over de wereldbol", het invloedrijkste astronomie boek van de 13e eeuw en verplichte leerstof bij alle West-Europese universiteiten, beschreef de wereld als een bol.

Voor meer informatie: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ik ga je een geheimpje verklappen : dat is geen ''idee''.....dat is werkelijk waar....ssssssstttttttt.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien wel pas sinds de eerste mens op de maan.
Toen waren er beelden van hoe de wereld er van ver uitzag, en dus ook bewijs door middel van beelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds mensen met zeilboten de wereld zijn gaan rondvaren, in de zestiende eeuw zoon beetje.
Toen kon bewezen worden dat je wereld letterlijk 'rond' kan varen.

Dat hij rond is valt ook te zien aan hoe je tussen een object aan de horizon en jezelf een bolling ziet.
Als je bij wijze van spreken recht vooruit blijft varen totdat je weer bij je beginpunt bent, en je blijft die bolling de hele tijd zien dan kan het niet anders dan dat de wereld rond is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds 1492, toen Columbus naar Amerika ging varen.

De Katholieke kerk heeft het pas in 1991 erkend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik meen me van de geschiedenislessen te herinneren dat een zekere Copernicus had uitgevonden dat de aarde rond moest zijn, en moest draaien om zijn as. Dat was in de 15e eeuw. Hij leidde dat af aan de sterrenhemel.
En misschien ook aan de horizon die niet helemaal zover lag vanaf een berg gezien dan je zou verwachten in een platte wereld (simpel gezegd).
De man werd natuurlijk door de Paus in de ban gedaan, die was nog niet zover.
Maar dat neemt niet weg dat Grieken, en Egyptenaren en Maya s die allemaal veel met de sterren bezig waren, misschien ook wel een idee hierover hadden.

Overigens las ik veertig jaar geleden in de Panorama een artikel over een man die er nog steeds heilig van overtuigd was dat de aarde plat was.