Normen en waarden 'groeien die mee met de tijd' ?

Heeft het vandaag de dag een andere betekenis?

Toegevoegd na 2 uur:
Kan ik het vandaag de dag uitspreken als 'Normen, waarden en respect voor het leven anno 2010!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees maar eens een oud etiquetteboek en vergelijk het met de omgangsregels van nu. Je zult het verschil zien.

Het beste antwoord

Groeien ze mee, de normen en de waarden, vraag je.
Als je de krant leest vraag je je soms af of er nog normen en waarden zijn....

Toch is het antwoord op je vraag: ja. En dat is ook goed. Tijd haalt sommige dingen in en dan moet je niet blijven hangen.

Veel ouders geven aan hun kinderen door wat zij zelf hebben meegekregen van huis uit en wat zij geleerd hebben. Veel kinderen zullen dan ook zeker een basis hebben van normen en waarden.

Maar de tijd waarin je leeft, vormt je ook. Aanpassen, meekrijgen, met wie je omgaat: alles is deel van hoe jij bent en hoe jij met dingen om gaat. Hoe jij reageert op en aankijkt tegen dingen, dat bepaalt mede jouw normen en waarden.
De basis is hetzelfde als vroeger, maar er zijn normen en waarden aangepast aan deze tijd. En dat is goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bestevaer, goed antwoord! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb vrede met je antwoordt....

Andere antwoorden (6)

normen en waarden groeien naar mijn mening mee met de tijd, deze worden grotendeels aangeleerd in de eerste levensjaren van een kind.

De ouders veranderen, en daardoor ook het kind.

zo was het 30 jaar geleden echt 'not done' om iemand te dumpen d.m.v. een sms bericht.
tegenwoordig kijken mensen hier niet meer vreemd van op, het gebeurd dagelijks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker! In het verre verleden was het in Nederland héél NORMaal dat honden werden ingezet als trekdier. Nu kan dat echt niet meer.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, de maatschappij verandert en daarmee normen en waarden.
Wat vroeger als buitensporig gedrag werd gezien is vandaag de dag heel gewoon. en andersom ook.
Bijv. het jij en je zeggen ipv u en uw en kinderarbeid en of lijfstraffen.
Dus sommige dingen worden vrijer en andere juist minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker!
Neem maar eens het hand in hand lopen van twee mannen!
50 jaar geleden kon dat echt niet!
20 jaar geleden was het geen enkel probleem!
Nu wordt je daar voor in elkaar geslagen!
Sommige normen en waarden worden versoepeld met de jaren en andere normen en waarden juist weer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ten dele wel, zie de voorbeelden eerder geantwoord.
zaken als respect hebben voor elkaar en andermans eigendom niet. dat zijn ingebakken normen en waarden die nageleeft, onderwezen en gehandhaaft dienen te worden. ander stort een samenleving gewoon in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De normen en waarden van vroeger zagen er heel anders uit dan die van nu. Vroeger was de norm dat de vrouw thuis bleef er voor de kinderen ging zorgen. Dat zie je nu niet meer als een norm.

Maar groeien vind ik een groot woord, zelf vind ik niet dat de normen en waarden groeien. Ze veranderen.