Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom fietsen fietsers 's nachts niet tegen het verkeer in?

Als je jezelf 's nachts zonder motorvoertuig over een provinciale weg moet begeven luidt het advies altijd: 'loop tegen het verkeer in, want dan zie je de auto's aankomen'.
Fietsers doen dit echter nooit. Hoe komt dit? In feite zijn ze bij hetzelfde principe gebaat toch?
Het zou natuurlijk kunnen omdat automobilisten zouden kunnen schrikken van een enkele koplamp op hun weghelft, aan de andere kant schrik ik ook altijd als ik naar huis rijd en op een onverlichte provinciale weg (80 km) plotseling een klein rood achterlampje zie.
Bovendien zouden fietsers ook gewoon kunnen afstappen en aan de kant staan (net zoals voetgangers dat doen) als ze een auto zien aankomen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
969
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat heb ik nooit buitengesloten in mijn vraag. Maar het is niet helemaal relevant voor de stelling: Overdag is zichtbaarheid niet het probleem, dus is er voor fietsers geen reden om aan de andere kant te rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afstappen en lopen? Misschien ligt het aan mij, maar ik fiets nou nooit 's nachts op de provinciale weg als ik maar een kilometertje hoef. Als ik daar fiets, is het omdat ik een flink eind te gaan heb.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In het RVV is geregeld dat bestuurders zoveel mogelijk rechts houden.

Deze regel geldt altijd, dus ook 's nachts. Iedereen weet hierdoor waar hij aan toe is; dit voorkomt misverstanden.

Bij uw voorstel zou er verwarring kunnen ontstaan. Iedereen zou zich ineens de vragen moeten stellen, wanneer gaan we precies aan de andere kant van de weg rijden? Wanneer is het donker genoeg? Hoe handelen we bij slecht zicht overdag?

Het is onmogelijk, om dat voor iedereen duidelijk te krijgen. Gevolg zou in de praktijk waarschijnlijk zijn dat er ineens overal fietsers te verwachten zijn.

Tegen het verkeer in rijden heeft nog een aantal negatieve bijkomstigheden:
-Voertuigen kunnen elkaar verblinden met de koplampen.
-Als de weg smal is, kan het tot gevaarlijke situaties komen. In plaats van met de auto even achter een fiets gaan rijden en inhalen wanneer dat mogelijk is, moeten zowel auto en fiets nu ineens tot stilstand gaan komen en elkaar met kunst en vliegwerk laten passeren. Dat werkt niet lekker. Je kan niet van de fietser verwachten dat hij bij elke tegemoetkomende auto de berm in duikt.
(Lees meer...)
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

omdat het voor een voertuig, fiets, auto, bromfietser maakt niet uit... altijd de regel is dat je rechts moet rijden, om dit na het donker ineens te gaan veranderen lijkt me erg vreemd.

Ook elke keer moeten afstappen als je een auto tegenkomt, daar is in de meeste polders geen beginnen aan zeg. Dan kom je echt nooit thuis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze misschien geen risico willen nemen...
Tegen het verkeer in?
Je weet maar nooit!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me gek genoeg veiliger dan 's nachts op diezelfde weg rijden en auto's in je rug horen naderen die met 120 kilometer per uur langsrazen. Mensen zijn visueel ingesteld en iedereen wil graag weten of de naderende auto op ramkoers met hem of haar ligt.
Omdat het niet mag.

Reglement verkeersregele en verkeerstekens, 1990
Artikel 3
1.Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je jezelf in een routine begeeft dan zal deze routine plaatsvinden (meestal zonder een keuze te maken).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding