Asociaal of niet? zie uitleg

Als je alleen op een overvol terras zit aan een tafeltje van 4 en mensen vragen of ze bij je mogen zitten, is het dan asociaal om te zeggen dat je dat liever niet wilt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat vind ik niet asociaal. Vaak zal ik ja zeggen, maar er zijn ook momenten dat ik dat niet wil. Omdat ik überhaupt geen extra gezelschap wil, of omdat ik geen gezelschap wil van die groep. Want laten we wel wezen: er zijn soms groepen mensen die al iritant zijn als ze drie tafeltjes verderop zitten, laat staan als ze op je lip zitten.

Dan vind ik het niet sociaal als je - terwijl je zélf waarschijnlijk ook moeite hebt moeten doen voor een leeg tafeltje op dat volle terras - min of meer (sociaal) verplicht je het gezelschap van anderen op zou moeten laten dringen.

Wat ik wél zo sociaal vind, is om indien mogelijk een tafeltje uit te zoeken dat zo goed mogelijk past bij de grootte van je groep (dus geen zespersoonstafel voor twee als er ook vierpersoonstafeltjes zijn), en eventueel op te schuiven naar een inmiddels beschikbaar gekomen kleiner tafeltje om plaats te maken voor een grotere groep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SuzyQ: met 'geen gezelschap wil van die groep' heb je natuurlijk een punt. Een klant is koning, zolang hij zich als koning gedraagt. Iemand die geen rekening houdt met andere gasten, kan ook niet verwachten dat iemand rekening met hem/haar houdt.

Andere antwoorden (21)

Nee dat vind ik niet, als jij op dat moment liever alleen zit vind ik dat niet asociaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind ik wel. Je zit aan een tafel voor vier personen!

Je gaat toch ook in de bus of tram niet op twee stoelen tegelijk zitten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet asociaal..wel minder sociaal.. en natuurlijk ook wel eerlijk..
Maar ik zou het zelf niet weigeren, eerder zelf aanbieden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het toch wel een beetje.
Zie verder bij 'reactie', omdat het geen antwoord is op deze vraag :-)!

Toegevoegd na 5 dagen:
Mijn reactie was nl:

"In onze vakantie hadden we dat ook een paar keer in Z-DL. Ook toen kwamen er mensen (duitsers) aan ons tafeltje zitten. Hartstikke leuk was dat! Ze gaven ons tips wat nog meer het bekijken waard was.

Dus het kan ook juist heel leuk zijn als mensen aan je tafelje komen zitten ;-)!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan, als jij in je eentje aan een tafeltje van 4 bent gaan zitten, terwijl er ook tafeltjes voor 2 vrij zijn en je wilt niet dat een groepje van 3 bij jou aan de tafel komt... ja, dan vind ik dat redelijk a-sociaal. Maar als verder alles vol is... ja, dan vind ik het nog niet netjes. Als je echt alleen wilt zitten, kun je beter niet op een overvol terras gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ja dat vind ik wel asociaal, die mensen willen ook even zitten.
Persoonlijk vind ik het wel lastig want je moet aan hun gesprek deelnemen of er naar luisteren en dat voelt niet goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan het net als jij ook niet altijd volgen, krijg wel eens het gevoel dat sommige figuren alles doen om zelf veel punten te krijgen en die van anderen te verlagen.
Ik ga niet voor de punten maar voor deze wel heeeeeeeeeeeeeel erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij ook een plus hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel Loes, dit voelt dan wel weer goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk, het is jouw mening en dat 'verplicht' meeluisteren is soms heel vervelend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Cavi dat is wel zo maar dan word je er niet zo verlegen van.
Bedankt voor de +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen min, maar je HOEFT niet aan hun gesprek deel te nemen. Ik ben een solo-koffiedrinker zonder behoefte aan gezelschap. Maar juist doordat ik alleen ben, deel ik regelmatig een tafeltje in de drukte. Geen probleem ; ik ga gewoon verder met mijn eigen dingetjes (lezen, schrijven, puzzelen, haken). Soms val je inderdaadin het gesprek, maar dat kan ook heel leuk zijn. Maar het MOET niet, hoor.
Asociaal betekent gewoon NIET sociaal.

En als iemand op een overvol terras liever drie stoelen onbezet laat, dan anderen die dan ook heel graag willen, een plaats te gunnen, dan ben je dus niet sociaal bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja asociaal.Maar als je ja zegt is je heerlijk moment van privacy en rust foetsie, dat neem je er dan maar bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. niet echt. Maar je kan eventueel event kijken of er nog een lege tafel er light. Dan zeg je tegen hun ja kom maar zitten. En dan ga jij maar naar die andere vrije tafel.
Maar stel dat er geen vrije tafel er meer is. Ja dan kan even toch kunnen zeggen nee wil liever alleen zitten. OF je verlaat de plaats. Ga je maar ergens anders zitten.
Het is net zo hoe andere mensen daar erin kijken. ik vindt van niet hoor.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik vind van niet.

Ik merk bij de antwoorden hier dat men soms de insteek neemt van diegene die alleen zit, en soms die van die groep die het die ene persoon vraagt.

Ik heb de insteek van die ene persoon. Op een terras zijn nu eenmaal geen 1-persoons tafeltjes. Dus in die optiek zouden 1 persoons 'groepen' altijd uitgesloten zijn om aan te tafeltje te zitten.

Een terrasje nemen is altijd een ontspannen moment voor iemand. Iemand zou dus heel goed alleen een tafel moeten kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, dat is niet asociaal als jij even alleen wilt genieten van iets dat je net besteld hebt mag dat best.
en natuurlijk ook als je het op een redelijke manier zegt van ; dat je liever niet wilt dat ze hier komen zitten dan is daar niks mis mee.
Als er geen plek is voor die andere mensen om bij elkaar te kunnen zitten, en wel een ander plekje voor jou om in je eentje te kunnen zitten (als zij bijv met z'n 3en zijn, en er is alleen nog een 2-persoonsplekje), vind ik het wel netjes om te zeggen dat ze er mogen zitten en dat jij dan op die andere plek gaat zitten.

Als er nog andere plekken zijn, bij anderen aan tafel, waar ze kunnen zitten, vind ik dat je best kan zeggen dat je eigenlijk liever alleen zit. Ze kunnen het dan aan een andere tafel proberen. Je kan overigens ook de stoelen die over zijn aanbieden, dat ze die mee kunnen nemen naar een ander tafeltje.
Als er echt geen andere plek is, vind ik het wel asociaal om nee te zeggen, als er wel een andere plek is is het oke.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen omdat iemand het vraagt, hoe hij/zij nog geen 'ja' of 'vanzelfsprekend' als antwoord te krijgen; 'nee' is ook een antwoord. Op overvol terras is het wel socialer de vrije stoelen te delen of zelfs aan te bieden.
Zeker als je alleen bent en wilt zijn, kun je eenvoudig een rustigere plaats opzoeken (als je al alleen wilt zijn, wat doe je dan op een overvol terras?).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plusje alleen al voor de laatste zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die laatste zin doet het hem +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is alleen en alleen. Soms zit ik op een terras omdat ik ergens wil zijn waar ik buiten ben, lekker in de zon kan zitten, uitzicht heb op de wereld (mensen kijken) en (tegen betaling) drankjes geserveerd krijg. Dáárom zit ik op een overvol terras. Niet om verplicht tafelgenoten te accepteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat er niet om, of je alleen mag zitten; het gaat hierom om of het asociaal is, nee te zeggen. Als ik in de bus zit, hoef ik ook niet per se iedereen naast me, maar als de bus vol is (hoewel dat niet eens hoeft) en iemand wil naast me zitten, zal ik dat niet weigeren (ook al zou ik alleen willen zitten). Op een terras is dat denk ik niet anders (ook al zit ik uiterst zelden alleen op een terras).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de bus zit ik om van A naar B te komen. Op een terras zit ik om op een terras te zitten. De twee zijn wezenlijk anders.
Ja vind ik wel een beetje asociaal. Het terras is overvol, jij gaat aan een tafeltje zitten met 4 stoelen dus zijn er 3 stoelen leeg. Het is jouw goed recht om nee te zeggen, maar echt sociaal naar die andere mensen is dat niet.
Gun een ander ook een plekje op dat terras!

Hoe zou jij je voelen wanneer jij heel erg trek hebt in een biertje en er zit iemand in zijn eentje aan een tafeltje met 4 stoelen. Zou toch aardig zijn als die persoon tegen jou zou zeggen: "kom maar hier zitten hoor er is hier vollop ruimte".
Of ga je dan toch liever wachten tot er een hele tafel voor jou alleen vrijkomt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik vind dat niet asociaal. Als jij behoefte hebt om even rustig op het terras in je eentje wat te drinken dan mag dat. Als er ergens een tweepersoons tafel staat zou je wel even kunnen verhuizen. Maar anders mag je gewoon blijven zitten. Het zou ook nog kunnen dat je een vriend verwacht die straks aanschuift.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat mag. In Italie zou dat moeilijker zijn overigens. Het hangt dus van de cultuur ook af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in mijn opinie is dit ver van assiosciaal ik noem het liever beleeft om te zeggen wat je wilt of denkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee vind ik niet Asociaal.
Jij kunt er niks aan doen dat het zo druk is op het terras. Zelf vind ik het eerder asociaal om te vragen of dat ze bij je mogen zitten.
dan duw je onderrand iemand tegen een muur aan, ze verwachten eigenlijk al een een ja, en dan is het vaak lastig nee te zeggen, ook omdat je misschien wel erg overdonderd bent, door die vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ALLEEN OP EEN OVERVOL TERRAS ZITTEN KAN NIET!

HET IS MEER ASOCIAAL DAT JE ALLEEN AAN EEN TAFEL VAN 4 GAAT ZITTEN!

ALS HET GEZELLIGE MENSEN ZIJN, PRIMA TOCH...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat is acosiaal…je bent nl in een openbare ruimte (in dit geval zelfs op straat) jij kan dus nooit voor iemand anders bepalen of hij of zij daar gaat zitten, het zijn jouw stoelen niet, het is jouw straat niet, sterker nog….het is jouw terras niet!!

sterker nog: degenenen die willen gaan zitten HOEVEN het niet eens aan jou te vragen…
En mocht je er last van hebben, kun je maar 1 ding doen ..opstaan en diegenenen een fijne dag wensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat je dit gelijk asociaal kunt noemen.
Jij hebt dat tafeltje veroverd,
die andere kunnen ook best wachten.

Ik zou er niet zo veel moeite mee hebben,
als je op een overvol terras zit,
heb je blijkbaar niet echt de behoefte om rustig alleen te zijn.

Mooi mee genomen toch?
Misschien kun je nog een stel leuke vrienden maken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou me kunnen voorstellen dat je nee zegt. Het is een verzoek van mensen om bij je te zitten. Toezeggen en afwijzen is mogelijk, maar is het wenselijk?
Toezeggen belemmert je persoonlijke ruimte aan tafel en het idee dat je er alleen zit. Op een overvol terras zit je echter nooit alleen én privacy is er niet. Een voordeel is dat de vragers blij zijn. Je kan een gesprek met ze aangaan en een gezelligere ochtend/middag/avond hebben. Het is namelijk een onverwachte gebeurtenis waaruit iets positiefs kan komen. Stel dat het vrienden van je worden?
Afwijzen kan opluchten in de zijn van, geen geforceerde gesprekken, in de gaten houden van eigen rekening, spullen en tafel delen. Het nadeel is dat je commentaar van omzittenden kunt krijgen of dat je een schuldgevoel krijgt.
Asociaal of sociaal, het is de motivatie achter het besluit.