hoe worden gehandicapten voorbereid op de maatschappij/samenleving?

Dus personen die niet kunnen stappen, en praten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Er is natuurlijk een groot verschil tussen een lichamelijke en een geestelijke handicap.
Ik heb alleen ervaring met geestelijk gehandicapten. Ze zijn nauwelijks nog op deze maatschappij voor te bereiden. Alles is zo ingewikkeld, dat zelf een ritje met de bus, het aanschaffen van een OV-kaart en het opwaarderen van de kaart als ook het in- en uitchecken een onoverkomelijke moeilijkheid wordt.
De wereld om hen heen heeft niet meer het geduld en de bereidheid enige empathie te tonen en het langzaam uittellen van geld bij een kassa voor het halen van een boodschap is bijna gedoemd te mislukken. Ik wordt hier vaak heel verdrietig van. Dus bergen we die mensen op in tehuizen waar het merendeel van het verplegend personeel dagelijks meer op de computer zit te werken, dan aandacht aan de cliënten besteedt. Zelfredzaamheid heet het sleutelwoord te zijn, maar wat ik zie is eenzaamheid en aftakeling.
Enzovoort…….

Het beste antwoord

Voor zover dat voor deze mensen mogelijk is, is er dagbesteding, hier wordt wat geknutseld, gezellig samen koffie,thee of iets fris gedronken, gelachen, gezongen en gehuild. Ook zijn er nog de sociale werkplaatsen, waar de gehandicapten/beperkten, als dat mogelijk is, kunnen werken en op deze manier hun eigen geld kunnen verdienen. Verder is er begeleidt wonen, als het mogelijk is, dan kunnen mensen met een handicap/beperking in aanmerking komen voor begeleidt wonen, hier is begeleiding beschikbaar voor de tijd dat de bewoner dit nodig heeft. Veel mensen met zware beperkingen leven in een woongroep of tehuis, waar alles geregeld wordt. Veel meer dan een beetje dagbesteding en een babbeltje is daar niet te vinden, deze mensen kijken uit naar bezoek.
Maar de meeste mensen met een handicap of beperking wonen gewoon zelfstandig, met of zonder gezin. Stappen is geen gemis, als je dat nog nooit gedaan hebt, je kunt ook genieten van de tv of radio, of gewoon een spelletje kaarten. Mensen met een langdurige beperking/handicap worden meestal persoonlijk begeleidt. Zij krijgen hulp dat betaald wordt uit het WMO (wet maatschappelijke ondersteuning) en/of AWBZ (algemene wet bijzondere ziektekosten).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Crea iemand die niet kan lopen of praten kan wel degelijk normaal werken op mijn werk hebben we ook iemand gewoon in een normale functie in een rolstoel die niet kan praten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prachtig, ja ik weet dat het mogelijk is, maar helaas is dit een zeldzaamheid, er zijn er maar weinig die aan het werk komen bij een reguliere baan. De werkgevers durven het niet aan, zijn er niet op ingericht, hebben de mankracht er niet voor enz. Hopelijk wordt dit echt beter in de toekomst. Maar... er zijn er zeker die het wel lukt.
Fantastisch dat jouw werkgever hier voor open staat!
ronron1212
10 jaar geleden
Gaat hopelijk snel veranderen
http://www.penoactueel.nl/Personeel/Algemeen/2012/11/Participatiewet-verplicht-werkgevers-arbeidsgehandicapten-aan-te-nemen-PENO008947W/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt ronron, duidelijke link, waarvan ik echt hoop, dat het de belofte waar maakt.