Ik weet dat vrienden komen en gaan, maar waarom blijft het zo pijn doen?

Ik word het maar niet gewoon dat het normaal lijkt dat af en toe vrienden vergaan en erna weer nieuwe mensen in de plaats komen.
Soms denk ik dat ik beter af ben als ik gewoon alleen zou leven.
Maar een mens word rap eenzaam.
Maar een verloren vriendschap kan zo'n pijn doen elke keer opnieuw.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop dat je vrienden niet vergaan, vroeg of laat krijg je de politie op je dak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom de politie?

Het beste antwoord

Dat komt, omdat je bij een verloren vriendschap jezelf vragen gaat stellen. Mensen kunnen ook uit elkaar groeien, ontwikkeling van beide partijen kunnen in een andere richting gaan. De vriendschap kan van één kant gekomen zijn, zonder dat je je dat realiseert. Jij of de ander kan door tijdgebrek meer energie in andere zaken gaan steken en de vriendschap dus verwaarlozen.
Eigenlijk is alles een groeiproces. Een vriendschap die een levenslang meegaat is een unicum.
Je mag er best verdrietig om zijn, maar je kunt er beter van leren en zuinig op die vrienden zijn die je hebt, zonder jezelf of de ander verwijten te maken als een vriendschap verwatert.
Maar om jezelf af te zonderen, omdat je bang bent pijn te krijgen, is tegen het leven. Leven is ontwikkelen, leren en dankbaar zijn voor alles wat op je pad komt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil iedereen bedanken voor hun antwoord.
Maar toch vind ik het raar dat iedereen het gewoon accepteert dat vrienden gewoon komen en gaan. Ik hecht me enorm aan mijn echte vrienden. En als die dan gaan ben ik er slecht van. Maar nu snap ik niet waarom een mense nog moeite doet om nieuwe vrienden te maken als je toch op voorhand weet dat ze weer weg gaan. Je zou idd al super veel geluk moeten hebben dat iemand blijft. Dan denk ik maar dat ik geen nieuwe mensen wil als vriend. Maarja dan zitten we weer met het probleem dat we eenzaam worden. Dus we moeten wel?...

Andere antwoorden (3)

Ja, dat klopt, is vaak niet leuk, maar blijkbaar niet te voorkomen. Je hebt vrienden, en soms gaan als je wat volwassener wordt, de interesses uiteen, en verlies je elkaar uit het oog, meestal zonder ruzie.Het is niet mer zoals bij kleine kinderen, die elkaar zien, weten hoe ze heten en meteen dikke vrienden zijn.
En soms kom je later weer je oude vrienden tegen en is de vriendschap bestand geweest tegen de tijdelijke scheiding, en ga je wer gewoon verder waarmee je samen bezig was.
En scheiding doet soms pijn, maar bedenk als je alleen zou leven: niet de pijn of het verdriet van de scheiding, maar ook niet het plezier van het samenzijn.
Ik wens je nog vele goede vrienden, en je zult merken dat er ook enkele trouwe tussen zitten
11 jaar geleden
Ja, het is heel lastig om vrienden los te halen. Je heb namelijk geheimen, veel gepraat, veel mee gemaakt met je vrienden en dan ineens dat het weg is is best moeilijk. Toch is het belangrijk om met andere mensen of vrienden in contact te blijven, zoals je al zei, een mens kan eenzaam worden als hij/zij weinig tot geen contant heb met andere mensen. Helaas kan je niet veel doen dat vrienden gaan. Het is altijd wel belangrijk dat je een band heb met je vrienden, want hoe minder strek de band is hoe eerder ze vertrekken. Ook jij heb ooit iemand (moeten) loslaten omdat je haar/hem niet zo meer mag. Of gewoon door tijd of door plek dat je haar/hem niet meer kan zien en dat zo de band verminderde.
Toch raad ik je aan om nog steeds contant te houden met je 'oude' vrienden. En wie weet komen ze weer terug ;).

Maar échte vrienden heb je niet voor eeuwig, die komen wanneer je het hun nodig heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je wat ouder wordt zal je beseffen dat de mensen die je nu "vrienden" noemt dat niet zijn.

deze mensen zijn kennissen, er zit vast ook wel een vriend tussen, maar in het algemeen verdwijnen echte vrienden niet.
wel kan het zo zijn dat jullie uit elkaars dagelijks leven verdwijnen door bijvoorbeeld naar een andere school/studie te gaan en dus stad/regio te verlaten door verhuizen en later kan het zijn dat je door werk naar een heel ander deel van het land of zelfs naar het buitenland verhuist. hebben we het nog niet gehad over relaties/huwelijken, het is namelijk zo dat er altijd minstens een van de twee in een relatie zijn stad moet opgeven, tenminste als je samenwoont. :)

probeer het je niet te lang zo veel aan te trekken, ik weet uit ervaring dat het heel veel pijn kan doen. maar ook dat het voor jou beter is, niet om de vriendschap te vergeten, maar om aan het verlies te vaak te denken.
probeer inderdaad nieuw mensen te leren kennen en misschien is deze tijd beter om een grote kennissenkring te hebben dan een kleine vriendenkring!

in ieder geval, als antwoord op je vraag, het kan pijn blijven doen, maar hoe langer je daar bij stil staat, hoe moeilijk het wordt, af en toe er aan denken is geen probleem...
zoek een nieuwe hobby/sport en creëer een nieuwe groep kennissen zodat je ook afgeleid wordt door een nieuwe interesse, dat werkt, dat weet ik, succes!