Kunnen paters die kinderen hebben misbruikt vervolgd worden?

Er is veel te doen over paters in s'Heerenberg die in de jaren 60 en 70 kinderen hebben misbruikt. Maar ik hoor of lees nergens dat ze daarvoor worden vervolgd.
Kunnen deze paters worden vervolgd of is het verjaard?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De verjaringstermijn is twaalf jaar voor ontucht met een kind en twintig jaar voor verkrachting, of voor
gemeenschap met een kind onder de 12 jaar. Bij seksueel misbruik van kinderen begint de termijn te lopen op het moment waarop het slachtoffer 18 jaar is geworden. Dat betekent dat jeugdige slachtoffers van seksueel misbruik dus nog jaren na het gebeurde aangifte kunnen doen. Hierdoor hebben zij langer de tijd om hun jeugdtrauma te verwerken en na te denken of ze wel of niet aangifte willen doen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Dus helaas is het verjaard;-(
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het is verjaard inmiddels dus de paters direct kunnen niet aansprakelijk worden gesteld. Indien nog indienst kan de kerk ze hooguit wegpromoveren als ze door de mand vallen. De kerk zal het wel weer afkopen zoals gewoonlijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Waarom wordt de vraag trouwens onder samenleving geplaats en niet onder religie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of wetgeving maar niet hier in iedergeval. Ze mogen ze van mij trouwens wel afschieten. Maar dat is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kindermisbruik & verkrachting hoort m.i. onder poedofilie/criminaliteit thuis en de desbetreffende paters op een zeer lek schip op de Grote Oceaan!
Als de overheid dit niet doet of door verjaring niet meer kan, kan de kerk ze ook uitsluiten en dat is ook een soort van straf.
Nu maar hopen dat ze dit ook doen en het niet weer onder het tapijt verdoezelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou pleiten voor een systeem waarin zulk misbruik en pedoseksualiteit nooit of te nimmer verjaard. Helaas is het zo in Nederland dat iets een termijn aanhangt om tot vervolging over te gaan, behoudens sedert niet al te lange tijd moord.
Misschien en ik spreek de ontzettende hoop uit, dat indien er een God bestaat en die lieden die gaan dood, dat ze op zulks moment keihard worden afgerekend op hun misdaden. Zeker als je beseft dat ze aan alle kanten worden ingedekt door een systeem welk zich toespitst op de Evangelie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas verjaren zulke gruwelijke misdaden,maar ik ben er van overtuigd dat het heden ten dage nog steeds gebeurt!
De plegers gaan natuurlijk niet vrijuit,maar het is mijn overtuiging,dat de Heilige Roomskatolieke Kerk door deze mensen het celibaat op te leggen,het e.e.a. wel heel erg in de hand werkt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die paters worden vervolgd, maar wellicht op een andere manier dan jij denkt... Overigens wordt de verjaringstermijn misschien ook wel verlengd...

Als een intermediair van God en het volk, niet deugt, dan wordt hij verdoemd... Dat is de straf van God over zulke intermediairs (priesters en dergelijke genoemd)... Zij krijgen de eigen wetten te ervaren achter de kist...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoort zelden dat zo'n iemand word vervolgd,ookal is het nog niet verjaard.Schandalig dat zoiets trouwens kan verjaren.Ik neem aan dst zo'n pater,priester of wie dan ook,in god geloven...en dan hoop ik maar dat ze na hun dood nog gestraft worden...als ze aan de poort staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik las in de krant, dat dit misbruik al lang geleden was en dus verjaard (maar dat zou niet uit mogen maken)
Bij misbruik kinderen zouden daders altijd aangepakt moeten worden.
En gestraft, enwel hier op aarde en niet wanneer ze evt.
voor de poort staan. (stel dat die er niet is....)
Nee, deze misdaden zijn hier gepleegd, dus boeten, hoelang geleden het ook is.
Maar je weet de Rooms Katholieke heeft veel macht.
Misschien word de boel weer afgekocht, net als in Amerika.

Paters die pedofiel zijn (en waarschijnlijk ook nog homo) dat is niet te geloven.
En de kerk tegenwoordig maar moeilijk doen over hosties en homo´s.

Maar wel voor de kindermisbruikers........schijnheilig noem ik dit.

Misschien is er nog hoop op de regering (alhoewel), want die heeft als reactie gegeven, dat het niet genoeg is, wanneer alleen de kerk een onderzoek doet.

Denk dat meer mensen er zich mee moeten bemoeien en
dat alles aan het licht moet komen en breed uit in de media moet komen, dan is er geen verschuilen aan.

Niks doofpot!